AKUT HJÄLP! Ohyra?!
Igår såg jag på en grej jag har lagt som lock över akvariet, att det kröp en liten prick på den. Tänkte dock inte mer på det.
Nu gick jag in till mina gerbiler och skulle handmata dem, sedan helt plötsligt såg jag hur det kröp en massa av sådana små prickar på min arm, så jag borstade bort dem i panik (har fobi för insekter och liknande) och kollade om det fanns fler. Det kröp massor av dem på grejerna jag har som lock, och antagligen inne i akvariet också.
Dessa små saker är absolut inte större än en halv millimeter, mörkmörkröda eller möjligtvis rödbruna, och mina misstankar leder det till loppor eller något åt det hållet.
Om det finns någon som har varit med om detta själv eller iallafall vet hur jag ska göra för att få bort det, SKRIV!
Jag vill inte ta hem mina chinchillor om det finns smitta av ohyra i mitt rum, och jag vill inte att mina gerbiler ska få lida en massa av min okunnighet.
Tror ni det räcker med att byta ut allt spån och rengöra hus och pinnar etc? Eller kräver detta något större?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Har haft samma problem i snart ett år nu, INTE KUL. Det jag gjorde var att städa alla burar med t-röd och hedde in djuren i badrummet i "karantän" i någon vecka eller så. Men hur jag än gjorde funka inget direkt, dem kom alltid tillbaka. Till slut gjorde jag så att jag duschade av dem drabbade gerbilerna - det är det som funkat bäst. Men det jag upplevt är att dem lägger sigi dvala eller liknande och kommer fram när det är lämpligt, ex om någon är sjuk. Så anticimex är inte helt fel att kontakta för att vara på den säkra sidan.
Det bästa du kan göra är att kasta all inredning och om möjligt köpa ny bur, för jag har inte fått bort dem även om jag badat sakerna i t-röd en vecka…
Men det absolut viktigaste just nu är att få bort gerbilerna från odjuren så dem inte blir anemiska, en av mina dog av blodbrist nämnligen :/
Jag var till veterinären men dom gjorde inget vettigt… fick medel som inte alls funkade och dem visste inte alls vad det kunde vara för kryp: Dem kollade på en i mikroskop och konstaterade att den hade ben och käkar (självklart?!)
Det jag kör på nu när jag får ett utbrott här hemma är att bada gerbilen det gäller och burkompisar och städar ur buren ordentligt. Det håller dem borta ett tag iallafall.
Men en sak jag märkt är att dem hos mig endast angriper sjuka/gamla/dräktiga djur. Är någon sjuk är det viktigt att den blir frisk, annars kommer dem tillbaka direkt.
Lycka till! Gå till din veterinär och ring ev. anticimex! Och städa så mycket du kan, även i rummet du har dem i.
Och chillorna dina BORDE inte bli smittade, mina tamråttor och min kanin har klarat sig. Däremot drabbades en dvärghamster, så 100% artspecifika är dem inte. OM du ska ta hem chillorna så ha dem i ett annat rum!
Okej, tack så mycket!
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Borde ringa till veterinären (får göra det imorgon isåfall) men jag är osäker på om jag har pengar till det just nu. Synd att det kom SÅ olämpligt!
Jag ska åka in till stan och köpa nytt spån imorgon och slänga allt det gamla och försöka få bort det så gott det går. Dessvärre vet jag inte hur jag ska behandla gerbilerna som sagt, tror inte att bara duscha av dem med vatten hjälper. När människor har löss t.ex så måste man ju behandla med starka medel för att få bort det, och jag ser detta som ungefär samma sak.
Finns det inget medel man kan ha/göra hemma som kanske skulle kunna hjälpa till en aning? Något schampo eller så?
Jag har läst litegrann nu och kommit fram till att det nog kan vara rödlöss, då både jag och min pojkvän även fått kliande, röda prickar som vi inte vet vad det kommit ifrån.
Då ska man tydligen tvätta allt runt akvariet + akvariet med klor och slänga allt i akvariet, sedan ska gerbilern behandlas hos veterinär. Det är där kruxet är..
Vet inte riktigt hur jag ska göra. Men ska iallafall åka in till stan imorgon och fixa nytt spån + kolla efter något schampo eller så. Sedan får vi se hur det går.
Skulle det vara dumt/farligt att tvätta gerbilerna med klorvatten? Vet att det kliar väldigt på människor när man badar i klor om man inte tvättar det med vanligt vatten efteråt, men om jag t.ex ger dem en klorvattensdusch och sedan badar dem i ljummet vatten?
Jag vågar inte uttala mig om det, men jag skulle inte våga faktiskt. Det jag skulle göra är att bada dem i bara vatten, så försvinner lössen som sitter på, och sen vänta tills ni varit hos veterinären.
Okej, ska börja med att tömma akvariet och sedan ger jag gerbilerna en svag dusch så får de sitta i min resebur tills jag gjort rent akvariet och allt runtomkring. Tyvärr kommer nog de små att få vara utan hus, spån eller något tills imorgon. Men det kan ju inte hjälpas är jag rädd!
Hoppas bara att allt blir bra sedan. Ska ringa veterinären imorgon om råd.
ös in en drös med toapapper så klarar dem nog sig till imorgon :) Mina hade under "lus-tiden" ingen inredning alls, fick bara kartonger och papper.
Ja, har gett dem papper nu som de gräver runt i och biter på. Har precis badat dem. Dock så har lössen inte försvunnit och jag är rädd för att min Remus fått en stroke av chocken. Ska inte göra flera hemmakurer nu, vill inte plåga ihjäl dem! Ska som sagt ringa veterinären imorgon och sedan får vi se vad som händer.
Nu när de är blöta så ser man under pälsen vilka stora sår de har fått. :(

Jag har faktiskt blivit av med lössen jag hade i somras. Jag hävde ner alla gerbilflockar i små lådor (för små men ja..) Samlan som är lägre än 65-litarn köpte jag ett gäng. Sen fick de gå på sand med lite papper för värme o mjukhet o så städade jag varje dag. Ibland 2 gånger om dagen. Alltså bytte sand o spolade ur lådorna med HETT vatten och javex eller citronsyra. Jag tog kontakt med anticimex som kom o sprutade hela gerbilrummet med nåt medel. Självklart inte med gerbilerna där. Djur får inte vara i rummet på ett dygn har jag för mig och dörren till rummet måste gå att stänga. Sen skrubbade jag alla akvarier noooga med javex. Slängde allt av trä och alla vattenflaskor.
Gerbilerna fick inte flytta ner i akvarierna igen förrän jag inte hade sett löss på dem på en vecka. Så länge jag såg nåt så städade jag småburarna minst en gång om dagen o sen en vecka efter att jag slutade se krypen.
När de fick flytta tillbaka ner i akvarierna var det med lite, lite spån, lite papper och mat och så nya vattenflaskor då. Och så städade jag 2-3, ibland 4 gånger i veckan.
Nu först har de börjat få mer spån i sina burar men jag har fortfarande väldigt lite träinredning. De får nöja sig med spån o papper i mångt o mycket. Ger dem mycket kartong istället. Men jag kommer att börja köpa in lite nya trägrejer nu under sommaren.
Killen jag pratade med på Anticimex sa att allt levande dör vid 55 grader (eller om det var 65), men självklart inte på direkten. Så det som får plats i ugnen kan du stoppa in där om du inte vill kasta det. O så kan man ju koka vatten o göra rent burarna med om inte kranvattnet är varmt nog. Vårt kranvatten skållar man sig på om man kör på varmaste så jag höll mig till det.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#10 Tack så hemskt mycket! Just nu har jag badat gerbilerna, vilket jag inte tror att jag tänker göra igen. Och så sitter de i en sådan samla-låda ifrån IKEA (som är för liten enligt svensk lag, men det får vara en nödlösning tills de kan flytta tillbaka i akvariet) och så har jag skrubbat rent allt i närheten av akvariet + akvariet med såpvatten. Ska göra det i några dygn och sedan får vi se. Dock så kan jag inte tänka mig att lössen kommer gå bort ifrån själva gerbilerna, men nu fick man ju lite hopp iallafall!
Ska leta fram en till sådan låda så jag kan skrubba rent och byta varje dag. Och så ska jag köpa ny mat till dem imorgon (slängde den idag, såklart) så får vi se sedan hur det blir. I värsta fall lånar jag pengar och åker iväg till veterinären.

I och med att jag satte mina i sand och hade bara vitt papper till dem så såg jag ju när det kröp. O jag bytte som sagt minst en gång om dagen tills jag inte såg fler kryp. Det minskade rätt så snabbt. Ingen av gerbilerna som drabbades blev sjuka. Några hade ett par små sår men inget som blev oöverkomligt. Sen fick jag recept på lopp/fästingmedel för valpar som alla över 6 veckor fick en varsin droppe i nacken av. Två gånger, andra gången efter 4 veckor. Frontline?.. kanske det va. Minns inte vad det heter nu. Men det var för väldigt små valpar o ev kattungar. Och så skulle de bara ha en liten droppe i nacken vardera. Så veterinär är att föredra så du får medlet till dem. Det hade jag faktiskt glömt att jag fick.
Does it become a walk?
/Ida
Jag var inne på djuraffären idag och fann en spray som ska motverka ohyra på smågnagare som hamstrar och marsvin. Skulle det kunna vara något som faktiskt funkar eller bara ännu en dålig och farlig vara ifrån dessa djuraffärer?
Fast jag tror det blir frontline vet istället. Såg att de säljer det på apoteket i sprayform, det känns mer säkert eftersom att den blivit bäst rekommenderad!
Var noga med vilken frontline bara! Den vi blev rekommenderade tog död på vår hamster, hon dog i kramper några timmar efter vi behandlat henne. :/ Så var noga med att det blir rätt!
Jag ska ta den "svagaste" som finns på apoteket, den jag kikade på var anpassad för kattungar från 8 veckor, så den kan ju inte vara alltför stark hoppas jag?
Sedan får jag väl se till att portionera ut det försiktigt. Hoppas på att jag blir av med ohyran med alla tre killarnas liv i behåll!
Det borde funka bra, håller tummarna för att ni får bort småkrypen!

Jag fick min på recept efter råd från Roslagstull. Jag skulle inte våga behandla på eget bevåg faktiskt.
Does it become a walk?
/Ida
Jag har hållt ett öga på de små i några dagar nu i sin "karantän" - har inte sett några kryp. Kan det vara möjligt att de faktiskt dött ut av sig själva?
Har iallafall vågat mig på att sätta ner dem i akvariet igen, men vågar inte slänga i spån ännu då jag vill kunna hålla bättre koll på det så de har fått tidningspapper och toalettpapper att knaga och pyssla till med.
Min far lovade att han skulle hjälpa mig med veterinärskostnader och sådant om det blev akut, just nu vill jag som sagt avvakta.
Någon som behandlat sin/sina gerbiler mot ohyra som kan tala om vad kalaset gick på? Jag har räknat med 200 per gerbil, men vet inte om det kan vara för mycket eller för lite då jag aldrig varit iväg till någon veterinär i hela mitt liv faktiskt.
STRONGHOLD <3 Det bästa mot ohyra, vet ej om det fungerar på gerbiler dock men det borde det göra. Det är receptbelagt så man får gå till veterinär.
Sedan städa med virkon S + ha dem i karantän.
Då blir du garanterat ohyrefri.

Jag skulle avvakta ett tag till med att stoppa tillbaka dem i akvariet. Och vad veterinären kostar.. jadu.. jag tror besöket här gick på 500-600 nånstans.. sen kostade medicinen strax över en hundring tror jag. Men veterinärbesökspriser skiljer sig ju över landet.
Does it become a walk?
/Ida
#21 Jag tänkte göra det, för akvariet är så mycket svårare att rengöra, men de mådde så hemskt dåligt i den lådan de fick sitta i så jag hade inte hjärta att låta dem sitta där längre.
Min ena gerbil hoppade upp i den temporära lock-anordningen jag gjorde (en tvättkorg i plast) han hoppade upp dit och hängde sig fast i kanten av hålen och försökte gnaga sig ut, oavbrutet hela dagarna. Och det är ju heller inte bra att de gnager i sig plast, så jag fick helt enkelt flytta tillbaka dem.
Nu är de jätteglada och pigga och springer runt och gnager och boar hela tiden! Har fortfarande inte sett några fler löss/kvalster, men är absolut säker på att det finns några j*vlar kvar gömda där jag inte kan se dem.

Okej.. men om du har lite strö och byt en gång om dagen så är det ju lugnt. Torka ur flera gånger i veckan oxå, med hett vatten.
Does it become a walk?
/Ida
Jag funderar på att göra det, ska se till att pallra mig iväg och köpa en stor säck spån någon dag när de har öppet!
Har man inte råd att gå till veterinäre när ens djur är sjuka så ska man inte ha djur. Punkt slut.
#25 som sagt så hade jag en fond med pengar för dessa eventualiteter, men jag tog en chansning och använde pengarna för att kunna bygga en stor chinchillabur och tänkte spara pengarna som jag får nästa månad istället för de verkade så pigga och friska. Sedan att de fick ohyra kan tyvärr inte jag styra över, och min far har som jag nämnde tidigare lovat att betala veterinärskostnaden.
#26 Det klingar tokfel i mina öron, men visst, det är dina djur. Mina har en veterinärbuffert på 15.000 som jag hellre skulle kapa armen än röra.
Okej, jag föredrar att försäkra mina djur. Men det har jag inte hunnit göra med gerbilerna ännu.
#28 Det blir för mig inte värt att försäkra alla djuren (har dock vissa försäkrade) efter som att försäkringskostnaden blir högre än vad jag betalar i veterinärkostnader under ett år. Då är en veterinärbuffert bättre, men man ska ju alltid ha en veterinärbuffert för försäkringen på smådjur täcker inte allt.