hjälp!!FÖRLAMNING!!!
Hej detta är ett akut läge för att kl 21.30 märkte jag att min gerbil går konstigt i buren.
Jag släppte ut honom och märkte att hans bakben plötsligt är FÖRLAMADE!!!!!!!! VAD SKA JAG GÖRA!!??
tacksan för svar!? :/
Bacon, svaret är bacon.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nämen stackarn, jag hade nog genast beställt en tid hos veterinären om jag hade sett det igen. Är han som vanligt nu ? Lilla gubben
Nej han finns ej mera….
Han började igen och fick döds kramp…
Och nu är han i gerbis himelen……..
Bacon, svaret är bacon.
Men sen är det gammalt för en erbil att vara mer än 2 år och + med massa tand problen ………
Bacon, svaret är bacon.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej, så tråkigt
. Beklager verkligen, Sov gott lilla vän

Tråkigt att han gick bort. Låter som han fick en stroke.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Åååh, stackars lillen! Vi får hoppas på att han har det bra i himlen iallafall.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Det här händer Chinchillor också, När dom blir förlamade har det dock ofta gått för långt, Menar inget illa men du kunnde ha hållt mer koll på din Gerbil och märkt av detta…
Men nu blev det som det blev tyvär..
Hoppas han har det bra nu iallafall! :3

Gaiezza - beklagar sorgen 
#8 Om de får en stroke så kan det gå väldigt fort från att det händer till dess att djuret är dött, ibland kan det till och med gå på några få sekunder men för en del kan det gå veckor! Jag tror och hoppas att de allra flesta här inne har sådan koll på sina djur så att de upptäcker om djuret blir sjukt iallafall samma dag som det hänt (kan ju inte sitta och titta på dem dygnet runt).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag kollar ju tilla alla mina djur varje dag minst 2 gånger om dagen om det inte har hänt ngt..
Men detta måste han hänt på 5-10 minuter så..
Ja det fanns ju inget att göra :/
Bacon, svaret är bacon.

#8 Har ju i och för sig ingenting med gerbiler att göra, men måste fråga. Varför skulle det hända chinchillor? Att de blir förlamade hör ju knappast till vanligheterna. Har aldrig någonsin hänt mig eller någon jag känner som föder upp chinchillor. Låter väldigt märkligt.
Beklagar gerbilen:(
Kolla Djurkliniken Roslagstull Skjötselråd, Längst ner står det om Sjukdommar, : )

Hittar ingenting om förlamning på roslagstulls hemsida.
Mag-Tarmsjukdom
Är en ganska vanlig sjukdom hos chinchilla. Många gånger kan man inte fastställa exakt orsak. Bakterier, virus och protozoer (små parasiter) kan vara orsaken. Fiberfattig kost är en viktig faktor. Ofta hänger tarmproblem ihop med felaktig utfodring och skötsel.
Symptomen varierar från trötthet till dödsfall, med eller utan diarré. Andra tecken kan vara upphörd aptit, förlamning i bakbenen, smärta vid beröring av buken samt upphörd passage av avföring. Uppsök veterinär vid första tecken till sjukdom. Behandlingen omfattar antibiotika, understödjande behandling samt mag-tarmmotorikstimulerande medel i de fall då chinchillan ej längre har avföring. Trots behandling leder tarmsjukdom många gånger till dödsfall bland chinchillor.

Jag som tyckte jag läste så noga, missade det.
Kanske aldrig varit med om det för att det står att det hänger ihop med felaktig utfodring och skötsel. Är väl tur att man inte vet någon som råkat ut för det då.
Hehe : )
Jagh ar ju inte haft Chinchillor jätte länge men har inte heller varit med om detta ;P
Vi kan känna oss AWESOME att vi tar hand om våra CHinchillor så fint! :3

#16 Alltid nåt!