Gerbiler som ramlat
Hej
Jo de är så att igår när jag tog ut mina gerbiler på gräsmattan. de är i en liten inhägnad på gräsmattan och har jag de i en transportbur att ha de i mellan deras bur och ut. När jag skulle ta in de så släpper locket från buren och buren faller till marken. Transportburen är ca 20cm x 30cm. De hade spån i den och de föll på gräsmattan. Den ena verkade må bra när jag satte in de, men den andra började gnaga på allt så jag tog upp honom och han bet och gnagde på mig och sen höll han fast och verkligen bet. när han väl släppt efter två rejäla bett på mina händer inser jag att blodet rinner på ena handen.
De somnade efter en stund och verkade okej sen när jag lade mig och sen verkade de okej när jag gick imorse till skolan.
Kan det vara något allvarligt som hänt? Som jag ska kolla efter, även om de verkar må bra :/
Är verkligen jätte rädd för detta.
Jag skulle nog säga att du kollar till den som bet dig, Äter och Dricker den som den ska?? Sover den osv? Alltså.. Beter sig allt som vanligt så är det antagligen lungt, VIll du åka in till Veterinären är det klart att det alltid kan vara bra!
Att den började gnaga och bet dig var antagligen för att den blev otroligt rädd, Och kanske är lite små chockad efter fallet bara?
Min iller började hoppa runt o fräsa o bita när jag råkade tappa en penna på henne när hon låg o sov. Så KAN vara det att din bara blev rädd heltenkelt! :)
Men säkerheten går först för mig . Så kolla veterinären är mitt råd, Ring dit o fråga! :)
Min mamma har kollat honom idag och han beter sig helt normalt hela dagen :) När jag kom hem så var de likadant. han äter och dricker.
Ringde en kompis idag, hon jobbar på en veterinärklinik och hon sa att jag skulle hålla koll på de och verkar de må bra så är de nog ingen fara :)
Tack för hjälpen

Han som bet dig blev förmodligen oerhört stressad och totalt livrädd. Det är ett enormt fall för en så liten kropp och när din hand sen kommer så försvarar den sig med "näbbar och klor". De tål mycket för att vara så små. O gräsmattor är rätt så mjuka. Så det är nog ingen större fara. Se till att du umgås med dem i buren nu bara så inte du blir rädd för honom eller han för dina händer. O vänta ett bra tag innan du tar ut dem igen. Risken är att han blir stressad bara av att gå ut för att han förknippar utomhus med fall och otäcka saker.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jaa han var verkligen vldigt chockad och så efter fallet. Så jag tycker att det var tur att de var i en bur med massa spån och sen att buren föll ner på gräsmattan, hade jag lyckats gå 2 meter till hade det blivit på betongplattor.
Tror inte de kommer få vara ute igen på gräsmattan, jag var tvungen att sitta i den här inhägnaden som de va i när de var ute för att de skulle röra sig och springa omkring, annars satt de tsm i ett hörn och tryckte. så tror inte de uppskattade det så mkt ändå.
När jag kommer ner med handen nu till de ser jag till att ha ngt gott till de så att de tycker att handen är ngt positivt.

eftersom fåglar är deras största naturliga fiende så är utomhus rätt läskigt för de allra flesta gerbiler. Så håll dem inne du :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida