Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 451 ggr
LaylaBlack
0

Tips på aktevering i akvariumet(?)

Hej!

Jag har 2 töser här hemma som är extremt aktiva (!). Jag har haft gerbiler förut som är väldigt aktiva med dessa tjejer, jisses xD

Jag är på jakt efter fiffiga tips till att aktivera dom i akvariumet, även när dom är ute och springer runt så klart, men mest anpassad för deras akvarium.

Dom får så klart saker att gnaga på, kartonger, pinnar och liknande. Och sådana självklara saker xD

Så…tips? xD (visa gärna bilder också ^^)

EmmaÅ
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

vet ju som sagt inte vad du har, men traffor?  sånna fågeltrappor du vet..

stora grenar, mm

AnneN
0

Mycket spån så de kan gräva gångar, mycket gnagmaterial av både kartong/papper och trä, saker att klättra på, gömma mat i spånet så de får söka lite istället för att ha allt i en skål.

Iallafall en av våra gerbiler älskar att jaga katternas fjädervippa kors och tvärs i akvariet då jag drar den runt där.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LaylaBlack
0

#1 Jo, brukade ha det fast den har dom gnagit sönder hehe. Ska dock köpa in nytt sånt nästa vända till djuraffärn :)

#2 Mycket spån har dom alltid ^^ Och gnaga får dom göra, kartong när den finns och sen trä som pinnar osv.

Jag gömmer mat (och godis när det är gott dags) runt om i buren, håller dom sysselsatta rejält! ^^

Haha ok, får ta och prova en fjädervippa då xD Vet en av mina förra gerbiler älskade att jaga snören xD

Tack för alla svar! Skrattande

Wand
0

Kanske lite fel ställe att fråga på, men vill inte starta en ny tråd så - kan någon svara på om det finns något farligt i äggkartonger? Brukar ge mina gerbiler toarullar, men min far gav mig en papperskasse proppfull av äggkartonger idag, och jag kan inte komma på att det skulle vara något farligt ämne i dem eller så, men de som kan svara på det kanske kan klargöra det hela!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

AnneN
0

#4 Om du bara tar bort eventuella klisterlappar från dem så är de ofarliga, mina gerbiler älskar det Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LaylaBlack
0

#4 Säger som den ovanför! :) Så länge du tar bort klisterlappen så är det lugnt, mina gerbiler älskar äggkartongerna mer än toarullar :D

All kartong som inte är vaxat (som mjölkpaket) eller "plastigt" är ofarligt att ge till gerbilerna, så länge man tar bort klisterlappar + tejpbitar.

Solaika
0

Jag ger med klisterlapparna på.. men jag har inte gerbisar som äter kartongen ;)

Tejpbitar tar jag bort däremot.. o som #6 säger, inga mjölkkartonger. Annars får de nog de allra flesta sorter. Vill man ha lite mer utmaning för dem är tjockare kartonger jätteroliga att härja med.

Ibland när jag städar så lägger jag en stor kartong med bara två små hål i botten av buren, innan jag lägger i spånet. Det blir en rolig leksak och samtidigt ett gömställe för småfröna :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Wand
0

Okej, då är det inte farligt iallafall! Tänkte mest om t.ex tryckfärgen som trycks på kartongen kunde vara giftig eller så, som med tidningar (har jag för mig?), men det kanske inte är samma sak. Vet inte. Jag gav dem iallafall en äggkartong för någon dag sedan som de nu har flyttat på, lagt över en stor pinne och grävt en gång under. Riktiga byggarbetare det där, hahaha!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LaylaBlack
0

#7 Måste prova det där med en kartong! ^^ Jag brukar gräva ner toarullar och även större mycket tjockar rullar när jag gör rent :) Även annars också för att få dom aktiverade.

#8 Måste säga att jag är förvånad över att kartonger finns kvar xD Gerbilerna här gnager slut på en stor sån på ca 15 min max haha.