Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1010 ggr
Loprrasnna
2011-06-18 21:15
0

gerbilmums

hej!

idag skaffade jag mina två första gerbiler sture och stefan, riktiga gosungar ;)

men jag undrar villken mat jag kan ge dom och vad ni brukar ge dom.

hö och gerbilfoder vet jag redan men typ jordgubbar och nåt annat ?

för jag har ett paket jordgubbar hemma nu och skulle vara kul om gerbilerna också fick smaka ;)

så vad brukar ni ge för gott till era gerbiler ? ;)

Nali
2011-06-19 10:54
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Solfrosfrön, majs och ärtor är riktigt populärt! även smultron och jordgubb. Man kan ge djuret allt så länge de inte är för starkt eller av kakao.

vad ger du dom för mat normalt?

Nali
2011-06-19 10:55
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Just ja, om du ska ge dom avocado, persika, frukter med stora kärnor se till att de får en bit som inte är för nära kärnan

Loprrasnna
2011-06-19 13:53
0

jag ger dom hö, jordgubbar, blandfoder utan pellets. solrosfrön och lite till, ;)

ivanhoe81
2011-06-19 16:37
0

ska de verkligen ha hö som mat?? är det inte lätt att man får in ohyra på det sättet

Loprrasnna
2011-06-19 19:07
0

har aldrig fått ohyra, eftersom vi köper hö som är ekologiskt och från en kille vi känner, väldigt bra kvalite på det höet. vi har kaniner och har haft marsvin som har ätit av det höet utan problem ;)

Wand
2011-06-19 21:24
0

Mina gerbiler fick in ohyra då jag bara varit i kontakt med hö, så jag är väldigt noggrann med att inte ge dem hö ifrån bönder/stall osv hädanefter.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Loprrasnna
2011-06-19 21:44
0

oj det låter läskigt ;o

kanske ska ta bort höet ändå, fast något fel på det är det inte.

men vill vara på den säkra sidan.. :o

Wand
2011-06-20 11:09
0

Ja, det var lite obehagligt! Är ännu inte helt 100% säker på vad för ohyra det var, det försvann helt av sig självt. Men jag tvivlar på att man alltid har sådan tur. 

Sedan om du t.ex köper hö på djuraffär eller någonstans där du kan få tag på det vakuumpackat så tror jag inte att det är någon fara, det höet jag hade var ifrån en bonde och då har det ju haft kontakt med "utomhus" mycket.  
Annars går det ju alltid att frysa in för att döda all ohyra som kan tänkas krypa där i!

Alla gnagare älskar hö. :D

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?