Avmagrad ung gerbil!
En av våra hanar som inte ens är ett år än har magrat av extremt mycket på väldigt kort tid! Han äter och har alltid fri tillgång på mat. Hans burkompis är småfet till och med, så brist på mat är det inte. Har kollat hans tänder också, men eftersom han kan skala frön m.m. och jag ser att han äter så får han ju i sig mat också.
Jag har läst tidigare om liknande fall men då oftast på äldre gerbiler. Ska såklart ringa veterinären snarast! Men någon som har varit med om liknande?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har 2 gerbiler på ungefär 1 år, den ena är lite små fet och den andra är mycket smalare först vart jag lite orolig men båda äter ju massor den mindre äter mer än den som är små fet men det är inget fel på han, efter att ha kollat på dom ett tag så märkte jag att den som är småfet han gillar att sova hela dagarna och bara göra lite skoj ibland sisådär inget ansträngande riktigt medans den som är smalare han är aktiv 24/7, gräver springer osv. Så kan det va så att han som har magrat rejält bara är extremt aktiv?
Hm nja det tror jag inte, han är nämnligen just nu mer ett levande skelett än något annat :( Har inte fått veterinärtid förrän på fredag :/
Ge han mycket solrosfrön och hoppas på att allt går bra! 

Vi håller tassar, tummar och fötter för att det går bra! (:

God ide att ringa vetrinär, tappar de vikt kan det vara tecken på att nåt är fel. Hoppas det går bra 
Hur gick det?
De kom inte framt ill något alls direkt, jag skulle hålla koll en vecka till och se. Han har lagt på sig lite, men är osäker för det kan vara inbillning också. Men han är iallafall fortfarande väldigt mager :/
Exakt samma sak har hänt med en av våra gerbilhonor! Vi fick dem när de var ca 6-7 veckor gamla och nu är de snart 10 veckor och den ena är iten jämfört med den andra som nästan ser lite knubbig ut i jämförelse. Den stora honan verkar vara "alfahonan" för hon brottar ofta ner den andra och vill vara först till maten och vattnet.
Kan den lilla ha magrat pga. rädsla eller dylikt för den andra? Eller kan det vara tänderna? De hade friska och bra tänder när vi fick dem och de har gott om saker att gnaga på.