Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 862 ggr
[Tess86]
2011-06-27 21:22
0

Epilepsianfall

Jag har haft totalt sex gerbiler - mamma o pappa (djuraffärsdjur som blev parade under omständigheter som jag inte kunde rå för) och deras fyra ungar, två honor och två hanar. Nu har alla gerbiler dött utom en sista kvar, en hona som är tre år och åtta månader gammal.

Hon verkar frisk och mår bra och har gott hull. Jag har hört att tendensen att få epilepsianfall är genetisk men varken Flisan eller någon av hennes familj har tidigare haft epilepsianfall.

Igår kväll satt hon uppepå ett hustak när hon plötsligt ramlade ner (ett fall på några centimeter bara). Hon blev liggandes i spånet med öppna ögon. Jag sprang fram till buren (akvariumet) för att se hur det var med henne. Hon låg ner och fick upprepade ryckningar i hela kroppen. Ryckningarna kom tätt och det varade i några sekunder. Först förstod jag inte vad det var för fel eftersom jag aldrig sett ett epilepsianfall förut, men sedan förstod jag vad det måste vara.

Efter några sekunder satte hon sig upp och såg helt normal ut. Hon satt en stund i buren och sedan gick hon och la sig. Jag tittade till henne under kvällen och hon såg helt normal ut.

Kan epilepsi komma med åldern? Hon är trots allt ganska gammal. Och hur mycket tror ni att en gerbil lider av ett anfall? Om anfallen dyker upp då och då till exempel, är det då humanare att låta avliva henne än att låta henne få anfall ibland?

Jag har hört att gerbiler kan få anfall av att bli fasthållna. Då och då under gerbilernas liv har vi varit tvugna att hålla fast dem, t.ex. för medicinering, men då har ingen fått något anfall. Nu fick Flisan ett anfall trots att hon innan dess satt alldeles lugnt på hustaket.