Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 861 ggr
[Danieella]
0

En av mina Gerbiler..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina gerbiler äter bara solrosfrön?
Jag ger dom några solrosfrön varje dag från handen, runt 2/3 kanske 4/5 ibland. Och min lilla Meliina äter bara solrosfrön? hon går till matskålen o letar efter solros frön, men hittar inga, så hon går därifrån utan att äta nåt? visst hon äter säkert mat på natten eller när ja inte ser? men ja vet ju inte? vad ska jag göra?

[Danieella]
2

jag har oxå provat ge massa olika sorters mat från handen, och lagt ner i akvariumet, men hon äter inget! bara solrosfrön..

Wand
0

Du borde inte mata med solrosfrön. Att ge något frö ibland bara för att vara snäll är okej, men solrosfrön gör gerbilerna feta, så var försiktig med det. Och de flesta gerbiler ser solrosfrön som världens godaste godis ungefär, om du brukar ge henne mycket av det så är det inte konstigt att hon vill ha mer. Hon äter antagligen mat också när hon är hungrig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Solaika
0

Hade hon inte ätit mat så hade du märkt det på henne. Men det är klart att hon bara vill ha godis ur din hand. Mat har hon ju i buren.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

moawi
0

Gerbiler är inte dumma. Om hon vet att hon får solrosfrön behöver hon ju inte äta något annat. Jag skulle föreslå att du slutar ge solrosfrön i maten (plocka ur dem) och sluta med solrosfrön som godis tillsvidare. Hon kommer att äta annan mat, bara hon blir tillräckligt hungrig. När du märker att hon äter annan mat också så kan du ju börja med något/ett par solrosfrön som godis om dagen, men inte mer, speciellt som du vet att hon är extra förtjust i det.

Solaika
0

Du kan absolut fortsätta ge ett eller två solrosfrön om dagen.. men ta bort det ur maten. Man behöver inte sluta ge godis. Två solrosfrön om dagen räcker inte för att hålla henne mätt så hon kommer att äta annat ändå.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida