Tips tips tips!
Det finns säkert redan en sån här tråd, jag har inte kollat igenom allt men jag skriver endå.
Jag vill ha så många tips som möjligt som man kan ha som inredning i ett Akvarium till mina gerbil pojkar. Jag vill helst ha tips där man berättar om hur man kan göra så trevligt och natur troget som möjligt eller bara tips på olika "teman" i buren, tex till jul, midsommar, påsk, sommar, vår, vinter osv.
Lägg gärna upp bilder på hur era burar ser ut också så man kan få insperation!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
I mitt akvarium har jag först och främst ett tjockt lager spån som de kan gräva i och så. Sedan har jag en skål med sand/damm som de får bada i, och ett hus såklart som står i botten under allt spån(detta har de fixat själva!). Sedan brukar jag knipsa av lite äppelträdskvistar som jag sköljer noggrant i hett vatten och sedan lägger in i akvariet, efter att de torkat såklart, så har de både gnagmaterial och något att klättra på. Sedan är det ju riktigt mums för dem!
Ibland får jag några grejor ifrån min far som han fixar ifrån jobbet, han använder det för att bygga en sorts flöjter. Det ser ut ungefär som en kvadratisk, lång tunnel av trä. Den är jättebra för dem dels för att de älskar att krypa igenom och sedan har de något riktigt bra att gnaga på! 10 gånger bättre än toalettrullar + att det håller mycket längre.
Och sedan har jag självfallet vanliga toalettrullar och äggkartonger som de ibland bygger till små hus, ibland gnager sönder totalt och ibland bara kryper över/igenom för att ha lite skoj.
Sedan finns det ju massvis av saker man kan köpa, t.ex klättertorn och blablabla, men det är både roligare och billigare att fixa egna saker!
Bifogar en bild på hur det fick se ut i akvariet då jag äntligen kunde ta bort gerbilerna ur sin karantän.
Dock är det typ hälften så lite spån där nu som jag brukar ha, råkade köpa flis istället för spån och det är inte lika drygt i akvariet märkte jag. Ska införskaffa mig en påse riktigt spån nu i veckan!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Tack :) Ja jag har ju haft Gerbiler ett tag nu och man får slut på ideer tillslut! Jag har alltid massor av spån, olika trä hus, trä tunnlar, kartonger, toarullar, toapapper, pinnar, sand och sådant. Men jag ska tästa ta in pinnar med blad för det har jag aldrig gjort sedan ska jag nog bygga ett till plan på min hylla som jag har i akvariumet så de kanske kan använda det som ett gömställe eller något :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se