Låta gerbilen simma?
Jag har aldrig hört något om ifall gerbiler kan simma/bada i vatten, så jag undrar ifall det är farligt eller ifall de helt enkelt ogillar det? Jag har för mig att deras doft kan tvättas bort och att de kan bli rivalitet med burkompisarna, men jag har en hane på ett halvår och hans son på 5 veckor. De är ju ökendjur men jag vet ju att tamråttan älskar att simma, kan gerbiler också det?
Vatten är väl inte så bra för gerbiler eftersom dom är så känsliga för svamp?
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
När mina gerbiler fick ohyra så dyschade jag dem i vatten (hade hört från folk att det kan vara smart att göra) men jag skulle aldrig göra om det igen. De tyckte verkligen inte om det och började hosta och sega ihop sig efter det.
Jag tror att det var då som min Remus bröt benet också på något vänster, så jag ångrar det bittert.
Och jag tvivlar på att de vill simma. Jag tror som #1 säger att det är stor svamprisk då. De gör sig rena genom sitt sandbad och det är onödigt att försöka få dem att simma då.
Värt att tänka på: gerbiler är INTE som råttor.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Ett tips om gerbilerna blir väldigt mycket påverkade av värmen som är i sommar så brukar jag ha torrfodret och sanden i frysen någon timme innan jag ger dem det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Gerbiler blir lätt förkylda/får lunginflammation om man badar dem.
Jag har aldrig behövt tvätta en gerbil själv men har läst att om man behöver göra det så är det bäst att bara putsa dem själv med lite ljummet vatten, antingen med fingrarna eller med en fuktig trasa :)