Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1441 ggr
Tainted123
2011-06-08 00:46
0

på soffan?

nu har jag en hage jag brukar sätta ihop och släppa lös tjejerna i med jämna mellanrum, men hör ofta om folk som släpper lös gerbilerna i tex soffan. hoppar dom inte ner då? jag köpte någon slags gnagarhage, ser ut som ugnsgaller men lite tätare, som man hakar ihop. det visade sig ganska snart att den ena flickan lätt klättrade över och hoppade ner utanför, och det är nog ändå en 20-25cm. blev till att ta fram buntbanden och köpa ny hage som man monterade över och på så vis blev det ju lite högre väggar. saken är väl att den ena fortfarande klättrar, inte direkt men efter ca 30min lös i hagen, inga problem att klättra säkert 40cm up på gallret om man inte motar ner henne.

är så nyfiken och sugen på att kunna släppa dom i soffan om kvällarna men vet inte om jag vågar.. dom är tama, springer både över och under en och sitter gärna i handen men har inte vant dom vid att jag lyfter upp dom då behovet inte ha funnits. lyfter helt enkelt bort buren ur hagen när dom springer runt och när jag sätter ner den igen så är dom så nyfikna på alla nya saker däri så dom hoppar in igen, men då får man ju vara snabb med locket för dom är ju lika kvicka ut igen :D

iaf, tror ni att jag kan släppa ut dom på soffan utan att dom hoppar ner? är väl ca 40-50cm ner kanske. och har en del sladdar på golvet så det hade ju inte vart optimalt om dom rymde då dom inte är vana vid att jag plockar upp dom :/

Wand
2011-06-08 00:52
0

Min gerbil, som f.ö inte ens är vuxen ännu, kan hoppa över akvariekanten hur lätt som helst. Den är nästan 50 cm hög. 

Jag tror dock inte att det skulle göra så mycket om de hoppade ner ifrån soffan, släpper jag ner mina gerbiler i sängen så hoppar de ner på golvet hela tiden. Har inte märkt att det tar någon skada på dem iallafall, de verkar t.o.m tycka att det är skoj! Och sedan så biter de aldrig på sladdarna heller, utan springer runt i rummet och nosar på allt de kan komma fram till och ibland försöker de gnaga på tapeten eller gömma sig i något skrymsle.

Hur en gerbil beter sig är ju dock självfallet helt individuellt, som sagt så kan min ena gerbil hoppa över akvariekanten medan de andra två inte alls har fattat vitsen med det hela eller något. Vissa tycker om att rymma, andra inte!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tainted123
2011-06-08 20:38
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jadu, gott om skrymslen finns det definitivt här.. smiter hon in bakom bokhyllan tex så finns det ju ingen chans i norden att jag får in henne igen, och lägger jag ner buren för att locka tillbaks henne så kommer ju flicka nr2 vara iväg på 2 röda :D

men ska testa ikväll iaf, låta dom gå loss på soffan en sväng. fortsättning följer!

[Shazie]
2011-06-08 21:09
0

Jag låter mina gerbiler springa lite överallt under uppsyn. De gillar att vara med när jag sitter vid datorn och brukar hjälpa mig att skriva på tangenterna, de brukar vilja sitta på min axel eller på mitt huvud utan problem, de gillar att springa runt i rummet, leka i soffan när jag tittar på tv och de följer mer än gärna med mig ut på en promenad i fickan. :) Du behöver inte oroa dig, det gör inget ifall de kommer in i ett litet gömställe sålänge det inte finns något farligt just där, tycker du det är obehagligt att veta att gerbilen kan rymma in någonstans där du inte kommer åt den är ett tips att ta böcker och sätta för, det funkar alltid för mig. ;)

Solaika
2011-06-08 22:14
1

De flesta gerbiler är höjdrädda.. i början kommer de hålla sig i soffan. Rätt vad det är går det för fort dock o de trillar över kanten. Snart lär de sig att det inte är nån fara att hoppa ner.. men jag har alltid haft mina i soffan ändå. Man får vara beredd o fånga dem direkt för de kutar inte iväg i samma sekund de har landat på golvet. Man har ett par sekunder på sig att plocka upp dem igen. Så är man bra med i svängarna kan man absolut ha dem i soffan.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tainted123
2011-06-09 00:13
0

mjo jag byggde upp hagen framför soffan där det är närmast till golvet. gick jättebra första halvtimmen men sen hoppade som väntat ena tösen ner. (hamnade i hagen som tur var) hon blev nog lite rädd för det räckte att lägga ner buren på golvet så hoppade hon snällt in i den och fick då upp henne igen. sen hoppade såklart gerbil nr2 ner, men fick upp henne på samma sätt.. så höll vi på i ca 2h innan jag gav upp och satte dom i buren igen för natten.

allt hade ju varit så mycket lättare om jag hade kunnat lyfta dom med händerna! dom är ju ändå närmare året nu, och har inte tränat på det innan. är det försent nu? dom är absolut inte rädda för mig, springer gärna bde över och under, och klättrar upp på mig, men så fort man rör sig så flyger dom iväg för att komma tillbaks 2sek senare och göra samma sak. sen vet jag själv inte heller hur jag ska hålla dom eller så, så vi är nog lite ovana allihop :p

Solaika
2011-06-13 22:15
0

handträna du.. det är svårt att lära gamla hundar sitta, men inte omöjligt ;) Många korta stunder med händerna i buren så de vänjer sig vid dig. Gärna med lite godis så de förknippar händerna med nåt bra.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida