Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 1942 ggr
Nali
2011-04-02 11:38
0

Arg!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag skulle jag gå coh köpa nät till mina gerbiler som har börjat hoppa ut ur akvariumet, då passar jag på att svänga in till djurmagazinet i stan. Jag ska säga att jag aldrig har gillat den affären.

Jag gick in till djuren som vanligt, det är fåglar,reptiler och smådjur i samma rum, djurensrum är ungefär lika stort som ditt sovrum och så har dom proppat massa djur i det rummet av olika arter. Jag kollade till gerbilerna och såg att dom var ca. 4 månader, dom har gallerburar till alla smådjur. En av gerbilerna hade gnagt av sig tänderna på gallret. Jag gick för att fråga vilket kön gerbilerna har och en anställd svarade ''Jag tror det är blandat i den buren, vilket kön vill du ha?'' Oh gud tänkte jag för man kan ju inte blanda 2 kön i en bur om djuren är 2-4 månader. Jag sa att jag ville ha hanar, då gick vi in dit. Jag frågade om jag kunde få kolla vilket kön det var och då sa ''Ja men kan du göra det för jag tycker dom är äckliga''. Gerbilerna var väldigt stressade och rädda. Jag lyckades få upp båda 2 och såg som tur att det var 2 honor. Jag frågade även henne om hur mycket kunskap dom hade om djuren, jag fick svaret ''nej alltså det är nog mer att alla vet lite om alla, det är ingen som är inriktad på något speciellt område'' Jag frågade även om hamstervadden som dom hade till gerbilerna och fick svaret ''Nej vi vet att dom kan fastna och skada sig men vi kollar ju till dom varje dag och även om det är stängt på söndagar så kommer någon och kollar''.

Djuren i djuraffären är väldigt vanvårdade, gerbilerna hade, massor med hamstervadd och dom hade blandat in spån i det för att det skulle bli varmare, en bro som dom böjt till ett hus och sen en stor matskål med deras hamsterblanding som innehåller sjukt mycket färgämnen. Jag såg ingen vattenflaska. Dom hade ungefär 2 mm spån och det var fullt med bajs.

Flera av deras djur speciellt gnagare är mycket vanvårdade och stressade. Jag blir så sur och nu undrar jag, ska jag ringa djurskyddet/jordbruksverket eller vem man nu ringer för att dom ska komma ner och kolla till saken? Jag tog även ett samtal med min mamma och fick svaret att djuraffären fanns innan hon kom till katrineholm (vilket betyder att den ungefär är 30 år gammal) och hon sa att djuren har alltid haft det så.

Wand
2011-04-02 11:58
0

Du borde helt klart rapportera det, för det är helt orimligt att de ska få behandla djuren så illa. Och jag kan inte förstå hur man kan sätta sådan okunnig personal i en djuraffär, herregud!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

vickis
2011-04-02 12:01
0

ne gud… på bromma zoo är det likadant alla djuren proppade på alla ställen och tänk med alla fåglar som piper och skriker jag kan fatta att dom blir stressade..:( jag tycker att du borde riniga men jag tror att det är lönnlöst jag tror att dom kommer och kollar och sen är det inte mer med den saken…dom kollar och sen säger dom bara jaja och sen kankse dom får böter och sen så lägger dom ner ärendet…:( men gör det och se vad som händer det är ialafall nånting man gör man visar ju att man bryr sig:) :(

jag tycker att du ska ringa…

Nali
2011-04-02 13:25
0

#1 nej asså jag fattar inte, och hon som jobbade där tyckte dom var äckliga? jag menar det är djur varför jobba i en djuraffär om djuren är äckliga? :/ Tycker så synd om dom, hade tagit hem dom men jag har 2 hanar :(

#2 Jag ska nog ringa och förklara det hela för dom, kanske till och med mejla jag kan ju be dem att inte säga mitt namn till personalen osv.

Wand
2011-04-02 14:11
0

#3 Jadu, det finns underligt folk. Jag skulle ha tagit emot dem med öppna armar om jag hade bott i närheten, det gör ont i mitt hjärta att höra om dessa dumheter!

Nali
2011-04-02 14:53
0

#4 jag tänkte ringa länstyrelsen idag, jag bor i södermanland men jag förstår inte riktigt vilket nummer jag ska ringa :/

AnneN
2011-04-02 15:43
0

#5 Här hittar du de nummer som gäller för anmälan av vanvård i Södermanland.

Hoppas att det går bra med din anmälan och att det gör att de ser över sin personals kunskaper och ser till att gerbiler (bla) inte sitter i gallerburar!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nali
2011-04-02 16:00
0

Jag ringde men ingen svarade, dom kanske har stängt under helgerna

AnneN
2011-04-02 16:07
0

#7 Ja jag tror tyvärr det, akuta ärenden brukar utanför kontorstid hänvisas till polisen.

Men ring igen på måndagmorgon!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vickis
2011-04-02 23:54
0

jag tycker att du är en härlig tjej som verkligen försöker visa att du bryr dig om djurens hälsa och välmående och såna personer gillar jag:)
jag förstår att du blir arg och det är helt okej jag skulle ha blivit helt galen om jag såg sådant….

ville bara säga det:D

Nali
2011-05-14 21:14
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var i djuraffären och fotade idag

så här bor en guldhamster hane

Nali
2011-05-14 21:20
0

Så här bor en annan hamster hane

Nali
2011-05-14 21:23
0

Så här bor 2 gerbiler (2 honor tror jag) Jag kommer nog köpa dom när jag köpt ett till avkarium dom är så otroligt lugna även fast allt oväsen är runt dom

Wand
2011-05-14 21:42
0

Stackars djur. Där jag köpte min Remus, i Gävle, hade han ett akvarium med en massa spån. Det såg faktiskt ut som en riktigt bra djuraffär och det var väldigt kunniga anställda. Synd att inte alla djuraffärer erbjuder detsamma dock..

Nali
2011-05-14 21:45
0

#13 håller med dig

DeniceP
2011-05-15 01:27
0

FY! Dom borde inte ha tillstånd att sälja djur!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

gunrose
2011-05-15 14:35
0

Jag hade anmält den affären! :O FY vad hemskt! Har någon rappoterat detta?

Nali
2011-05-15 14:40
0

#16 läs hela tråden. Jag ska anmäla dom på måndag

apache
2011-05-26 10:13
0

Är det djurmagazinet i katrineholm du var på?

Nali
2011-05-26 16:49
0

Klistrar i här vad jag skrev i djurskydd

En sak jag funderar på är att vänta med anmälningen för jag fick denna fakta 16/05

Min mamma berättade att djurmagazinet var inte såhär från början, det var väldigt bra och snyggt. Mannen som är chef för stället älskade djur och tog väldigt bra hand om dom men sen vart hans fru väldigt sjuk och han var tvungen att ta hand om henne vilket gjorde att det blev mindre tid för djuren. Han föll in i en deppresion och djuren fick det sämre och sämre han anställde nu 3 kvinnor som inte kan absolut någonting om djur mannen själv är i 60-70 års åldern. Han hade antagligen tänkt gå i pension för länge sen men han har nog inte råd ekonomiskt. Han anställde antagligen dessa kvinnor för han inte klarar allt själv, dock kan dessa kvinnor ingenting om djur men de behöver antagligen ett jobb. När jag var där förra gången så sa jag åt dom att ta bort hamstervadden vilket dom har gjort och gerbilernas bur ser mycket bättre ut nu än vad det gjoirde när den andra lilla stackarn hade tuggat av sig tänderna.

Jag funderar på att söka sommar jobb på den affären under juni månad, försöka ta hand om djuren och försöka lära dom som jobbar där hur man ska ta hand om dom. Dock kan jag nog inte fixa att fåglar får ett rum och smådjur får ett rum :( men jag kan iallafall kanske lära dom hur man tar hand om djuren. Så jag tänker åka upp snart någon gång denna månad och fråga om jag får sommarjobba där. Får jag inte det så skickar jag en anmälan eller om jag får sommar jobb, försöker lära dom men de inte blir bättre då anmäler jag dom.

Jag hoppas ni förstår hur jag tänker, alltså att jag försöker lära dom hur djuren ska tas hand om för det verkar som de lyssnar iallafall och försöker men det verkar som dom själva inte har så mycket koll på vad djuren behöver och  jag känner att om jag kan lära dom vad djuren behöver så slipper jag anmäla dom för ibland behöver alla bara en andra chans.

#18 ja de var jag

apache
2011-06-05 23:00
0

hatar den affären! är inte ensam om det heller, inga av de jag känner som kan något om djur gillar den affären.
Vi kuttholmare borde gå ihop oss och anmäla den affären!

Nali
2011-06-05 23:33
0

jag ansökte om att sommarjobba där men 2 helt okunniga tjejer hann före mig så inget hjälpte där… blir nog att anmäla dom.