Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1462 ggr
thildatessie
2011-04-13 09:07
0

sand?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag undrar om ni här på forumet använder sand till era gerbiler där dom tvättar sig? ex hamstersand. Jag gör inte det men har funderat på att köpa, vet bara inte om det är nödvändigt? så ska dem ha det eller inte? Skrattande

jule
2011-04-13 09:47
0

Självklart ska gerbiler ha sand! Jag använder kattsanden everclean unscented. Funkar perfa och är väldigt enkel att hålla ren då den klumpar sig bra. Den luktar inte alls lika stark när gerbilerna har kissat i den som det kan göra om de kissar i chinchillasand. Den behövs heller inte bytas lika ofta!

Wand
2011-04-13 10:41
0

Ja, det är väl ett måste vad jag vet? Jag köpte vanlig finsand på djuraffären för 20 kronor, de tycker mycket om den. Annars kan man köpa chinchillasand också, men det brukar vara dyrare. Dock så brukar mina gerbiler gräva i spånet så mycket att sandbadet blir ett spånbad, så man får stå och ta bort det (alltså spånet ur "badet") någon gång om dagen.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

thildatessie
2011-04-13 14:43
0

# 1

sand som dem gör sina behov i ha jag såklart, jag syftade på sand att tvätta sif i :)

ok, fast så är det redan i mina gebilers tolätt så det blir bara lite mer städ ;)

jule
2011-04-13 15:05
0

#3 fast de gör de ju i samma… eller hur får du dina gerbiler att separera på det? :)

thildatessie
2011-04-13 16:40
0

#4 jag har kattsand och den är grov. grövre är fin sand ju. och vad jag har sett så har dem inte tvättat sig i den..

Solaika
2011-04-13 17:10
0

Kattsand kan innehålla saker som gerbilerna inte ska få i sig o gerbiler äter sand. Köp fin sand till dem o ta bort kattsanden. Jag byter sand till mina ungefär 3 gånger i veckan. Inte speciellt ansträngande o gerbilerna får bra sand som de behöver för att hålla pälsen i bra skick.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

thildatessie
2011-04-13 17:21
0

#6 okej jag trodde nämligen att man skulle ha en grovre sand där dem gör sina behov och en finare sand där dem "badar"

Solaika
2011-04-13 17:26
0

Näe, gerbiler gör sina behov där dom känner för det. Ofta är det sanden. Visst kan man ha två sandbad o hoppas på att de använder det ena till bad o det andra till toalett.. men det ska vara samma sand i båda o man får inte bli besviken om båda skålarna blir toaletter ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

thildatessie
2011-04-14 09:50
0

okej hehe ;)

Wand
2011-04-14 14:25
0

Mina gerbiler uträttar sina behov i sandbadet och använder det även som bad. Så för deras skull så rensar jag bort det varje kväll innan jag lägger mig. Och de vill ha finsand/chinchillasand, kattsand kan väl inte vara så bra?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

thildatessie
2011-04-14 16:56
0

#10 jag köpte mina av en privatperson som inte kunde ha kvar dem, hon hade kattsand och uppfödaren var ju seriös så jag tänkte ju inte mer på det..

Ninnelille
2011-04-14 19:59
0

Jag har också sand till mina :) Men jag byter inte lika ofta som #6 då jag hittat på en finfin teknik att städa den på! :D Man tar en stor sil och häller all sand där en gång om dagen så håller sig sanden mkt längre. Allt spån, bajs och kissklumpar från sanden stannar i silen :) Utmärkt sätt tkr jag!