Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2450 ggr
Emaljoh4
2011-07-15 14:58
0

Info om gerbiler

Hej! Glad

Jag är lite nyfiken på gerbiler, funderar på att skaffa kanske, men har några frågor.

1. Hur mycket kostar det att ha gerbiler?

2. Hur många ska man ha samtidigt? Går det bra att ha 2 stycken?

3. Vilken inredning behöver man i buren?

4. Hur är gerbilens rörelsebehov? Behöver de få komma ut och springa? osv.

5. Vad äter de för mat?

Lägg gärna upp bilder på era burar.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Jessica_91]
2011-07-15 17:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Hur mycket kostar det att ha gerbiler?

Som med de flesta smådjur så är det inköpet av dem och bur/akvarium som kostar mest. Akvarie som ju är lämpligast kan man dock hitta billigt på blocket, gärna minst runt 100 liter men mer är så klart alltid uppskattat! Jag köpte mitt 220 liters för 800 kr men då fick jag också med ett 50 litersakvarium och en väldans massa fiskprylar (pumpar, doppvärmare osv)
Jag köpte nyligen ett 150 liters för 300 kr. Min första bur var ett gerbilarium och kostade nästan 1000 kr. Det var bara 70 liter och dessutom inte särskilt bra för gerbiler.

Mat och sand kostar inte så mycket, maten jag köper till mina kostar 60 kr och räcker nästan 3 månader. Sanden jag köper kostar 39 kr och räcker någon månad, lite mer. Det är mer spånet som kostar. Spånet för mig kostar ca 75 kr/månad. Jag köper en 18 kg säck med Lättströ (gjort på hampa) från Granngården för 149 kr. 

Sen så kanske det blir lite pengar då och då på trähus/leksaker om man vill ha det. Bästa är att hålla ögonen öppna efter djuraffärs reor (jag fick en gång av morsan 3 hus som skulle gå på runt 800 kr men som pga rea gick på typ 300 kr.) eller kolla blocket. Mina gerbiler är snälla mot sina trähus och har bara gnagt väldigt lite på dem. Andra gerbiler totalförstör sina hus efter ett tag.

Utöver det så får man räkna med veterinärskostnader. Det bästa är att spara ihop lite pengar som man kan använda sig av. Jag har en buffert på ca 1500 kr. Det har bara hänt en gång att jag behövt åka till veterinär på de 8 månader som jag nu har ägt gerbiler och det var när min ena gerbil fick ögoninflammtaion. Besöket kostade 400 kr och antibiotikan kostade runt 100 kr. Då var det rätt skönt att jag hade pengar undansatta.

2. Hur många ska man ha samtidigt? Går det bra att ha 2 stycken?

Enligt svensk lag ska du ha minst 2 stycken. Honor kan vara svåra att ha fler av, men vill man ha det så brukar det funka bra med besläktade gerbiler (som redan bor ihop, om du särar på gerbiler ett par dagar så har dem inte längre samma doft och kommer inte ihåg varandra, då blir det oftast slagsmål om man sätter ihop dem igen). Dock rekommenderas hanar om man vill ha fler än 2. Man får komma ihåg att ju fler gerbiler man har, desto större buffert behöver man också ha till veterinär.

3. Vilken inredning behöver man i buren?

Mycket spån är det absolut viktigaste, gärna 15-20 cm så de kan få gräva mycket. Förutom matskål, vattenflaska och en skål med sand som de kan bada i så ska dem ha något sort hus, det kan vara ett sånt där snyggt (och dyrt) hus från djuraffär men lika gärna en glasburk eller kruka. Se bara till att inte lägga något tungt ovanpå spånet. Det finns gerbiler som dött när de grävt under en skål t.ex och blivit klämda/krossade. För att undvika att matskål och sandbad grävs ner (eller ramlar på en av gerbilerna) så är det bästa att antingen ställa dem på et ganska högt trähus eller helt enkelt göra en hylla. Jag köpte en hylla för 15 kr på second hand och spikade fast ben så den kan stå i akvariet. 
Viktigt är att man inte har NÅGOT i plast förutom vattenflaskan. Gerbiler gnager på det mesta och när de gnager på plast så kan de för det första skära upp munnen och för det andra få i sig småbitar av plasten, antingen i luftstrupen eller magen.
Eftersom gerbilers tänder växer konstant så behöver de saker att gnaga på, toarullar, äggkartonger och grenar från fruktträd (och en del lövträd) brukar hålla deras tänder i trim :) Man måste dock skölja av grenarna ordentligt med kokhett vatten för att ta död på eventuell ohyra. 
Bomaterial uppskattas även. Man ska inte använda hamstervadd eller bomull, de kan kvävas eller trassla in benen i trådarna så att blodtillförseln stryps. 
Bästa är att använda vanligt hushålls/toa papper. Gerbilerna river sönder det och bär med sig det till ett hus eller drar ner det i sina gångar och gör liksom en bädd av det. (Hur gulligt som helst).

4. Hur är gerbilens rörelsebehov? Behöver de få komma ut och springa? osv.

Det skiljer sig lite från gerbil till gerbil men 30-60 minuter utanför buren varje dag är bra, vissa vill ha ännu mer. Det ger dem motion, lite psykisk stimulans då de får se något annat än akvariet och är bra tillfälle för dig som ägare att få dem att känna sig trygga med dig. 
Mina brukar få komma ut i snitt 1,5 timme varje dag. 
En del låter dem vara på sängen (man får se till att de inte smiter ner bara), vissa låter dem vara i badkaret och en del (som jag) köper eller gör en lekhage som man kan ha på golvet.

5. Vad äter de för mat?

Jag ger mina Gerbil Nature som enligt många är det bästa av de färdigblandade fodrerna, jag blandar även i lite osötad müsli. 
Vissa blandar sin egen mat och sägs av flera vara ännu bättre. Det finns olika recept som du kan googla på men de brukar innehålla antingen müsli eller någon sorts pellets som bas och sedan t.ex ärtplättar, torkad morot, johannesbröd mm.
I Gerbil nature finns även solrosfrön, jordnötter och pumpafrön. Gerbilerna äääälskar detta men det är ofta för mycket av dessa i färdigblandad mat och då kan gerbilerna lägga på sig. Det bästa är att plocka bort det från maten och istället spara som godis som gerbilerna får ur handen så att du får dem handtama. Ev. kan du även använda det för att lära dem lite grejer.  

Utöver basfodret så kan de få flera olika sorters frukter, grönsaker och kött/ägg/fisk. Det finns saker man bör undvika, inget salt eller stekt t.ex och inte heller sura frukter som citron. Det finns listor med mat de får och inte får äta. Dock ska de inte få för mycket av sådanhär färsk mat eftersom de kan bli dåliga i magen, men 2-3 ggr i veckan går bra. Mina får ibland t.ex en liten jordgubbe eller några färska ärtor att mumsa på. 

Det finns flera bra artiklar på nätet och självklart här på iFokus t.ex:

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71422bb9cb462244057a09-att-bli-en-gerbilagare#articles-1

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d715585b9cb46221d066b03-sa-har-kan-vi-bo#articles-1

Emaljoh4
2011-07-15 17:58
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Tack så jättemycket för informationen! Det var verkligen snällt att du tog dig tiden att svara på frågorna, även så utförligt! Glad

Det var smart att kolla på blocket efter ett akvarium.
Jag vill isåfall (om jag skaffar) ge de så stor utrymme så möjligt. Glad Tycekr det är viktigt att de ska få trivas i sin bur!

Men hur ffick du taket på akvariumet? Glad

Jag vill ha 2 gerbiler, två honor. Hur brukar deras temperament vara? Jämfört med hanarna.

[Jessica_91]
2011-07-15 18:18
0

Så lite så :) 

Låter väldigt bra! Och bara man väntar lite så kan man hitta riktiga kap också. När jag kikade efter mitt andra akvarium så hittade jag först ett för 500 kr på 150 liter, hittade inget bättre som inte fanns för långt bort så jag bestämde mig för det. Jag frågade säljaren om lite grejer, mått och sådär.
På morgonen en dag satt jag hos pojkvännen och kollade blocket snabbt, inget nytt akvarium hade dykt upp så jag messade pappa som bodde i samma stad som säljaren att han skulle ringa och fixa. Efter det går jag hem till mig, vilket tar 5 minuter, och kollar blocket ännu en gång. Då har det hunnit dyka upp ett lika stort för 300 kr. Fick som tur var tag på farsan innan han hann ringa och sparade då 200 kr :)

Jag hade nät över som jag köpt på Granngården lite efter att jag skaffade mina gerbiler. Typ 5 meter för ca 100 kr. Gjorde nämligen själv en lekhage till mina gerbiler genom att sätta på nät på ett kompostgaller. 
Sedan när jag köpte akvariet (hade en Samla låda innan) så hade jag EXAKT så mycket nät kvar som behövdes för att göra ett lock. Jag och pojkvännen gick och köpte smala brädor, sågade 4 bitar (två för kortsida och två för långsida) och spikade ihop till en ram. Sen lade vi nätet på ramen och häftade fast det med häftpistol. :)

Jag har bara haft mina tjejer så jag vet inte av erfarenhet men jag har läst att hanar är lugnare och sämre på att gräva medan honorna är mer livliga och rör sig mer. Mina tjejer är pigga som bara den i alla fall haha. 
Ska ev. köpa ett par pojkar att ha i 150 liters akvariet under sommaren. Köper ju gerbilerna för att jag vill ha fler och har tid med fler man vill ha just pojkar för att själv uppleva skillnaderna.

Men även gerbiler är ju individer och det finns de som är lugna och de som är hyperaktiva, hane som hona :)

Emaljoh4
2011-07-15 18:30
0

#3 Finns det risk att man köper FÖR stort? Liksom, om jag t.ex har två stycken, funkar det bra med 2-300 liter?

Hur ofta måste man städa HELA buren? Dvs byta allt spån osv.

Skulle vara kul att göra en STOR lekhage över hela mitt rum, haha. Kanske inte hela rummet såklart, men som en fyrkant mitt i rummet. Undrar om man skulle kunna bygga en som går att vika ihop på något sätt så man kan lägga undan den när man inte använder den. Glad

Hur kan man ha en vattenflaska i akvariumet förresten? Som på din bild. Måste man borra ett hål då? Glad

Jag ska kolla efter recept på mat till de. Vill att de ska få så bra mat så möjligt! Skrattande Det är även kul att blanda ihop egen mat och se att de mår bra av det.

[Jessica_91]
2011-07-15 19:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyligen på en engelskspråkigt forum så hörde jag för första gången om att man kan ha FÖR stort till gerbiler. Det har tydligen hänt att en grupp själva har dela upp sig i två för att sedan göra varsitt revir i akvariet. 
Dock har jag aldrig hört om det på någon svensk sida så jag tror inte att det bör vara någon fara. Har du ett par honor eller tre hanar i ett stort akvarium så har jag svårt för att dem skulle dela på sig, det handlar tydligen om lite större grupper gerbiler, på 4-5 och uppåt. 

Sen så blir det ju svårare att få kontakt med sina gerbiler och pyssla med dem om man har jätte jätte stort men det blir nog inte förän 700-800 liter och uppåt. Finns flera som har 500 liters utan problem.

Det minsta lagliga måttet är 24 liter, en area på 0,12 m2 och en höjd på 20 cm. Det är HELT galet litet. Det minsta REKOMMENDERADE måttet (av uppfödare och erfarna ägare) är runt 100 liter.
Så har du plats för ett 2-300 liters så kör på! :) Jag har hade först mina gerbiler i ett gerbilarium på 70 liter (bara 3 veckor), sedan i en Samla på 130 liter och nu i ett akvarium på 220 liter, och jag kan säga att det för varje ökning så har det kännts sjukt bra för mig som deras ägare. Dem har så mycket mer plats att gräva runt och leka på, så mycket mer plats för mig att stoppa in diverse hus, pappkartonger osv. 
Jag mår helt enkelt bättre av att ha dem i ett stort akvarium och det gör dem med.  

Haha gud vad mycket text det blir, jag bara öser ur mig nu käner jag. Så här går det när man inte har någon att prata gerbiler med irl xD

Städa buren gör du ungefär en gång i månaden,Glad skaffar du gerbiler så kommer du själv hitta en bra balans. Gerbiler luktar väldigt lite och eftersom man har mycket spån till dem så blir inte allt kiss och bajs koncentrerat som det blir i t.ex en hamster eller mus bur som ju bara har ett litet lager strö. 
Vissa byter spån oftare, andra mer sällan men jag byter var 4:e vecka nu när jag har akvariet. Dock tar jag och städar bort lite bajs ibland för att hålla det extra fräscht.

Jag gör två olika storlekar på lekhagen, antingen ställer jag den i en halvcirkel (cirkel och cirkel, men du förstår nog) mot en vägg, bifogar en bild.
Eller så ställer jag den så att jag delar av halva rummet. Då måste jag dock flytta på en del grejer och slänga upp modem osv men det blir betydligt större.
Du kan även ha dem lösa i t.ex badrum. Det enda man ska tänka på är att rummet/utrymmet måste vara gerbil säkert, vilket innebär
1. Inga sladdar som är farliga för dem. Mina tjejer gnager inte på sladdar och det är därför jag kan ha dem ute i halva rummet. Jag tar upp de sladdar jag kan men det finns en som är fäst i listen som jag inte kan ta bort. Även om de inte så mycket som smakat på sladdarna på flera månader så håller jag ändå koll för säkerhets skull.
2. Inga hål som de kan komma in igenom. Jag gjorde en riktig tabbe när jag först skaffade mina tjejer. Jag hade säkrat rummet, tagit upp allt som kunde vara farligt för dem (det här var innan jag gjorde lekhagen), jag hade kopplat ur datorn och lagt den i sängen.
Så efter en stund när de vart ute och sprungit så ser jag hur Lillys rumpa försvinnrer upp i ena hörnet av rummet och fick total panik.
Som tur var så kom hon tillbaka och jag kom på att det inte var något farligt. I det rummet hade jag ett gäng garderober som stod på led på en avsats typ som var 5-10 cm högre än golvet. Hålet ledde bara till avsatsen bakom garderoberna eftersom de inte var så djupa att de gick hela vägen in till väggen.
Min poäng är att man får nästan krypa runt på golvet också för att verkligen vara säker på att det inte finns några hål.  

Angående vattenflaska så finns det en bra tråd som går igenom hur man kan göra: http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71402ab9cb46222d055f6a-hallare-for-vattenflaska#discussions-2

Gör så! :D Bläddra runt här på iFokus, finns massor av trådar och artiklar om olika problem, tips, bettende osv :)
Du kommer antagligen märka att olika människor har olika åsikter om vad som är bäst när det kommer till t.ex vilket underlag man ska ha eller vilken mat. Så läs olika trådar och artiklar (sök även google) så att du själv sen kan bestämma dig för vad du tycker känns bäst.  

http://www.zoonen.com/forum/visaforum.asp?cid=1570012

Zoonen här ovan har forum om flera olika djur, bl.a gerbiler. Det är vääälidgt dött där nu för tiden men där kan du kolla igenom andra gamla trådar och artiklar, även bilder!   Glad

Emaljoh4
2011-07-15 19:51
0

#5 Kollade på ett akvarium nu på 24 L för att se hur stor (litet!) det var!

Typ det där: http://www.blocket.se/ostergotland/Fint_akvarium_34437536.htm?ca=3&w=3

Inte alls stort, och jag skulle verkligen inte haft samvete att ha mina djur på ett så lite ställe. Blir ju svårt att göra långa vägar/tunnlar när de gräver och sånt! Förvånad Usch för sånt där litet ställe!

Det var inte så ofta man behöver städa! Skrattande Även om man då och då kan plocka undan lite och så, men det är ju ändå inte storstädning en gång i månaden.

Hur mycket underlag behöver man? Är det bra ju djupare det är? Typ 30 cm?

Ska kolla runt i fler trådar! Glad Men måste försöka övertyga morsan också, hur nu det ska gå till. Glad Får väl visa att jag är jätteseriös, har redan en egen hund jag tar bra hand om.

Hur brukar gerbiler gå ihop med t.ex hundar?

[Jessica_91]
2011-07-17 14:22
0

Ja precis, helt galet litet :/ 
Jag hade mina tjejer först i ett gerbilarium (som dessutom kostade bedrövligt mycket) som var sammanlagt 70 liter, men då var halva buren i hårdplast och övre halvan var galler så dem hade väl 35 liter att gräva i. Jag sopade varje dag eftersom det hade skvätt ut så mycket men jag envisades med att fylla den undre delen helt när jag insåg hur mycket de grävde. Efter 3 veckor bytte jag till en 130 liters Samla.
Fattar inte att jag var så dum och köpte den hemska buren. Nu försöker jag få sålt den som en tillfällig bur/karantän för gerbiler eller möss istället.
Jag har i alla fall lärt mig av mitt misstag och det har kostat mig nästan 1000 kr men jag har ju bara mig själv att skylla. 

Ja hade man behövt byta varje vecka så hade det blivit lite väl jobbigt, speciellt om man har stort akvarium eller flera stycken, uppfödarna hade väl jobbat ihjäl sig då stackarna xD Så det är väldigt praktiskt faktiskt :)

Minst 15-20 cm men ju djupare desto bättre :) Bara man får ihop det så att inte matskål, sand bad eller vattenflaska försvinner så är det bara att hälla på med spån :D Antingen gör man en hylla att ha prylarna på eller så kan man liksom dela av buren så att man får en liten yta eller rum där skålarna och flaskan är. Lättast är väl att sätta in en träskiva (av gerbilvänligt slag) och göra ett hål genom eller få ihop en stege så att de kan klättra från spånsidan till mat sidan :)

Beror nog mer på hunden än gerbilerna tror jag. Vi har två stora hundar här, den ena bryr sig inte ett dugg om tjejerna med den andra i början var helt besatt. Han kunde sitta i timmar utanför min dörr om ingen sa till honom. Det var prat om att vi skulle göra oss av med gerbilerna eftersom han blev så stressad och ville alltid alltid alltid in till mitt rum. Som tur är så lugnade han ner sig och även om han tycker det är kul att kolla på gerbilerna (genom akvariet) så är han som vanligt annars.

Vet du hur din hund reagerar på smådjur?