Katten bet av svanstippen - Vad göra?
Hej!
Har tre gerbilhanar på drygt 2½ år vid namn Alvin, Oliver och Nalle.
Har också lite andra djur, bland annat två katter. Idag smet då en av katterna in i mitt rum där gerbilernas bur står placerad. Olyckligtvis hade då Nalle sin svans hängandes ut genom burgallret och katten var genast blixtsnabb att greppa tag i den.
Som tur är var det bara yttersta delen av svansspetsen som blev skadad. Det började blöda, men jag rengjorde med vatten och torkade det torrt. Har även bytt ut det vanliga sågspånet mot sånt där pellets liknande för att förminska risk för infektion. Har även tittat till svansen regelbundet efter händelsen och rengjort lite då och då. Hans gerbilkompisar verkar också hjälpa till med rengöringen.
Är det något annat viktigt jag borde tänka på under läkningen? Är ett veterinärbesök nödvändigt? Är väldigt orolig.
Tacksam för svar // Zara

Att tänka på under läkningen är att se till att såret är rent och inte blir inflamerat och även att inte hålla på pilla med det om det inte är nödvändigt.
För övrigt vill jag tipsa om att skaffa ett akvarium att ha gerbilerna i istället för gallerbur då det dels för deras skull ger bättre skydd mot katterna och brukar kunna rymma mer spån som de kan gräva i vilket de brukar uppskatta. Och dels så gör det lättare för dig då de inte kan skvätta ut en massa spån utanför akvariumet som det lätt blir med gallerbur, vilket gör att du själv får mindre städning i rummet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tack för svaret! :) Ska hålla noga koll på såret.
Jag har en sån där bur som är akvarium där nere och galler runt de två övre planen.
Du kan också sätta upp plastplankor på sidorna så att de inte kan sticka ut med svansen så att katt eller något djur i den höjden når gerbilerna.

#2 Inte heller det är bra, galler som galler.
Hoppas de blir bra med den lilla krabaten.
Zara minns du mig ?`Funky på d.n hehe! 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte bara uppdatera lite om hur det gick. Svansen blev aldrig infekterad och har nu läkt jättefint!
Funky, dig kommer jag ihåg (:
Så bra! :D
Det är inte bra att ha galler i en gerbilbur över huvudtaget, om de fastnar med svansen där (vilket händer ganska lätt) så faller den av. Sedan så är det inte bra att de börjar gnaga på det heller!
Sedan så brukar det också vara mer bekvämt med akvarium då det inte sprätter lika mycket spån.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Svansen är inte det största problemet i galler.. de kan klättra trots att de inte är jättebra klättrare o när de tappar eller släpper taget kan de bryta sig illa.. jag har haft en hona som slet ut båda framtänderna på galler. Dessutom har man en skyldighet som djurägare att skydda sina djur. Det innebär i det här fallet att minimera risken att katt kan skada gerbil = ytterligare en orsak till att inte ha galler.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida