slickar på händerna
Hej! För några dagar sedan tog jag över ett par gerbilpojkar från en kompis som kände att hon inte hade tillräckligt med tid för dem.
Den ena gerbilen springer fram och ska slicka på min hand så fort jag sträcker ner den. Varför? Jag vet att vattenflaskan funkar och att de dricker som de ska. Kan det vara brist i kosten eller är det nått annat?
antingen söker han salt eller så tycker han du e smutsig.. :P
Ok så det är inte värre än så? Tack för svaret. :P
Det är din handsvett som torkat och svett på händer brukar smaka salt när det torkat in på huden och "lagrat sig" med smuts eller liknande, kaniner och hamstrar och gerbiler slickar på handflatorna om det smakar salt från svett 
Testa att tvätta händerna med tvål och sen använd gärna handsprit så kommer gerbilerna nog inte slicka på dina händer. Det är inte så mysigt för dem att få i sig smuts men saltsmaken gillar gnagarna antar jag 
Ok! Tack för svaret!
jag tycker att det är lite konstigt att det gillar salt för att dom får ju inte ha saltstenar!!:S:);D
#5 Salt får de inte i naturen så det finns ingen anledning till att ha saltsten, det kan torka ut dem och de kan bli beroende av saltstenen om de inte har något annat att göra.
Gerbilerna och andra gnagare tycker väl att det smakar gott 
I djuraffären där jag köpte mina gerbiler sa de att jag var tvungen att köpa saltsten för att de behövde de? Behöver de inte det?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej, de tål inte salt, deras njurar kan inte bryta ner det.

Den djuraffäern visste inte vad de pratade om då
Så nu har de slickat på salt i två år och inte tålt de,
"en saltsten skall alltid finnas i buren" kopierat från Arken zoo´s hemsida :O
"Man bör inte heller ha någon saltsten till gerbiler eftersom det är risk för att de får i sig för mycket salt på en gång och blir förgiftade." Kopierat från Gerbil föreningens hemsida, Hmm, hur dåliga är de på Arken zoo egentligen? För har ju svårt att tro att gerbilföreningen skulle ha fel. Mot buren och ta ut saltstenen. Men kalksten då? är de samma med de?
Hittade en till sida där de säger att de ska finnas saltsten i buren, Vad ska man tro på? Vet inte längre :O
De ska inte ha saltsten, deras njurar kan inte bryta ner salt ordentligt, precis som Cecilia sagt. Tyvärr så är det fortfarande väldigt populärt bland djuraffärer att pracka på gerbil-ägare saltstenar.

Arken Zoo ger jag inte ett öre för, värsta djuraffär jag stött på i okunskap här i göteborg. Morr
#14 När jag kommer elevhemmet (bor på min skola) i eftermiddag så ska jag ringa pappa och be honom ta ut saltstenen. Iofs, de har haft en och samma saltsten i 2 år så de har ju inte direkt fårr i sig mycket men ändå.
Njaej, vågar inte tro på de så mycket längre, för när jag skulle köpa mina gerbiler så sa de att jag inte fick köpa 2 hanar för de kommer att slåss med sina liv som insats när de blir könsmogna. Och ja, de använde just den formuleringen, "de kommer slåss med sina liv som insats" men ändå köpte jag två hanar för jag vet att man kan de, och jag sa att bara de inte finns några honor i närheten så vet de inte att de skulle konkurera om henne. Och för två år sedan ville jag inte ha ungar.
Arken zoo är en affär som jag inte litar på alls! Här där jag bor vet dom ingenting av vad de håller på med!
1 Dom tvingade på mej en salt sten.
2 Dom tänkte ge mej nått för råttor istället för gerbiler inte för jag vet att de är så stor sjilnad men ändå.
3 Dom ljuger om hur gammla djuren är. Min kompis skulle köpa en Tam råtta dår, och dom sa att den var drygt 6 veckor men de syndes väl att den var runt året (Min kompis och hennes pappa är typ experter)
4 Så fort jag frågar någonting så måste eprsonalen gå till sin chef och fråga vad svaret är.
5 Dom försökte tvinga på mej ett springjul.
Jag har så svårt för att förstå sånt, det är ju skit svårt att få jobb på en djuraffär eftersom det är så otroligt många som vill jobba med djur, och ändå så verkar det enligt min och andras erfarenhet vara fullt med folk som inte kan så mycket om djuren eller för den delen verkar bry sig när någon väl påpekar något som är dåligt eller rent av skadligt för djuren O_o