Akvarie sköldpadda?
Hur är det med att använda ett akvarium till gerbiler som det tidigare bott sköldpaddor i? Måste man rengöra akvariet pånåt speciellt sätt så och extra noga?
Har för mig att jag hört nåt sånt.
Tack för svar 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
sålänge du tvättar noga så är det lugnt :) bara med ex diskmedel och vatten borde gå bra :p

Ok, tack 
använd sprit, sködpaddor bär på salmonella.
oj tänkte inte på det, har ju ödla själv :s dem kan ha det i avföringen men tvätta med ättika/sprit för säkerhets skull

Jag brukar använda Virkon S för att sanera akvarier där det funnits andra djur innan jag sätter över mina djur i det, för Virkon har jag för mig tar död på det mesta i bakterieväg.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja, Virkon S är kort sagt överlägset. Det har talats varmt om det mer än en gång i labbet på högskolan under bland annat bakteriell patogenesis lektionerna.
Jag hade fiskar i mitt akvarium innan jag fick det till gerbilerna, skrubbade rent det i hett vatten och såpa. Kanske skulle behövt något starkare i så fall?! Eller det kanske är skillnad på fisk och sköldisar vad gäller smittor?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Ja, fiskar är det inte alls lika noga med. Givetvis kan de också bära på parasiter etc, men skurar man noga så ska det inte vara någon fara.
Jag har själv använt ett akvarium som tidigare hade sköldpaddor, jag skurade som vanligt, sen spritade jag. Väl använt i flera år nu utan problem.

Bra svar allihop 
Vircon känner jag till, det använder de på Djurskyddet i kattstallet när de gör rent mellan katterna.
Är det samma sorts vircon tro? Var får man i så fall tag på detta?

#9 Ja det är nog samma sort, det finns att köpa på Granngården om man kikar bland ladugårdssakerna där.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
oj, nu blir jag lite orolig. köpte ett akvarium där det bott en sköldpadda och jag skurade ur det med diskmedel och hett vatten bara. nu har de bott där i två veckor men verkar må hur bra som helst… ska jag göra en ny rengöring tror ni?

bara en fråga, eftersom jag är så otroligt osmart.
men fiskar bär väl inte på salmonella ? ;)
nopp, det gör dom inte 

vilken tur! för jag släppte in mina gerbiler där efter att jag rengjort med diskmedel och liite sprit :)
tänkte bara så att inte nåt händer dom.