Vart/hur motionerar du dina gerbiler?
Själv använder jag en spring-boll och toaletten,faktiskt ! ;D
Dem har inget att gnaga sönder som sladdar,och ingenstans att försvinna .
Det är bara att stänga dörren haha ! :D

En springboll är verkligen inte att rekommendera…om du var en gerbil, skulle du vilja vara fast i en plastboll när du fick chansen att vara utanför buren/akvariet? :P
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Mina springer lösa i lägenheten.
Springboll: Både för och nackdelar, faktum är att dom faktiskt tycker det är kul. Från början var jag emot sånna bollar, men en vän till mig påstod att hennes hamster uppskattade så jag åkte och tittade, hamstern älskade sin boll. Den gick frivilligt in i bollen när hon satte ner den och sprang för glatta livet. Bollen bör vara av XL så dom inte springer med krökt rygg, dom bör inte springa allt för länge i den heller.
Hälsningar Malin
Mina får springa ute på golvet, har "gerbilsäkrat" mitt rum :)
Hade en sån där springboll till mina första gerbiler, länge sedan, själv tycker jag dom är nästan lika dåliga som springhjul och tycker det måste vara mycket roligare för gerbilen att få springa löst på sängen/golvet :)
lösa i rummet med fri tillgång till buren
Springbollar är lika illa som hjul, enda skillnaden är att man låser in dom.. 
Svansen är en förlängd del av ryggraden, jag vill se den boll som är så stor att inte svansen kröks?
Hamstrar brukar i vissa fall uppskatta springboll ja, men jag har inte varit med om en gerbil som inte fått panik i en boll. Dom brukar springa runt i panik, krocka med saker och kissa ner sig i rädsla. Inte heller har jag varit med om en gerbil som frivilligt gått in i en boll. Hur är det med denna gerbil? kissar den i bollen? går den in själv? är bollen så stor att svansen inte böjs?
Jag låter dem springa lösa, har jag dem på sängen slutar det oftast med att de hoppar ner på golvet ändå 
Min springboll är i största storleken och dem är högst där i 20 minuter, dem går i frivilligt och älskar den ;)
Eftersom jag flyttat ner dem så använde jag idag för första gången badkaret. Det funkade riktigt bra faktiskt! :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Jag har en speciallbyggd rastgård efterosm jag är så rädd att dom ska försvinna. :)
//Elin

Jag har en rast bur :)

jag har dom lösa i rummet(testa första gången idag,gick jätte-bra)

Jag har mina i badkaret, annars basjar de överallt på mitt golv :)
Medarbetare på fantasy.ifokus
Är inte badkaret för litet ? o: Det finns ju inte så mycket att göra menar jag ..?
#13 Dom kan sprinag rätt brar i badkaret ;) Sen behöver ju inte badkaret vara tomt, precis som med en lekhage kan du sätta ner leksaker där i.
Efteråt är det bara att spola av. :)
Hälsningar Malin

#14 smart ska testa :)

Jag hade mina lösa i mitt rum häromdagen men jag har så svårt att fånga dom igen =P dom räknas kanske inte som handtama då?
#16 Eller så hade dom väldigt roligt ^^
//Elin

Haha ja det hade hon garanterat för hon vet precis hur hon ska göra för att jag inte ska få tag i henne (då vet jag att hon inte är rädd :P)
Vi har våra i Akvariet. Vi köpte en sådan större hamsterboll, men de verkar inte ha så jättekul i den. Kanske för att de inte fått så mycket vana, det vet jag inte. Efter kanske en halvtimmes test har vi sedan haft dem fria på köksgolvet istället. Fyra-fem små småfix har tagit hand om möjliga flyktvägar och el-faror. En tjockare kartongbit kan fixeras i dörren för att hålla dem från resten av lägenheten.
De tycker det är hur kul som helst, springer runt, klättrar i kartonger, på oss och undersöker hela köket grundligt varje gång. Det verkar som att de njuter av att ha all yta.
Redan första gången bestämde de sig för att hörnen i köket var toaletter, men inte resten. Så det är lättstädat efteråt. Fyra snabba wipes med en trasa.
En rolig detalj är att vi tar dem från akvariet till köket och tillbaka via bollen. Ner med bollen i buren så hoppar de in och blir burna till köket. När de är trötta springer de in igen (om man håller fram den till dem) och forslas tillbaka. Oftast i alla fall. :)
Så våra gillar hamsterbollen, men kanske inte så som den är tänkt att användas.
#19 Fiffigt! Första gången jag läst om en springboll som faktiskt används till att motionera djur på ett vettigt sätt! 

jag har gerbilsäkrat mitt vardagsrum , så där springer de fritt, två st, minst en timme och 15 min varje dag under min uppsikt förstås. funkar alldeles utmärkt. där får dom verkligen spralla av sig och busa 
har en kartong med grejjer i, rör och sånt, och så får de springa i soffan, men inte lösa på golvet. annars är badrummet väldigt bra, bara att spola av sen..

jag har mina i sängen, ca: en halvtimme :)
om man har en springboll kan man inte vara ute med den så dom kan springa lite ute
Jag har mina lösa på golvet i sängen eller i soffan. Eller så ställer jag upp en hage på golvet.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com