Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1733 ggr
[Fagmag]
0

Bur? Tillbehör? TIPS + HJÄLP!

Hej, Jag och min flickvänn såg 2 stycken underbara gerbiler igår i en djur affär. Vet ej Kön / ålder ännu. Men dom var nya iaf! :) En svart och en grå. Vi blev väldigt sugna på att köpa dom men vet inte jätte mkt om just dessa djur!! ;3

1. MÅSTE Dom vara i akvarium? ELler går en vanlig större hamsterbur bra? alltså med galler.. eller måste det vara glas / plast? O,o

2. Kan man ha 2 stycken tillsammans? Dom sitter 3 st just nu där i djuraffären..

3. Hur gammla blir dom?

4. Är det stor chans att dom blir tama?

5. Hur borde jag inreda deras bur osv?

6. Vad ger man dom för mat?

Det var nog allt ;P

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1. MÅSTE Dom vara i akvarium? ELler går en vanlig större hamsterbur bra? alltså med galler.. eller måste det vara glas / plast? O,o

Svar: Det bästa för gerbiler är ett stort akvarium, du kan även ha dom i en dunabur men dom gnager sig ur väldigt lätt. Gallerbur är inte att rekomendera då dom kan skada sina tänder om dom gnager på gallret

2. Kan man ha 2 stycken tillsammans? Dom sitter 3 st just nu där i djuraffären..

Svar: Gerbiler ska vara 2 och 2 minst

3. Hur gammla blir dom?

Svar: 4-5 år gamla

4. Är det stor chans att dom blir tama?

Svar: det är väldigt stor chans då dom är jättesnälla djur

5. Hur borde jag inreda deras bur osv?

Svar: Dom ska ha ett hus, massa spån som dom kan gräva i, mat, vatten, kärlek

6. Vad ger man dom för mat?
Axa's müsli brukar vara bra mat men du kan blanda själv typ, havre, råg, knäckebröd osv.

[Fagmag]
0

Kan jag lägga ner vanliga Pringles rör under spånet? :3 som dom kan krypa i o gnaga på ?

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ska helst vara rör som dom kan springa ut och in igenom men tzr du bort metallen i botten så borde det funka

Wand
0

1. De ska vara i akvarium eller alternativt en duna eller samla-låda från IKEA. Föredrar dock akvarium då det kan vara roligt att kunna se in till dem och det finns i större utbud av storlekar etc. Anledningen till att de inte, absolut INTE ska ha gallerburar är för att dels så kan de bli hemskt olyckliga om de gnager på gallret, sedan så kan de lätt fastna med svansen och då det händer så tappar dem den. Sedan så är det även mycket lättare med akvarium då de skvätter ofantligt mycket med spånet!

2. Man måste ha minst två stycken, det är en svensk lag. Hur många man kan ha beror dock lite på könen. Har man honor så bör man inte ha fler än två, men har man hanar så kan det gå att ha tre då de inte är lika "aggressiva" (vet inte hur jag bättre ska förklara det) av sig. Jag har tre hanar tillsammans som funkar jättebra ihop.

3. Om man sköter sina gerbiler väl och de inte blir sjuka eller skadade så kan de leva upp till drygt 4 år. 

4. Nästan alla gerbiler kan bli tama, om man engagerar sig och ägnar mycket tid åt dem. Man kan inte sticka ner handen någon gång ibland och förvänta sig att de plötsligt ska bli tama som hundar. 

5. I gerbilernas "bur" så ska det vara massor av spån, gärna 2 decimeter tjockt lager eller mer, så de kan gräva gångar vilket de sysselsätter sig med under den största delen av sin vakna tid. Pinnar och stenar (som man rengjort) som de kan klättra och gnaga på är också bra. Ett hus som de kan sova och känna sig trygga i, och sedan så älskar de kartonger av olika slag samt toalettrullar. Sedan finns det mycket skojiga träsaker man kan köpa i djuraffärer, t.ex klätterställningar och tunnlar etc, men de gnager lätt sönder dem då de gnager hela tiden för att hålla tänderna i trim.

6. Det finns många bra basfoder man kan köpa i djuraffärer för en billig peng som de äter, vissa djuraffärer gör en egen blandning och vissa säljer övriga bra märken avsedda för gerbiler. De äter frön, nötter, torkade grönsaker, osvosv. Sedan att ge dem färska grönsaker ibland, kanske några maskrosblad, frukt och sådant är också bra. Dock så ska man akta sig för att ge dem mycket fet/söt mat, då de lätt blir överviktiga vilket obviously inte är bra. Det brukar finnas mycket fetter i frön, framförallt solrosfrön, så det brukar man ge i begränsad mängd.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Solaika
0

Du har fått rätt bra svar. Gör ett par tillägg. Eftersom gerbiler är flockdjur är det lag på att de lever minst 2. Hanar kan man i princip ha hur många som helst ihop bara de har tillräckligt med utrymme. Själv har jag haft 4 ihop som mest. Där fick jag dock problem eftersom en hane inte klarade av att inte vara flockledare. När han fick en egen flock på 3 där han bestämde så gick det jättebra.

Anledningen till att man rekommenderar att honor 2 och 2 är för att de är mer revirkänsliga och lite mer "bitchiga" helt enkelt. Men har man 3 systrar eller mor och två döttrar så går det oftast bra. Även en äldre som får två bebiskompisar brukar gå bra under förutsättning att båda bebisarna flyttar in samtidigt. Hanar kan man introducera nya i en flock.

Matmässigt tycker jag sällan att djuraffärernas färdiga blandningar är bra. Det finns mycket trådar här på sajten med jättebra mattips. Så titta runt o läs på så ska du se att du hittar det du behöver veta. Och undrar du nåt så fråga bara.

Vad gäller frukt o grönt så ska man inte ge stenfrukt eller pepparfrukt. Dvs frukt med en stor kärna och grönsaker som paprika och avokado. Undantag är hallon och björnbär. Det är stenfrukter man KAN ge och som ofta är mkt uppskattat.

Gallerbur är som de andra säger BIG NONO! Djuren kan skada sig allvarligt på gallret. De utvecklar oxå stereotypa beteenden när de inte kan gräva gångarna som de har instinkter att göra. Galler är dessutom fruktansvärt opraktiskt för oss människor eftersom de sprätter mycket, precis som det står här ovan.

Idag får man vara glad om gerbilen blir över 3 år dessvärre. Det förekommer gerbiler som blir 7-8 år men det blir allt mer ovanligt. När människan börjar hjälpa till med fortplantningen hos djur så dyker det ofta upp mer o mer sjukdomar som sänker medelåldern på arten. Cancer är ett stort problem hos gerbiler. Har man en cancerfri gerbil på 3 år ska man skatta sig lycklig.

Men gerbilen är ett oerhört trevligt djur. Om du inte har tid att umgås med dem en dag så är det inget de surar över (undantag finns dock.. jag hade en urgo tjej som hade ett enormt behov av mänskligt umgänge minst en gång om dagen) De är lättskötta, nyfikna och sällskapliga. Har man en stor bur med mycket spån så kan det räcka med att städa en gång i månaden. Själv städar jag var 4e till var 6e vecka o då är mina minsta bur 130 liter.
En frisk och glad gerbil bits inte. Mer än möjligen för att testa om man går att äta om man luktar gott. Tonårsgerbilen kan nypas lite för att testa men de lär sig snabbt att man inte får nypas när man tillrättavisar dem.

Gerbilen är allergivänlig oxå eftersom de inte har något behov av hö.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

AnneN
0

Har bara en sak att tillägga som ovanstående missat att nämna: Gerbilerna ska även ha en skål eller liknande med finkornig sand (tex chinchilla sand) för att bada i då det är deras sätt att tvätta sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!