Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1859 ggr
Trixies
0

För liten för gerbiler?

Hejsan jag har tankar om att skaffa gerbiler. Och dom flesta har terrium eller stora lådor och sånt. Och när jag skaffar gerbiler vill jag att dom ska få ett bra område att vara på. Men just nu har jag ont om pengar så och jag ska ha gerbiler måste jag spara pengar i ca 5-6 månader och det gör inget,sålänge dom får det bra. Men denna duna bur på bilden har vi här hemma men den kanske är allt för liten? mått:54x39x27?

Solaika
0

Ja, den är på tok för liten. Eller ja, litermässigt är den ok enligt lag. Men om du vill ha lyckliga gerbiler så är det bättre i så fall att köpa en samla på Ikea. Helst 130 liters men 65 liter går det med.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Trixies
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1# Okej tack :)

Trixies
0

Hittade en på ikea för 149 kr med måtten;

79x57x42 cm 130 l

Wand
0

Det är väl lätt att hitta ett akvarium i passande storlek för i stort sett inga kronor alls. Jag har två stycken som jag fick gratis av folk som hade gamla akvarium som bara stod och skräpade, fråga runt på facebook eller något! Akvarium är ju dessutom det allra bästa.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Solaika
0

#3 Den funkar utmärkt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Trixies
0

#4 Men har hört att det kan vara himla jobbigt att rengöra :s

Wand
0

#6 Verkligen inte! Man skyfflar ur det gamla spånet och häller i nytt. Okej, ibland kanske man får torka igenom hela akvariet för extra renlighets skull, men jag tycker att akvarium är snyggast, lättast och bekvämast. Känns skönt också att man kan se gerbilerna när de springer runt, gräver gångar och sådant. Jättemysigt!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Nali
0

#7 Om man inte är som mig och ger en hel jäkla vårstädning varje vecka när man städar den Skrattande nej men jag håller med var bor du? finns ju en nu som säljer ett 135 L eller något akvarium för 100 kr och kan transportera det. (130 L i låda och 135 L i akvarium är inte samma sak)

AnneN
0

Minimimått för utrymmen där gerbiler hålls:

Minsta tillåtna yta - 0,12 m2
Minsta yta per djur vid grupphållning - 0,06 m2
Minsta mått på kortaste sidan - 0,25 m
Minsta höjd - 0,2 m

I dessa mått räknas inte hyllplan med!

Detta är de absolut minsta tillåtna måtten enligt lagen, men helst ska djuren ha betydligt större yta för att må bra.

Ett gerbilakvarium (eller vad man väljer att ha dem i) kan aldrig bli för stort!

Källa: Jordbruksverket

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tess86]
0

Lite off topic men tänk på bara att om du inte har råd att köpa en "behållare" att ha dem i har du antagligen heller inte råd att ha gerbiler. Visserligen äter de väldigt lite och burmaterialet är ganska billigt, plus sand, men om gerbilerna blir sjuka kan det snabbt kosta flera hundra. Se till att du har en buffert till veterinärpengar innan du tar hem gerbiler :)

DeniceP
0

Jag har en kaninbur (115x60) inklädd i tätt råttnät så de int tar sig ut genom springorna :) Eftersom det är rätt kan jag också ha väldigt högt med spån, brukar slänga i två 40 liters spånbalar så spånet är några decimeter högt. Dom älskar sin bur! :D

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!