Mat överviktig ??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Behöver några kunniga tips på vad som är en bra matblandning till tre överviktiga killar, och framför allt kanske vad jag inte ska ge dem .
Just nu får de pretty pets blandat med undelatblandning, alla fyra sädeslagen, bovete, pumpafrön och så testade jag att blanda i prestige gerbil. Men jag tycker det är så mycket feta saker i den så den skippar jag nog framöver.
Som sagt tips uppskattas 

I fågelmatsblandningarna brukar det ofta vara mycket fröer så det skulle jag nog skippa och istället göra egen blandning med bara ytterst lite frön, osötad musli utan frukt eller nötter.
Det jag kommer på just nu som inte bör ges är för mycket fröer, nötter och torkad frukt (är för mycket socker i).
Ett tips på blandning är:
- Osötad musli naturell (inga frukter eller nötter).
- Pretty pets Gerbil blandning.
- Morötter, ärtor, majs, persilja, mm som du torkar själv i ugn.
- Eventuellt lite fröer, men kan istället ges som godis någon gång då och då i små mängder.
- Puffat ris (osötat) innehåller inget av näringsvärde, men mättar ganska bra.
- Färska grönsaker är också bra om de äter det.
- Barnmat i små mängder, se till att det inte innehåller socker! Kokt ris är en favorit för mina gerbiler.
Hittar du ingen osötad naturell musli kan du istället blanda gryner och/eller kross av havre, korn, råg, vete.
Hur du gör torkade grönsaker, mm:
Ta en potatisskalare och gör tunna skivor av morötter, gurka, mm.
Ärtor och majs kan du om du vill platta till med något eller torka som de är.
Persiljan kan du bryta små kvistar av.
Sprid ut allt på plåt täckt med bakplåtspapper och ställ i mitten av ugnen på 50-75 grader.
Hur länge det tar att torka beror på hur stora bitar du gjort men allt från ett par timmar (riktigt små bitar) till 12 timmar (stora bitar).
De som är mer insatta än mig i hur det är att ha överviktiga gerbiler får gärna komma med synpunkter på mitt förslag till blandning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

*Tillägg*
Glöm inte se till att de får ordentligt med motion också!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
ge dom inte solrosfrön ofta för dom är väldigt FETA ;)
På min närmaste djuraffär har de en egengjord blandning av foder som kostar väldigt lite och brukar vara en favorit bland de små liven. Då är det väldigt lite fröer, torkade grönsaker och lite nötter i. Tycker den funkar utmärkt, och mina gerbiler ser hälsosamma och friska ut! Sedan kan man ju ge dem lite färska grönsaker också, och någon munsbit emellanåt. Men som #2 redan sagt: motionen är också en bidragande faktor till huruvida de blir överviktiga eller inte, se till att ha mycket klätter- och leksaker de kan sysselsätta sig med och gnaga på. Sedan att plocka ut dem och låta dem springa av sig på en stor yta är också bra så ofta det hinns med.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Är den väldigt överviktig så räcker det med att ge bara PP ett tag. Då kommer den gå ner i vikt. Annars gäller det att ta bort allt med socker och fett. Typ fröer och frukter.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Ja, jag tycker han ser ut som en boll med svans ibland eller som ett päron. Blir orolig för hans hälsa när han, eller de, ska jag nog säga för alla tre pojkarna är ganska stora, men speciellt han.
Ok, ta bort undelatfröblandningen ur maten och bara köra PP ett tag då. Ska testa det då
TAck alla för svaren