Färg ?

svårt se. Kan du se vad färgen i underpälsen är?
har den grå tipping ?
är den helt vit eller grågul?

#1 Jag var med och köpte honom han är gräddfärgard typ.
Han ser ju rödögd ut, jag gissar på en ivory créam.

#3 Han är inte rödögd jag kollade det för jag var själv osäker.
Han har vitt svanstipp men är inte vitt teckande har ingen krage.

Han har en fläck på nosen som är i samma färg som hans svans är i fast lite ljusare och i en mer gulton. Hans svans är lite mer åt det fläckiga hållet sedan kan jag nog inte säga mer om hur han ser ut faktisk,t minns inte exat allt ^^

det kan va vittecknad och en väldigt blek grundfärg.
Vittecknad dark eyed honey?

jag jag med tro

okej tack för alla svar :) <3
han är gräddvit och han är inte rödögd
Hur gammal är han? Det kan ju vara en silver nutmeg som inte har fått sin vuxenpäls?

Han är ca 12 veckor gammal. Han har vitt underpäls (Jag har sett honom precis). Han har samma färg på svansen ( vittsvans tipp) som en grey agouti och på nosen men mer mot mellan öron har en orange ton och bakom örnen annras är han helt vit.

Han var jättesöt iaf! 
Kanske colourpoint agouti eller light cp agouti. Eftersom han verkar ha points…
//Elin
enklast är nog att försöka få fram en bättre bild 

Det va en knepig liten sak.. men det ser ju ut som det skymtar lite points helt klart.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hur gammal är han?
Jag tycker den liknar min Cappuccino (Colourpoint Nutmeg), hon har nämligen också grått tippad svans och brunsvart nosfläck. Detta är absolut ingenting jag är hundra på, men ändå en liten gissning. 
Kolla detta bildspel, http://www.egerbil.com/cpee.html för att jämföra. Som du ser är de även tippade på kroppen, som din inte verkar vara, men om den är ung kanske den inte är färdigutvecklad ännu…
Kanke är det en polar fox ändå som inte fått sin tippning. Jag har ärnligt talat ingen aning, mer än att det är en blekfis av något slag 

hehe jag trodde inte han skulle va så knepig ^^ <3 men tack för alla underbara svar 

´han är nog ca 11 veckor tror jag men han verkar vara en Colourpoint Nutmeg men jag är inte säker ^^
Vi får ta den långa vägen, vad har mamman och pappan för färg? och mormor/morfar, farmor/farfar?

#22 de vet jag tyvärr inte för de e en djuraffärsgerbil ^^
Vad hade syskonen för färg? såg du det?

#24 Hon var inte med och köpte honom det var jag. Tyvärr så var alla andra köpta han var ensam.
#25 Aha, då blir det svårt att säga vilken färg han har tyvärr. Vi kan avvakta några veckor och se om han får tippning eller tydligare points eller vad som nu händer.

tack för all hjälp :) vi märker ju om han förändras

en sak jag har glömt att berätta är att han är extremt långhårig va kan de bero på ?

Han är helt normalpälsad :) inte långhårig.

Emma jag tror det är lite längre faktiskt men som Tassy sa kan det vara barnpäls :)

ja de e mycket möjligt ^^

cp eller lt cp agouti kan det iallafall inte vara för de har grå underpäls =) Men jag är inte så insatt i cp nutmeg färgerna =)

#36 jag har som sagt ingen aning ^^ har inte haft gerbiler så himla länge men jag börjar lära mig :)
Nej colorpoint nutmeg är det inte heller… hmm…
colorpoint DEH (BEW) kan de vara.

kanske :P

vi kan chansa på de sålänge 

Borde inte den va helvit då?

Men det kan kanske va polarfox eller DEH troligen polarfox skulle jag gissa då jag själv har en DEH som bär på ch och den är inte så ljus. bara det att den har en blekgen ch i enkel uppsättning och därför inte har tipping som polarfox ska ha.

för om den är lite blekt så kanske tippingen stannar vid nos och svans och ser därför ut som colourpoint.

CP DEH har gul svans och ibland gult på nosen. Inte grått..
Does it become a walk?
/Ida

en cp DEH är ju en BEW. Dom ska väl va helvita? För vad jag vet ser man inte skillnad på en BEW om det är en cp DEH eller CP polarfox.
#45 Mjah, om man kollar på t.ex. egerbil.com finns där grått också som variant, det är nog dina mysterier som är lite mer av det unika slaget 
#46 Visst ska BEW vara helvita, men vittecknade honeysar ska vara gula och vita också, inte konstiga blekfisar 

men det kanske är en vittecknad DEH och bärare på ch då?

Oskar är så gott som helvit.. men om han är cp vet jag inte.. vi vet ju att han är kraftigt vittecknad.. han KAN ju vara cp eftersom båda hans föräldrar bär på cp-gener.. men vet gör vi ju inte.. Hans svans är liiite lätt ljusgul men det ser man bara i vissa ljus.
Mimmi hon är ju inte helvit alls.. snarare gräddvit med gul svans.. den damen liknar ju en mold fast hon omöjligt kan vara en :P så hon däremot skulle jag kunna tänka mig att hon är cp.. men veta lär vi aldrig få :P
Does it become a walk?
/Ida

tack för alla svar på detta lilla mysterium till gerbil ^^
#49 Yes, oskar är väl då en BEW, medan mimmi är CP DEH?
Ja, jag vet att folk säger att CP DEH och BEW är samma sak, men vad sjutton har då hänt med mimmi?
andra BEW är ju så gott som vita, men inte hon… Hon har helt enkelt inte läst standarden 

Ja, Oskar är helt klart en BEW.. vad Mimmi egentligen är, är ju en gåta.. hon är väl, om man ska vara petig, den bästa CP DEH man kan få, kan jag tycka :P Titta på siamese och burmese tex.. som är svarta egentligen.. då är det väl rätt att en CP DEH blir gräddvit och inte kritvit ;) Men vad Mimmi egentligen är, lär vi inte få veta om vi inte analyserar hennes gener.. för visst KAN hon vara CP.. eftersom hennes morfar och farfar är DTW så bär ju hennes syskon till föräldrarna på cp-gener.. men vi får väl bestämma oss för vad hon är :P
Does it become a walk?
/Ida
#52 Precis, du är med på hur jag tänker :)
En BEW är en colorpoint Dark Eyed Honey, Colorpoint Polarfox eller en Silver mold(ef-genen). Jag har 3st colorpoint Dark Eyed Honey. Två av dom är riktigt bra utseendemässigt(kritvita) medans en är lite gulaktig på svansen(vilket är vanligt att dom är, dom kan även vara gulaktiga över kroppen med svag tippning). Sedan har jag även en colorpoint polarfox. Han har inget gult alls, men har däremot lite svag tipping.
Sedan finns det ju även Silver mold som har genotypen -- C efef gg P-.

# 54 Vad tror du om färgen på bilden då?
#54 Ah, CP polarfox tänkte jag inte ens på.. Det kanske kan vara något?

#54 Om Oskar är en cp vet vi inte.. rent genetiskt skulle han kunna vara det.. men när han va liten kunde man se att han va riktigt kraftigt vittecknad. Det har dock försvunnit nu o allt man kan se av hans gula är en svag nyans av gult på svansen.
Does it become a walk?
/Ida
#55 Det skulle kunna vara en colorpoint nutmeg/silver nutmeg som precis börjat fälla. När min cp nutmeg började fälla fick hon först mörkare nos och svans innan hon sedan började fälla ordentligt. Hon hade även vit svanstipp länge du det tog lång tid innan hon fällde klart på svansen.
#56 Tror den är för mörk på nos/svans för att vara det. Min cp polarfox var helvit i samma ålder, sen när han blev äldre och började fälla fick han svag tippning.
#57 Kan han bära på ef? Han kan ju vara en cp DEH som blivit blekt av ef kanske? Bara gissningar, du har ingen bild på han? =)
Intressant tråd detta 
#58 Jo, det är väldigt lätt att tro att det är mold inblandat, men det finns inte mold i deras gener. Oskars syster Mimmi ser exakt ut som en orange mold dock, ytterst förvirrande, men vi har kikat många gånger i stammen, ingen mold någonstans 
#60 Ja men se där! :)
Har hon vit underpäls?

#60 den är superlik ;P
#61 Japp! :)
#62 Vad kul , då kanske det är en cp nutmeg :) På min användare Matilda92 på zoonen.com finns det en bild på henne som hon ser ut nu. I albumet 'gerbilerna' och sedan gerbilen Isabella.
Ja då verkar mysteriet vara löst ju! 
De bilderna jag hittade på CP nutmegs på egerbil.com såg ganska annorlunda ut.
Ja, den liknar även min Colourpoint nutmeg väldigt mycket.
Skulle gissa att den på eGerbil är väldigt bra/rikligt tippad. 

men jag märkte nyss att han faktiskt är rödögd ^^

okej ska kolla upp det :P
Lys med en lampa i ögonen, inte så snällt men du ser vilken färg det är. Är dom röda så lovar jag att du ser det.
#65 På min bild här ovanför är hon bara ca 8 veckor, och har precis börjat fälla :P Som jag sa finns det en bild på henne på min zoon där hon har fällt klart. DÄr är hon mer lik de på egerbil.com
#66 Min colorpoint nutmeg ser inte ut sådär nu :P Finns bild på henne på min zoon(Matilda92). Och jag tror nog hon är väldigt bra färgmässigt du hon kommit både 1:a och 2:a i Ost klass :)
#67 Colorpoint nutmeg är ju en colorpoint, och deras ögon blir lätt röda i olika ljus. Vet inte om det har att göra med den lilla ljusa pricken man kan se på ögonen när dom är nyfödda…, kanske.
#71 Ah just det ja, puh, märks att man inte har pysslat med färger på ett tag 
Jag tyckte från början att gerbilen såg rödögd ut, men det jag tittade på mest var pigmentet runt ögat, eftersom själva ögat är så otydligt, det ser pigmentfattigt ut, vilket det ofta är på rödögda.
#71 Jaha, så skoj!
Min är inte så bra färmässigt, väldigt sparsamt tippad. (Och hon är vuxen, cirka 8 månader). Men spelar inte så stor roll, då hon mest är sällskapstös.
När blev din "färdig"?

Jättegullig 
Nu ser man de gulaktiga "solkiga" fläckarna, och jo nog är hon svartögd?
Dessa bilder var mycket bättre, men jag ser inga points någonstans, inte mer än det gråa som polarfoxar får. Tillbaka på ruta ett 
colorpoint nutmeg eller polarfox, att vara eller icke vara 

men svansen ser tippad ut på ovansidan så jag tror inte polarfox.
är den grå på svansen och vit under ts eller hur ser det ut?
Vätte som jag hade som var pf hade grått runt nos och på svansen.

är den vit under svansen?

nej det tror jag inte

undersidan av svansen menar jag hela vägen ut?

skulle gissa på silvernutmeg i så fall. har nutmeg ål längs på svansen på ovansidan och otippad på undersidan?

Han hat vit svanstipp och jag tror han är vit på under sidan

ja undersidan av svansen är vit :)

och ovansidan är grå och en vit svanstipp :P

jo men det borde va colourpoint nutmeg för den har inte grå underpäls men har ål längs svansen och vit på undersidan.

får se då om den får mörkare tipping.

eller vänta..silvernutmeg kanske eller kan det vara colourpoint silver nutmeg? aa cbcb/ch ee gg?

borde väl va cp nutmeg eller cp silver nutmeg…

ingen aning ^^

Det är nog svårt att se men han börjar bli en stor pojke nu och har inte fällt av sig någon päls.