Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 778 ggr
hhejlollo
2011-06-27 12:38
0

Gerbilfärger

Hej! Jag är inte så jätte hajj på genetik och sånt när de gäller ger oket så ja hoppas på lite hjälp här!:) Jag ska släppa ihop två av mina gerbiler, Aqua Wera (black pied variegated) och Blueberry Pie (black) och ja undrar vad man kan tänka sig för färger och tecken? Det kanske är svårt att säga men jag vill iallafall veta om det svarta blir dominantare än det vita? Tack på förhand!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Wand
2011-06-27 12:40
0

Jag är ingen genetikexpert och bör egentligen inte svara här, men vilken färg ungarna får beror väl också på vilka färger som finns i föräldrarnas släkt?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

TheGerbilLover
2011-06-27 20:24
0

TROR INTE DET

[Jessica_91]
2011-07-10 23:11
0

Jag tror att det enda du kan vara säker på är att du inte får några agoutis alls eftersom en agouti har AA eller Aa.

Svarta gerbiler har aa så två svarta gerbiler kan inte få en unge med varken AA eller Aa för ingen av dem har ett stort A. Däremot kan två agouti gerbiler få en unge som är black OM föräldrarna har Aa, även om det inte blir så många svarta :)

Och juste, du kan också vara säker på att ca 50% av ungarna blir vit tecknade. Den vita teckningen (Sp genen) är dominant. 

För att ta reda på mer så behöver man veta hur föräldrar, far/morföräldrar och syskon ser ut.