Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 508 ggr
[Shazie]
0

Daizie ska snart föda!

Hej,

Jag har lite panik för snart så ska Daizie få sin andra kull. Hur ser man att de är påväg? Förra kullen föddes på natten så jag har ingen koll alls. :( Tidigare idag boade hon och grävde och hon är väldigt "päronformad". Nu för cirka tre timmar sedan kollade jag ifall hon var öppen, och då såg man tydligt könet och det såg ut som om hon skulle föda. Hon är lite spänd i magen, är ungarna påväg? Jag tror hon har varit dräktig i ca trettioen dagar, men detta är andra kullen så jag tycker att hon är lite tidig.

AnneN
0

Att hon varit dräktig i ca 31 dagar tycker jag låter väldigt  länge, vad jag lyckats läsa mig till så brukar dräktigheten vara ca 20 -27 dagar.

Om hon ska föda när som hellst så skulle jag rekomendera att låta henne vara i fred så hon får lugn och ro, de kan bli stressade av att man håller på med dem då det närmar sig födseln.

Se till att ha nyrengjord bur/akvarium (eller vad hon nu bor i) och massor toapapper eller liknande att boa med, så sköter honan resten själv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Canaie
0

Andra kullen tar betydligt längre tid, #1 har rätt i att ca 24 dagar är normalt, men när honan diar samtidigt blir det förskjutet.

AnneN
0

#2 Aha, det kan vara bra att veta, har inte sett någon info om det förr Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Shazie]
0

Nu är de här. :) Tidigt på morgonen föddes fyra små änglar, men tyvärr dog två så nu är det bara hälften kvar.

[Shazie]
0

Nu är de här. :) Tidigt på morgonen föddes fyra små änglar, men tyvärr dog två så nu är det bara hälften kvar.