Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1251 ggr
Wand
2011-04-06 10:38
0

För lite tid?

Jag har haft mina småttingar i snart en vecka nu. Vi har tillsammans gjort små framsteg, t.ex så kan både Sirius och Remus krypa upp i min hand och nosar intresserat på mig då jag är där, men ibland så blir de rädda så fort jag är i närheten och börjar varna varandra för fara (blir alltid lika besviken då de tror att jag vill äta upp dem!), men det är väl normalt såhär i början.

Dock så har jag börjat fundera på om jag kanske spenderar för lite tid med dem. Jag brukar gå och sänka ner min hand i akvariet 3-5 gånger varje dag, beror lite på om jag är i skolan eller inte, och då står jag där mellan 5-20 minuter (det beror på hur mycket tålamod jag har, blir väl oftast runt 10 minuter), jag vill inte vara med dem för mycket då de kanske tröttnar på att ha min hand i vägen hela tiden, men om jag gör för få försök så kanske de aldrig vänjer sig vid mig eller blir handtama, vilket jag strävar efter! 

Hur länge brukar/brukade ni störa era små liv innan de är handtama eller vana vid er?
Någon som har några extra tips?

Förresten så tycker ingen utav mina om solrosfrön vilket alla säger att gerbiler älskar, finner detta knasigt, men de kanske bara inte hunnit lära sig att det finns annat som är ätbart än maten som de får dagligen? Jag vet inte. Ah!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Smikky
2011-04-06 11:58
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sirius som du köpt av mig har aldrig visat något intresse för solrosfrön, vet dock inte varför…Både mamma och stora syster älskar dom.

Wand
2011-04-06 12:25
0

Jag har märkt det! Trodde först att de inte ville äta solrosfrön för att de inte vågade äta ur handen, men Sirius har ätit mat ur min hand flera gånger nu men vill fortfarande inte äta solrosfrön haha. Men alla kan ju inte tycka om allt! 

Har ni hanterat honom mycket? Alltså, hållt i honom och så? Jag tog upp honom 2 gånger för någon dag sedan, men han föredrog att vara nere i sitt trygga spån! Han älskar att gräva gångar förresten, han spenderar nästan hela dagarna med att gräva runt i spånet.

Nali
2011-04-06 13:01
0

Gerbiler älskar även majskorn. Prova det, de tog mig ungefär 2-3 veckor innan mina gerbiler slutade springa iväg och vara rädd men dom är fortfarande rädda ibland. Dock jobbar jag med misshandlade och vanvårdade gerbiler. du hittar min berättelse på denna sida. Fortsätt bara försöka så ska du se att det går bättre =)

Wand
2011-04-06 13:08
0

Ska prova det! Menar du då vanlig majs som man köper typ på burk, eller menar du något annat? 

Jag ska försöka. I vilket fall som helst så kan jag ju inte sluta hantera dem (och det vill jag inte heller) så det är väl bara att hoppas på att de blir tamare om ett tag!  
Det känns tråkigt bara att de måste sitta inne i sitt akvarium hela dagarna, vill kunna ta ut dem till sängen eller något så de kan springa, men det kan jag inte göra förrän de är tillräckligt tama för att jag ska vara säker på att jag kan få in dem igen haha!

Men då jag har varit med händerna i akvariet så brukar de komma och sätta sig i handen någon sekund, och springa runt och nosa på den och så. Men så fort jag försöker plocka upp dem så blir de jätterädda och är rädd för mig i flera timmar efter det. Så jag vågar inte försöka plocka upp dem ifall de ska bli skrämda, känns lite tråkigt att skrämma dem i onödan! Men jag måste ju ändå träna dem på att bli upplockade.. så jag vet inte hur jag ska göra riktigt.

Nali
2011-04-06 13:17
0

Japp majs på burk, ge inte för mycket bara då det är en hel del socker i dom och dom kan få ont i magen.

Jag tycker inte du ska fråga, ta bara upp dom även om dom blir rädd och sätt dom på sängen. På så sätt kan du sätta dig i sängen och låta dom nosa på hela dig. Dom ser att du inte är farlig och dom förstår att varje gång du plockar upp dom betyder det att det blir mycket spring och roligt. Oroa dig inte för om dom kissar eller bajsar, gerbiler är rena djur som oftast har ett hörn dom kissar och bajsar i. Händer en olycka så händer det. Råder dig även att lägga ditt täcke på golvet eller i ett annat rum då dom kan trassla in sig i täcket eller krypa in och då tuggar dom sönder det.

Sen vill jag även fråga har du något lock på akvariumet? Om inte skffa det. Mina hoppade inte heller ut som första veckorna 3-4 veckor senare när dom vant sig vid mig börjde dom hoppa ut.

Wand
2011-04-06 13:31
0

Ska prova det. Om jag lyckas få upp dem utan att de hoppar ur handen, vilket de oftast gör! 
Och nej, har inget lock. Har bara täckt över en tel av "taket" med en planka så de inte skulle hoppa ut från taget av huset från början, men har börjat oroa mig för att de ska hoppa ut, för de har precis börjat utforska alla kanter och ställa sig och nosa ut och så. Ska bara hitta något bra galler på någon bra byggaffär eller så!

Nali
2011-04-06 13:42
0

Kupa händerna så ska det nog inte vara några problem eller så tar du dom bara, du gör inte dom illa om du håller lite hårdare så dom inte kan ta sig ur bara inte för hårt. Köp hönsnät, sen mäter du fast med 4 cm större än det är och sen klipper du ut så mycket du behöver och så häftar du fast det på 4 trädbitar

Wand
2011-04-06 13:44
0

Okej. Tack för tipsen!

UlrikaD
2011-04-06 14:11
0

Testa vetegroddar. Mina sitter i händerna när jag ger dem det, de kommer direkt.

Wand
2011-04-06 14:20
0

#9 okej, ska prova! Tror faktiskt att vi kan ha vetegroddar hemma.

Smikky
2011-04-06 14:46
0

Har inte kunnat då mamman fick sin oplanerade kull tidigare än hon borde och ville inte vara där och pilla för hon blir så stressad då och sen ligger det ungar lite överallt.

vickis
2011-04-06 18:57
0

jag tycker att du ska vara glad äver att inte dina gerbiler äter solrosfrön…. det är jätte mycket fett i dom och om man ger för mycket så blir dom jätte tjocka ;D

konstgjordenergi
2011-04-10 10:17
0

Knäckebröd äter mina med glädje, (läs på innehållet så att de inte är för mycket onyttigheter i bara, och ge i lagom mängd) och det kan man hålla fast i medan de äter, vilket gör att de tillslut glömmer att man är där och kopplar av.

Jag brukade också flytta om i ströt, plocka upp pinnar och kartongbitar för att få dem nyikna och glömma rädslan. -Det är mycket roligare att gnaga i en pinne som någon håller i!

Tänk på att de ska vara trygga och lugna innan du har dem i sängen. Du måste kunna fånga in dem igen, utan att stressa och skrämma upp de små liven.

Lycka till!

Solaika
2011-04-10 17:23
0

Tålamod är nyckelordet när man har med gerbiler att göra. Vetegroddar är bra. Smula sönder mandelspån kan du oxå göra, det brukar vara poppis. Eller flingor, typ allbran har jag upptäckt att de flesta gerbiler gillar.. till o med mina små bebisar o mina kinkiga unga tjejer tuggar nöjt på en sån.

Vad gäller lock så oroa dig inte så mycket.. här hemma är det honorna jag inte vågar ha utan lock för de rymmer fortare än kvickt. Hanarna är lugnare.. visst finns det hanar som rymmer oxå men har man ett tillräckligt stort akvarium och saker att göra för dem så är det oftast lugnt. Börjar de visa väldigt stort intresse för kanten, som att tex ställa sig o hoppa på bakbenen mot glaset.. då ska du nog fundera på lock. Men det kan oxå vara deras sätt att söka uppmärksamhet :)

Många, korta stunder med handen i buren.. 4-5 minuter åt gången räcker men ofta ofta i den mån du kan. Vill du ta ut dem ur buren så de kan umgås med dig kan badkar vara en idé. Med en handduk i botten då så de inte halkar omkring. Annars kan en halvstor SAMLA med badsand i botten vara en kul sysselsättning för dem som ger dig en liten stund att handträna dem oxå.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida