Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 708 ggr
AnneN
0

Knuffande, kvittrande... Vad betyder detta?

Har nu Hjortron (hona) och Bishamon (hane) i en delad bur sedan fredagkväll, Hjortron är 2½år och Bishamon är 10 veckor (på dagen).

Bishamon har under helgen flera gånger tvärr knuffat mot gallret med sidan/baken.

Blir han skrämd av något så springer han direkt och trycker sig mot gallret där Hjorton är, om hon är vid gallret.

Nyss hörde jag ett kvittrande, då låg Hjortron tryckt mot gallret och det såg ut som att Biscamon putsade henne. Men jag kunde inte avgöra från vem kvittret kom då det upphörde när jag närmade mig.

Under helgen har Hjortron vad jag kunnat se inte uppvisat något ilsket beteende mot lillpojken utan mest bara verkat vara nyfiken = tittat på han lite och försökt nosa på honom genom gallret.

De har även suttit vid gallret nos mot nos flera gånger och bara suttit så ett tag.

Vad betyder allt detta igentligen?

Tacksam för svar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Nu då jag kom hem så har de båda på varsin sida av gallret bäddat med spån & papper så de hade som ett litet bo tillsammans och hade kurat ihop sig rygg mot rygg med gallret emellan. Tycker det verkar vara ett bra tecken, eller?

Kan någon moderator ändra rubriken till "Funderingar om ihopsättning"

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Ingen som känner att de vågar sig på att svara på mina frågor? Obestämd

_**/Mvh Anne

vickis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

dom kanske börjar bli vänner om det var så att dom var i samma bur fast med galler imellan?Glad och det är ju bra och det där kvittrandet kanske är att dom pratar med varann dom kanske har diskutioner…:)

AnneN
0

#3 Tack för ditt svar Glad Ja de är i samma bur med bara ett galler mellan. Och vad jag kan se så verkar det då inte som att någon av dem längre visar något som helst agressivt beteende mot den andra.

_**/Mvh Anne

cecilia34
0

´Nej, det är inte så mycket aktivitet här längre som de var förut. Då fick man svar direkt man undrade något.    Obestämd

Nali
0

Jag tror du kan sätta ihop dom nu, det verkar funka bra och gör det inte det så sära på dom och ha dom mellan galler igen

AnneN
0

#6 Ja jag funderar faktiskt på att testa.

Ska man ha dem på en neutral plats vid hopsättningen eller en plats som är bådas?

Neutral plats = plats där det inte finns dofter från någon av dem.

Plats som är bådas = Plats där det finns dofter från dem båda.

Har läst olika om det på nätet.

_**/Mvh Anne

vickis
0

jag tror att du borde byta spånet…
det är min ide:D

Nali
0

#7 jag tror du bara kan lyfta ut gallret och se vad som händer för dom verkar komma överens väldigt bra iallafall

AnneN
0

Tack för era svar Glad Pratade även med Angelclaw i telefonen för att få lite extra support av henne då uppfödaren (Isafisa) är bortrest.

Idag satte jag ner Hjortron och Bishamon i en samlalåda med nytt spån, har gått superbra! Skrattande

Var bara första minuterna som vi fick sära på dem lite då de brottades (bollade inte ihop sig), sedan var det bara att smacka lite om jag såg att Hjortron spände sig lite så slappnade hon av igen.

Efter typ 5 minuter satt Hjortron och putsade lillen för fullt och han verkade bara njuta av det. Glad

Undrar över en sak till, verkar inte vara något som stör Hjortron direkt, men varför ska han hela tiden borra in sitt huvud under hennes mage? Har sett att Ninigi gör likadant på Illusion (Ninni är dotter till Illusion).

_**/Mvh Anne

vickis
0

så gör mina gerbiler!! jag tror att dom gör det för att dom haqr ju sin doftkörtel där som bara gerbiler kan känna..så dom luktar väl för att de vill lukta om de verkligen är gerbiler:P:D