4 pojkar tillsammans?
Jag har tre jättesöta och trevliga gerbilpojkar, och jag känner mig nu väldigt sugen på att skaffa en till. Jag har hört att då det är hanar så ska upp till 4 stycken gå ihop sålänge man har uppsikt över första mötet och låter dem träffas på en neutral plats, dessutom är mina pojkar så snälla och då mina första två fick träffa sin tredje vän så brydde de sig knappt över huvudtaget. Men finns det någon sol själv har 4 pojkar (eller kanske t.o.m flickor?) som kan berätta hur det gick och kanske kan ge några tips, eller om någon vill avråda mig ifrån att skaffa en till i samma akvarium, osv. Alla tips och råd uppskattas!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
jag känner en som har 6 hanar i samma akvarium, det började ed 2 sedan 2 till och 2st efter det, det beror på hur stor yta de har att röra sig på som avgör antalet
de hade dem först i ett 200liters medan de väntade på att jag skulle köra det på strax över 300liter till dem
Okej, men så mysigt! jag har tillräckligt stort för minst 4 så yta vore inget problem, jag bara börjar känna att jag behöver en till liten en att tas med. Tror du det skulle bli lättare att sätta i 2 nya tillsammans (som får vänja sig vid varandra enskilt först) för minst chans av utmobbning, eller kanske det vore större chans för bråk då?
de som jag och kompisen satt ihop fick bara träffas på neutral yta en liten stund då de var hanar det var lite nos men mest från de yngre pojkarna sedan ligger alla 6 i en enda stor hög innan de grävt hålor i det 30 cm tjocka lagret spån som de har, nu ligger de i i en stor grotta intill glaset och sover
jag anser att man inte ska dela den gamla flocket när man sätter in en ny medlem
Okej, men det är ungefär så jag tänker!
Och nej, menade inte att jag skulle splittra dem utan tänte mer att det kanske vore bättre att skaffa 2 nya på en gång så att de två nyaste får lära känna varandra innan jag sätter in dem i flocken, för då är chansen för utstöttning kanske inte lika stor. Men jag tror inte att det skulle bli någon fara, så den tanken slog jag ur skallen medsamma!
Och gerbiler är ju bara för söta då de ligger tillsammans i en liten klump och sover.