Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1365 ggr
[Jessica_91]
2011-07-14 01:50
0

Trick/agility?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har alltid tyckt att det är jätte kul att träna agility med hundar och när jag fick mina gerbiler så tänkte jag att jag skulle testa om även dessa små krabater kan lära sig. 

Det visade sig att mina tjejer var riktigt duktiga och lättlärda, den 3:e dagen jag tränade med dem hoppade dem glatt över en bana på 3 hinder.

Nu verkar det som att dem nått sin gräns och det finns inte en chans att dem gör som matte vill när dem inte känner för att hoppa, men de är fortfarande väldigt duktiga och när dem känner för det så hoppar dem självmant en bana med 7 olika hinder som ni kan se i videon.

Förutom att hoppa så kommer dem när man lockar på dem, dem har lärt sig att när jag klickar med tungan så vankas det godis och då kommer dem springande. :) Har dock börjat byta ut klickandet mot "kom här" då jag är nyfiken på ifall dem kan lära sig verbala kommandon.

Håller just nu på att lära dem att stå upp och sträcka på sig med kommandot "stååå" och jag tror att de förstår. När jag väl sätter igång så fattar dem att dem får godis om de står upp men jag är inte helt säker på om de kopplar kommandot med "tricket" ännu. 

Kan även tillägga att de kommer från djuraffär, dessförinnan från imazo och jag köpte dem när de var 4 månader. Lilly är tuff men Iris kommer alltid vara rädd av sig och kräver mycket uppmärksamhet för att förbli relativt handtam. Under sommaren kommer jag (om jag nu får tag på några) köpa mig ett par ungar och det kommer bli intressant att se hur mycket tamheten spelar in och ifall de lär sig bättre om man börjar när de är unga. Kan lika gärna vara så att det mest handlar om hur motiverade de är utav godis. 
Vill dem nya inte hoppa eller lära sig nåt över huvud taget så spelar det naturligtvis ingen roll :) 

Om du har lärt din/dina gerbiler att göra något så får du gärna berätta om det, hur du lärde dem, hur gamla de var när de började etc. :)

Kisssssik
2011-07-14 02:03
0

hahah oj va gullligt! visste inte att man kunde lära små djur sånt :D

Clariiz
2011-07-14 12:04
0

Så duktiga de är! :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

annaforsgren
2011-07-14 20:15
0

Vad söta dem är :D urduktiga ju! Bara för att det är små gnagare betyder det inte att dem är korkade, och det har du bevisat med dina djur ^^

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

DeniceP
2011-07-14 20:43
0

Neeeeeej vad söt!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Jessica_91]
2011-07-15 16:20
0

Lilly och Iris hälsar tack till alla ^^

Jo i början var jag inte säker på att dem kunde men dem lärde sig jätte fort.
Började helt enkelt med ett hinder och så ledde jag dem över hindret eller så ställde jag hindret precis framför dem och viftade med en godis på andra sidan så att dem hoppade över.
Redan första dagen jag tränade dem så började dem smått förstå att "Aha! Om jag hoppar så får jag godis!".

Så tveka inte att testa med era egna om ni tycker att det verkar vara en kul grej :D

Emaljoh4
2011-07-15 17:59
0

Om jag skaffar gerbiler ska jag helt klart testa detta! Skrattande HHur gjorde du hindren?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Jessica_91]
2011-07-15 18:24
0

Gör det :D Jag limmade ihop pinnar (från McDonlads ehe..Oskyldig) helt enkelt till den form jag ville ha :) Förutom tunneln, jag byggde upp den runt en hårmousse flaska med hjälp av tejp.

Det finns spec. lim som inte är giftigt för barn (och smådjur) men eftersom mina bara får ha de här utanför buren och bara korta stunder så får dem aldrig någon chans att börja gnaga och riskerar att få i sig lim.

Emaljoh4
2011-07-15 18:32
0

#7 Vad är det för pinnar jag har missat från mc-donalds!? FörvånadGlad

[Jessica_91]
2011-07-15 18:37
0

Jag tror man ska ha dem till att röra om i kaffet med, man tar dem där man tar sugrör, servetter osv :) Men grillspett eller blompinnar funkar lika bra det, bara att bryta av så man får den längd man vill ha ^^

Emaljoh4
2011-07-15 18:41
0

#9 Jaså, det ska jag kolla in nästa gång jag är där! Flört Dricker inte kaffe eller annat varmt, så visste inte ens att det fanns. Men nu vet jag det och att man kan göra många roliga saker. Glad