Bli medlem?
Jag har precis startat min gerbiluppfödning och satte igår ihop mitt första avelspar.
Nu sitter jag och funderar vart man ska bli medlem? Svenska gerbilföreningen, gerbilsällskapet eller hamsterföreningens gerbil sektion?
Sedan har jag en fråga till, mina killar har stamtavla, men tjejerna bara härstamningsbevis. Så ungarna kommer få härstamningsbevis. Men går det att registrera dem ändå?
Min sista fråga är avmaskningen. Jag har fått råd både att avmaska och att avstå. Vad tycker ni? När det gäller andra djur ska man ju inte avmaska om man inte är helt söker på att djuret är drabbat, då de annars kan bli resistenta.
Så avmaskning eller ej?
och om det är nödvändigt, hur går det till?
Som ni kanske märker är jag lite förvirrad, men jag hoppas ni kanske kan hjälpa mig att reda ut det här?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Hej!
Jag är med i Svenska Gerbilföreningen. Jag rekommenderar den i alla fall :)
Stamtavlan och härstamningsbevis vet jag inte. Någon annan kan säkert svara…
Avmaskning rekommenderar SGF att göra regelbundet en gång om året. Gå in på www.gerbilforeningen.se och klicka dig fram till Gerbil --> Mask. Där hittar du riktigt bra information samt beskrivning för hur avmaskningen går till. Jag avmaskar mina på detta sätt i januari varje år och det fungerar utmärkt.
Lycka till med din uppfödning!
Mvh Moa.

#0 Redigerade din text något då uttalanden om vilken förening som är bäst inte passar sig. Det är upp till var och en att avgöra.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#1; Tack så mycket för svaren :) Ska titta in där! Föder du upp gerbiler?
#2; Oj, så långt tänkte inte jag. Jag tänkte ifall det var någon av dem som var mer inriktade på uppfödning? och andra kanske mer inriktade på sällskap. Tänkte inte på att det kanske inte lät så bra.. 
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Hm.. ups.. det va #1 jag redigerade svaret på..
Självklart får du fråga om föreningarna.. bara jag som var förvirrad :P Alla har rätt till sin åsikt men man ska inte skriva att en förening ÄR bäst. Kika runt på hemsidorna o välj det som verkar passa dig. Tror alla föreningar är inriktade på avel men kanske åt lite olika håll
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#4; Jaha okej :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#2 Okej, tack, det har du rätt i. Tänkte inte på det 
#3 Nej, det gör jag inte. Jag är "bara" gerbilägare :)