Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 5152 ggr
filuraren
0

Mitt Älskade Hem (bildtråd)

såg att EmmaG hade en sådanhär tråd men där är ju ganska gammal och full :-) så jag kickar upp en ny…Det går ju endast ut på att visa några bilder på hur några av ens gerbiler bor ! Lägg nu upp massa fina bilder på era gerbilers "Kära hem" <3

Har ingen bild på hur mina bor just nu Skämsmen lägger upp lite senare!

Pose-idon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då får jag väll börja om då? Viggo och Daisy ^^

//Elin

Pose-idon
0

Hope och Charm

//Elin

Pose-idon
0

Så Saga och Julia *hrrm grisar*Oskyldig

//Elin

Elli-Lag
0

Våra gossars hem: Blackie, Billy och Charlie…

emwa
0

Här bodde Ella och Tara för någon timme sedan.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

emwa
0

Och här (möblerna på annan plats).

[kaniner och gerbiler]

emwa
0

Nu bor de här (ser jättelitet ut på bilden..)

[kaniner och gerbiler]

emwa
0

Sista bilden :)

[kaniner och gerbiler]

enbartmalin
0

Mina pågars akvarium

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Mina tösers akvarium

Hälsningar Malin

Pose-idon
0

#9/#10 Ojj vad lite spån, det där kan dom väll inte gräva gångar i? Förvånad

//Elin

Katter3
0

En väldigt dålig bild, men det är i alla fall Vitis och Svartis akvarium.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Asa-S
0

Här är ett när det är nystädat hos mina killar Carat,Spirit och King.

Asa-S
0

En halv dag senare med mycket grävande OCH gnagande ser det ut så här.

enbartmalin
0

#11 Jag har gräv lådor till mina gerbiler, en i glas som fylls med jord som inte är med på bild.

Och en i trä som fylls med spån(syns på första bilden)

Hälsningar Malin

Asa-S
0

#15 Eftersom du har akvarium,ett väldigt fint sådant så undrar jag varför du inte fyller upp det med 15 cm spån? Många tycker kanske att de gömer sig men det gör de inte om de är tama och sociala. Dessutom är gångbyggen naturligt för de flesta gerbiler.Mina är det full rulle på och det är kul när man ser gångarna de gräver. De jobbar gärnet med ett projekt för att nästa dag "bygga om allt". Väldigt underhållandeGlad

Pose-idon
0

#16 Håller med… dom behöver det naturliga beetendet…

//Elin

enbartmalin
0

#16 #17 Mina får sitt naturliga grävande via sina gräv lådor.  Ska vi börja disskutera naturliga beteenden så kan jag fråga er varför ni har spån och inte sand/jord som är det naturligaste för dom?(att överhuvudtaget sitta i lådor/akvarium är "onaturligt") Spån är ju egentligen långt ifrån naturligt för dem. Tror ni det är naturligt för dem att bygga gångar för att sedan bygga om dem igen? Svar nej. Alla gör vi vårat bästa för våra djur(hoppas jag), mitt val har varit att sätta lådor med jord i ist för spån, mina gerbiler visar sällan(om alls) det stereotypa beteénde gerbiler vanligen får. 

Detta kan disskuteras väldigt långt och länge. Många åsikter och tankar. Väldigt onödig disskution eftersom vi alla anser att vi gör det bästa för våra gerbiler. Detta är mitt sätt, ni har ert.

Hälsningar Malin

RoSa-RoSeN
0

Här är Tippens och Lufsens lilla "hus". Det är en 130L SAMLA låda från IKEA, dom är jätte bra tycker jag =)

Nu när jag ser alla andras burar så känner jag att jag måste läggaa i lite mer saker =P Ser att många har en ån där bro av pinnar, funderar på att köpa sån jag också =D

RoSa-RoSeN
0

Först hade jag ganska lite spån (På bilden) Och nu har jag fyllt upp ganska mycket.. Kan lägga upp en bild sen när jag ska byta hos dom =)

filuraren
0

18#   Om vi hade sett att våra gerbiler mådda dåligt hade vi väl ordnat så dom fick det bra. MINA gerbiler trivs mycket bra med att bo i akvariumet och få komma ut och springa på golvet ofta. Jag förstår inte hur du kan tvivla på att vi inte tar hand om våra djur på bästa sätt. Gerbiler i "fångenskap" får  spån för att det är svårt att hitta den perfeckta sanden som dom kan bo i som deras permanenta hem.

Pose-idon
0

#18 Gerbilerna kan inte gräva i sand/jord. Sand/jord ute i öknen ha lagras i många århundraden och är så fast att det går för gerbilerna att gräva. Visst kan man använda jord, men jag tror inte det är speciellt bra/hygieniskt(stavas?) för gerbilerna och akvariumet blir tyngre och svårare att hålla rent. Men gör som du vill, jag undrade bara om gerbilerna kunde gräva…

//Elin

Pose-idon
0

#20 Så lite spån har du väl endå inte? Tungan ute

//Elin

RoSa-RoSeN
0

#23 Ne, men mycket mindre än vad jag har nu Flört

[Katteeen]
0

#24: Får de ens luft? Flört Du måste se till att det åtminstone finns 10-15 cm ovanför spånytan så att de kan röra sig "ovan jord" också :)

RoSa-RoSeN
0

#25 De är ungefär 15 cm som är tomt där uppe =P

[Katteeen]
0

#26: Bra det ;)

enbartmalin
0

#21 Om du hade läst mitt inlägg lite bättre hade du förstått att jag inte anklagade någon för att inte ta hand om sina djur, jag skrev att vi alla tar hand om våra djur på det sätt vi tror dom mår bäst. Jag skrev inte att någon inte skulle ta väl hand om sitt djur.

#22 Som jag skrev så har jag inte hela akvariet med jord, jag har en låda i plexiglas som jag special beställt på ett glasmästeri som jag har jord i. Som du skrev är det inte speciellt hygieniskt att ha det i hela akvariet. Deras låda med jord i är perfekt, det är deras bo, dom bygger bara gångar och bo en gång och sen bor dom där tills det behövs bytas, dom behöver inte bygga om och det rasar inte ihop. Och som jag skrev innan så visar dom inga stereotypa beteende som att gräva på glas osv.

Som jag skrivit tidigare så har vi alla våra sätt att få våra djur att må bra på och vi alla ser till djurens bästa. Ni anser att ni har rätt, jag anser det finns mer än 1 rätt, så ni har det funkar, men även så jag har det.

Hälsningar Malin

Pose-idon
0

#28 Ursäkta, men jag visste inte att du hade nån "jordlåda" när jag frågade. I inlägg #18 skrev du "  Ska vi börja disskutera naturliga beteenden så kan jag fråga er varför ni har spån och inte sand/jord som är det naturligaste för dom" Sen nu skiver du att man inte ska ha det i hela buren. Det förvirrar mig. Jag såg som sagt inte "jordlådorna" och undrade bara om dom verkligen kunde gräva, jag tål andra åsikter än mina egna, men man får väl endå fråga? Obestämd Nu slutar jag diskutera detta!

//Elin

filuraren
0

#28 Vad jag förstog i din text stog det att du tvivlade på att vi tog hand om dom på bästa sätt   "Alla gör vi vårt bästa för våra djur (hoppas jag) " vad menar du med det då?Obestämd jag vill inte låta som värdens proffs eller något för det är jag inte. Men jag blev upprörd av din text.

enbartmalin
0

#29 Jag skrev som svar när bristen på spån kom upp: "Jag har gräv lådor till mina gerbiler, en i glas som fylls med jord som inte är med på bild. Och en i trä som fylls med spån(syns på första bilden)"

Anledningen till att jag tog upp deras natur var för att det är det ni hänvisar till, jag ville bara visa en poäng i att det är omöjligt att uppnå deras natur. Dom är precis som en hamster undejords djur(om jag inte har helt fel för mig), men tittar du på hamstern idag har dom inte spån att gräva i. Dom har blivit husdjur och inte vilda djur. Självklart tycker jag precis som ni att gerbiler ska ha något att gräva i, jag har bara valt en annan väg. Och självklart ska du fråga om du tror att något är fel.

Hälsningar Malin

Asa-S
0

#31 Det var inte meningen att du skulle bli stött utan ett tips. Självklart så kan djur i fångenskap aldrig få det som ute i naturen.Jag såg din låda med spån på första bilden och undrade bara varför inte mer spån i hela akvariumet och nu har jag fått svar. Självklart gör du som du vill!

Ps. Mina har inga "stereotypiska beteenden" som att gräva på glaset osv Ds.

utekaninen
0

Hoppas det är okej om jag ställer en liten fråga bara.Jag är nämligen nybörjare och undrar vad det är för nån slags burk som många har i buren?

enbartmalin
0

#33 Det är till sanden, gerbilera kommer lätt in och ut ur, men spånet kommer inte lika lätt in. Vanligen täcker dom en sand skåll med spån på 1 min.

Hälsningar Malin

utekaninen
0

aha tack för hjälpen

Pose-idon
0

Dom finns på Ikea och kostar 15 kr st föresten :)

//Elin

Vippelicious
0

Kom igen nu, mer bilder! Min kamera är för tillfället inne på lagning men sedan ska bilder komma! Jag vill se mer gerbilhem :D

Medarbetare på fantasy.ifokus

Vippelicious
0

Min samla-låda :) Dock har de mer leksaker och en skokartong som hus under allt toapapper!

Emelie-tex
0

Här är ett kort på nästan hela mitt 250 liters som jag har 3 st gerbiler i.

Har ca 15-25 cm tjockt med spån och ganska lite med saker tyvärr, De har ju sönder allt jag lägger i åt dem :-P så jag har inte hunnit införskaffa nya tuggvänliga saker.

Får be om ursäkt för kvaliten på kortet

Fralice
0

har massa bilder jag skickar nu :p

Fralice
0

i klätterställningen !

[Tassy]
0

Fralice: Du har en jättestor och fin bur, med massa fina saker i den, men tyvärr är buren inte lämplig åt gerbiler. :/ Varken gallerburar, plastsaker eller saltstenar är bra, tvärtom kan de skada gerbilen och göra den allvarligt sjuk. Ville bara uppmärksamma dig på detta.

Fralice
0

Tassy; När jag skulle köpa ny bur åt mina gerbiler så hade jag bestämt mig för en plastbur, men dem i djuraffärerna sa att det verkligen inte var "NÅGRA problem" s:

så det blev den .. men jag förstår riskerna :o

Fralice
0

coconut-house

Vippelicious
0

Fralice, du vet väl även att man ska ha bottenmaterial som gerbilerna kan gräva i? :)

Fralice
0

vippel, jasåklart ?:p

det har jag,de gräver för fullt

Vippelicious
0

Haha oj, blind som jag är! Får be om ursäkt för onödig kommentar då :)

Fralice
0

mina ääääälskar glasburkar:p

Fralice
0

nejdå vippel ;)

det syns inte på bilderna bara kanske

(min egen gjorda pool det ska va sand i (;

dem putsar å gör sina behov i den,se närmare och se deras namn skriva i botten :D

Sabrina88
0

Fralice:  det ser inte ut som du har ngt spån alls i buren? bara lite hö på botten?

Vart gräver dom sina gångar?

[SarahOhrn]
0

Åhh blir så sugen på gerbiler! :)

Thenightwof
0

Här kommer 2 bilder på Stars och Moons bur. (:

Thenightwof
0

Andra bilden. ^^

southdakota
0

Killarnas, all inredning är nergrävd Tungan ute

southdakota
0

Flickornas

southdakota
0

Bådas

AutumnWicca
0

Här bor tre små honor vid namn Popcorn, Lakrits och Tjockis :) mina sötisar som älskar att gräva ocg brukar gömma all inredning lite då och då. <3

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
0

Här bor mina andra två honor Kaffe och Mjölk. :) De är två mycket gosiga små tjejer!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Nottie
0

Så fint era gerbiler bor!

om man köper packat spån, är det bäst att lägga det i buren som det är eller ska man "fluffa" upp det? jag har alltid fluffat mitt spån men min gerbil gräver inga gångar, så jag är lite fundersam över om det rasar ihop när spåner är fluffat?

Asa-S
0

# 59 Det går att göra viket som. Mina får fluffigt men jag trycker till det lite i akvariumet och ser till att det är ca 15 cm med spån i botten. När spånet blandar sig med söndergnagda toarullar,kartonger,äggkartonger,hö osv så blir det mer stabilt att bygga gångar i men mina gör fina bara på ett par dagarGlad!

JonteKrok
0

På Torsdag ska jag hämta 2 st gerbiler som jag har tingat.. Längtar galet mycket. Har inte haft gerbiler sen jag var 14 (nu 23)… Tyvärr är det långt till lön och den enda buren jag har kvar är en gallerbur, vilket jag inte tycker om… Så jag satt idag och funderade på hur jag ska lösa detta tills lön kommer och man kan införskaffa ett ordentligt akvarium, och så slog det mig: Tavelram från IKEA i källaren.. Och efter en hel del pillande börjar det se rätt bra ut =) Mycket bättre för mina små rackare då jag kan ha mer spån i, och dessutom slipper de dåliga ovanor från början, så som att gnaga galler.. Ett plus är att jag slipper ligga och lyssna på frenetiskt gnagande hela nätterna =)

Notera som sagt att det är en väldigt temporär bur…

Asa-S
0

#61 Det blir bra tillsvidareGlad! Smart lösning!

southdakota
0

Några nya bilder

southdakota
0

Andra

Asa-S
0

Här är mitt nyaste akvarium som Mems King bor i. Massor av plats för bebisarna att busa på sen!Glad Kortet är taget samma dag som jag släppte ihop Mems o King. Därför är det lite spån i (ifall de skulle bli osams). Nu är det två "holkar"(köpte två holkar i olika storlekar)och massor med mer spån.

Pose-idon
0

Haha mina bilder är ganska gamla. Mina bor liite annorlunda och jag har liiite fler burar nu. Flört

//Elin

JonteKrok
0

Sådär ja, nu är jag klar med mitt bygge. Blev väldigt trevligt tycker jag. Tänk vad man kan göra av en gammal gallerbur och en tavelram från IKEA.. Mycket bättre än innan =)

Ska är det bara att vänta på grabbarna som kommer på torsdag =D

Asa-S
0

#66 Då får vi väl se nya bilder??Skrattande Lite kul när just den här tråden vaknar till liv. Alltid kul att se hur andras gerbiler bor!Glad

#67 Ser bra ut!Glad

Pose-idon
0

¤68 Det kommer dnart en film så fort jag hittar grejen så jag kan få in dom på datan. För jag har 13 burar just nu. Blir lite mycket at ägga upp :P

//Elin

cecilia34
0

vilket stort och härligt akvarium de har Asa-s.  hur stort är det?

Asa-S
0

#70 Tack!Glad 125 cm långt,40 cm brett o 40 cm högt

cecilia34
0

wow ,  toppen med space Skrattande

mitt är 100 cm långt , 40 brett och 50 högt . väntar på att få råd att köpa ett större jag har sett på hornbach . de har väldigt bra priser på sina terrarium och akvarium . det jag har nu köpte jag för 879 ;

det är väl ett bra pris för ett så pass stort  Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
cecilia34
0

oj , det blev visst dubbelt Glad

här kommer en bild på doris och esther's bo . det är mycket mer spån i nu än det är på bilden . man lär sig efter hand Flört

southdakota
0

#74 Fixade det Tungan ute

Jättefina burar allihop Skrattande

MaaariaS
0

Här är mina gerbilers hem ,nystädat,men antagligen inte så länge till.Skrattande

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Bobo78
0

Pepsi och Zingo´s hemmaborg.

Pose-idon
0

#77 Fint dom har det! Skrattande

//Elin

Bobo78
0

Pepsi och Zingo´s hemmaborg (del 2)

[Tassy]
0

åh herregud vilken bjässe Lovegame har blivit Skrattande

Bobo78
0

Nja, han är väl lite hoptryckt under röret på bilden.

Men han är LITE mer bastant än sin burkamrat Pepsi, men det är klart han vinner ju alla brottningskamper oxå. Skrattande

Pose-idon
0

#81 Hihi stakars Calypso/Pepsi ^^

//Elin

[Tassy]
0

#81 Jag tänkte mer att jag minns honom mest som en liten bebis, och då är han enorm nu Skrattande

Nuttinell
0

Såhär bor vi!

Tur att man har en snäll pappa som fixar gallerlock med belysning till 100-kronors akvariet! Skrattande

zanrio
0

#69 Hur har du övertalat dina föräldrar att få ha så många gerbiler?:O Jag får bara ha 2, vågar inte fråga om fler Förvånad

(för vad jag har förstått så e du lika gammal som mig = 14 år;) )

Pose-idon
0

#85 Jadu, jag har ingen aning! Skrattande Ska ienligen inte ha så många som jag har, men hittar inga köpare…

//Elin

zanrio
0

#86 synd:) Du verkar ha jätte fina gerbiler:D Om jag ska ha fler kanske jag kan köpa  av dig!:)

Pose-idon
0

#87 Ja, det vore jättebra! Skrattande

//Elin

TheGerbilLover
0

#43 Det är klart dem siger att det fungerat lika bra som den duna dem vill ju tjäna pengar fattar du väll??  ;) och även om du inte kan köpa en ny bur så kan du lika väl ta bort all plast och inte använda hö/halm som botten matrieal du kan inreda väldigt bra med saker du her hemma använd din fantasi !!!! FörvånadObestämd

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.