Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1083 ggr
Tainted123
2011-06-07 13:19
0

Funderingar om avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Har haft gerbiler i snart 1års tid och djuren passar perfekt i vår lilla familj. Nu funderar jag på att efter semestern prova att avla lite, dels för att det faktiskt verkar kul att kunna föra vidare generna efter mina godingar men också för att försöka få fram efterlängtade färger osv. Saken är att jag inte har mer erfarenheter av området än det jag läst mig till, hoppas därför här att någon kan ge lite tips om vad man bör göra innan och vad som ska tänkas på mm. Det jag funderat lite på är hurpass lätt det faktiskt är att en gerbilunge såld. Förstår att det kanske är lättare med efterlängtade färger men brukar det vara svårt med "vanliga"? Vad vanligt nu kan tänkas vara, jag har bara erfarenhet av mina :)

Sen läste jag också att de inte kan få ungar efter dom blivit över året gamla? mina båda honor blir 1år nu i sommar, är det för sent att starta i juli/augusti då?

till sist undrar jag vad den officiella färgen/teckningen heter på dom jag bifogar bild på här. den ljusa har röda ögon, det är inte bara blixten från kameran. dock inte lika tydligt som här då. den svarte är helsvart förutom ett vit streck över ena framtassen.

Tacksam för svar!

Tainted123
2011-06-07 13:19
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

och ja, det är för lite spån i buren på den bilden :)

Nali
2011-06-07 15:38
0

Den orangea är red eyed honey och den andra är nog Black

Wand
2011-06-08 00:55
0

Det där är verkligen ingen passande bur för en gerbil, och som tidigare har nämnt så är det alldeles för lite spån! Du borde införskaffa ett akvarium och göra/köpa ett "lock" av t.ex svetsat fyrkantsnät/minknät, där du kan fylla akvariet med ca 15-20 cm tjockt lager spån som de kan gräva i och sådant. Tycker också att de borde ha det lite större, hur stor är den där buren?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tainted123
2011-06-08 01:04
0

bilden tog jag innan jag la i toarullarna (med allt papper på) som dom brukar boa med, samt åker det alltid i lite mer kartonger och ibland grenar. jobbar på lager så har som tur är obegränsad tillgång till papp :)

det är förövrigt dunabur, rekommenderad av uppfödaren. plastgrejjen med vad-det-nu-var som satt på är sen långt borttagen också, bilden är från förra sommarn och dom är som sagt ca 1år så jag tog alla standardgrejjer som "man skulle ha". lärt mig en del sen dess,d etta var dock enda bilden jag hade där båda var någorlunda i skärpa :)

och, har beställt ett stort panorama akvarium som kommer till hösten med tillhörande möbel osv. tjejerna trivs bra där dom är nu iofs då dom får springa löst mycket och har en hel del att grejja med i buren. men iaf, några synpunkter om frågorna jag stälde? :)

Wand
2011-06-08 09:11
0

Det såg ut som att du hade galler på sidan av dunan, därför reagerade jag. Och som sagt ser den väldigt liten ut, men det är kanske fel av mig att bedöma via en bild. 

Har för övrigt inga synpunkter angående dina frågor då jag inte sysslar med avel. Men det ser ut som red eyed honey och black på färgen på dina små. Tänkte på saffron först, men noterade sedan att hon/han hade en vit mage.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tainted123
2011-06-08 15:06
0

ja den ser faktiskt väldigt liten ut på bilden håller jag med om :/ galler finns det som en lucka i taket, uppfällt på bilden så det ser väl kanske ut som en vägg.

saffron är det samma färg men över hela kroppen då? och black, heter det bara black även om hon har några väldigt små områden med vitt i också?

Solaika
2011-06-08 16:52
0

Saffron är helfärgad ja. Din hona är Red Eyed Honey. Black har i stort sett alltid små, små vita fläckar tex på tassarna o hakan. Men det är black ändå.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida