Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 679 ggr
AnneN
0

Får snart tillskott i flocken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inom en mycket snar framtid så kommer vi få tillökning i gerbilflocken här Glad

Hjortron ska få en ny kompis som är en ung hane, ska även köpa ett till akvarium där det ska flytta in 2 små tjejer Skrattande

De som ska flytta in hos oss kommer från Isabelle (Isafisa på ifokus) och de heter:

Norrskens Illusion, mamma till de andra 2, Orange Mold, f.2010.05.21

Norrskens Ninigi, hona, Dark eyed honey pied variegated, f.2011.01.23

Norrskens Bishamon, hane, Dark eyed honey pied variegated, f.2011.01.23 (ska bo med Hjortron).

Jag längtar jätte mycket tills de kommer hem till oss och hoppas att hopsättningen med Hjortron & Bishamon ska gå bra, får iallafall låna en hopsättningsbur och har läst artikeln här inne om hur man gör vid hopsättning. Men eventuella tips och råd som inte finns med i artikeln är alltid välkomna Glad

Bifogar en bild på Hjortron

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Solaika
0

Va mysigt :) Det går säkert finfint :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

AnneN
0

#1 Ja supermysigt, har ju aldrig haft gerbil från liten tidigare då Sandy & Hjortron var vuxna då de flyttade in här, så det ska bli otroligt spännande att få se dem växa upp Skrattande

På fredag eller lördag kommer dem *längtar*

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Ikväll kommer Vikke med de små rackarna Skrattande så idag har vi varit på djurmagazinet och köpt ett hus till dem och lite go´saker och på Granngården köpte vi lite Virkon S för att rengöra nya akvariumet så det definitivt inte ska finnas något där i som de ska kunna bli sjuka eller få ohyra av.

Längtar massor efter att få se de små, har inte ens sett bilder på dem ännu.

Men kommer att fota dem inom en snar framtid och bildbomba er med dem Oskyldig

_**/Mvh Anne

Solaika
0

Bilder ser vi fram emot :)

Does it become a walk?

/Ida

AnneN
0

Nu har de anlänt för ett par timmar sedan Skrattande

Den lille grabben verkar lite blyg ännu mot oss, men är smått nyfiken på Hjortron, men hjortron är inte lika intresserad av han, hon är mest irriterad över att bli instängd i en lite ihopsättningsbur istället för att springa fritt i sitt stora akvarium så hon går lös på gallret med all sin kraft.

Illusion och Ninigi (mor & dotter) verkar vara sociala monster som kommer rusande och klättrar på oss så fort vi sticker ner handen i lådan (har för tf en samlalåda).

Håller på sanera "nya" akvariumet med Virkon S, ska snart sköljas ur noga flera gånger, innan vi torkar ur det, inreder och sätter över mor & dotter i sitt nya stora hem Glad

Tog inte ens en halv sekund så var vi båda (+ Velvet) kära i alla 3 småttingar Skrattande

Bilder kommer då de fått bekanta sig lite mer med sitt nya hem.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

*Uppdatering om lille Bishamon*

Han har nu suttit i min hand och käkat både solrosfrön och annat gott så han ska nog inte bli så svår att handskas med han heller Glad

Men fy så dåligt samvete jag har av att ha Bishamon och Hjortron i den delade buren, gör ont i mig att ha dem på så liten yta. Men men, jag får bita ihop och hoppas att de snabbt accepterar varandra så de får flytta över till sitt stora fina akvarium snart igen.

Nu ska jag gå och spola ur det nya akvariumet en gång till, så vi är säkra på att inga rester av rengöringsmedlet finns kvar där.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Nu har Ninigi (kommer kallas Ninni) och Illusion fått flytta in i sitt akvarium med massa nya spännade saker (enligt dem) som hus, trätunnel, ny matskål, ny sand, nytt spån och de båda tokfnattar kors och tvärs genom hela akvariumet. Det är en fröjd att se på dem Skrattande

Bishamon ligger i sitt rör och slappar, men händer det något utanför så kikar han fram för att se vad som händer.
Hjortron är fortfarande mest bara sur över att ha blivit instängd i en liten bur, men har nu upptäckt att han finns på andra sidan gallret och börjat kika på han, men mest ligger hon utsträckt i sin bädd av toapapper, som hon strimlat, och slappar.

_**/Mvh Anne

Solaika
0

Kul att ni trivs med de nya små vännerna. I den delade buren ska du bara ha lite spån o möjligen en liten bit papper var. Inget de kan gömma sig i. Byt sida på dem 2-3 ggr per dag. Sen bör du kunna sätta ihop dem om ett par dagar.

Does it become a walk?

/Ida

AnneN
0

#8 Tack för tipset.

Jag har satt in lite mer spån än de hade innan och ställt ner buren i akvariumet så slipper vi dammsuga 100gånger per dag, men de har inget annat än toapapper att bädda med och så har de fått toarulle att gnaga på men den är ju i molekyler på bara några minuter.

Hjortron har börjat visa lite mer intresse/nyfikenhet på den lille, men hon verkar inte arg mot han utan snarare mest nyfiken.

Har lite funderingar över gerbilernas kroppsspråk nu:

Vad betyder det om de står nos mot nos och bara står helt stilla så?

Vad betyder det då lillpojken tvärkastar upp sidan/baken mot Hjortron?

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Kom på en fråga till:

Senare då jag ska släppa ihop dem för första gången, ska det då vara på en helt neutral plats = ingen lukt från någon av dem (ex en nystädad samlalåda) eller ska det vara en plats som har dofter från dem båda, tex en låda med spånet från buren dom är i nu?

Har läst så mycket olika om detta på nätet så känner att det är bäst att fråga de jag vet är kunniga.

_**/Mvh Anne

Solaika
0

Nu är jag väldigt sen med svar.. har du fått ihop dem?

Att lillskiten kastade upp rumpan låter som att han försöker utmana henne.. men han hade förmodligt satts på plats :)

Sätter ihop gör man bäst i helt rent spån tycker jag.. i en liten samla tex. Om det är knöligt tar jag ibland liiite, lite spån från den delade buren o strör över det nya spånet.. men då ska det knöla ordentligt.

Does it become a walk?

/Ida

AnneN
0

#11 Bättre sent än aldrig Flört Jo jag har satt ihop dem och det gick jätte bra! Lite gruff första minuterna så vi fick  avbryta dem en gång men sedan dess så fungerade de utmärkt tillsammans.

Den lille märks det tydligt att han är lägre i rang men inte så att Hjortron är elak med han utan mer att det är han som får vänta på sin tur att gnaga på toarullar och annat sånt där.

Jag satte dem med rent spån i en samla de första timmarna så det var lätt att hålla koll på dem, men efter några timmar så fick de flytta över till stora akvariumet.

_**/Mvh Anne

Solaika
0

Det brukar sällan vara problem faktiskt :) Det är ju det att honor kan vara lite bitchiga :)

Han ska vara lägre i rang eftersom han är både hane och yngre ;) Men det där brukar jämna ut sig lite när han verkligen har lärt sig att det är hon som bestämmer :)

Det var modigt att sätta dem i akvariet så snabbt ;) Jag brukar låta dem spendera minst en natt i liten bur så jag är säker på att de har sovit ihop en del. Men jag är lite feg på den punkten ;P

Does it become a walk?

/Ida

AnneN
0

#13 ja jag funderade på att låta dem vara i smalan över natten, men då de gick så bra ihop och dessutom i galler/hopsättningsburen hade gjort sina bäddar så de sov tillsammans fast varin sida av gallret så kände jag mig trygg med att låta dem få större direkt.

_**/Mvh Anne

Solaika
0

Ah, dåså. Ligger de intill gallret så är det lugnt. Det är inte ofta man ser men det är ett gott tecken :)

Does it become a walk?

/Ida

AnneN
0

#15 Ja ett mycket gott tecken, de såg så söta ut då de låg och sov med ryggarna mot varandra Glad

_**/Mvh Anne