Hoppande gerbiler
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Igår vaknade jag och hörde prassel ljud. Först tänkte jag oh nej! råttorna har rymt, men dom satt kvar i sin bur. Jag tänkte att det kanske var Obelix min ena dvärghamster som fåt tag på en påse och börjat tugga så jag gick upp för att ta bort den och vem tror ni jag ser då? Jo Barney en av mina gerbiler, han måste ha lyckats fly på något sätt! Jag tänkte att det var kartongen så jag rev sönder den.
Imorse när jag vakna hörde jag ljud igen, tänkte att det var hamstrarna som var i sina hjul ellr gick runt, men så vaknar jag och så är både Barney och Dexter ute påsprång, jag stoppar tillbaka dom och några minuter senare är Barney ute igen. Han var ute 2 gånger till efter denna. Och jag vaknade 08:47 och nu ä det 09:01.
Dexter kom till mig lixom när jag skulle kolla vad det var så kom han fram och ställde sig på min fot sen när jag böjde mig så stog han kvar och lät mig lyfta honom. Barney däremot sprang runt och ville inte tillbaka till sin bur och eftersom han flydde 3 gånger efter det så verkar det som om han tycker det är jätteroligt i mitt rum.
Jag har listat ut hur dom kommer upp. Dom ställer sig på matskålen som står på huset och hoppar och tar tag i kanten. (jag har dom i ett akvarium). Nu har jag stält en stor kartongbit över akvariumet än så länge men jag hör att Barney har försökt komma ut några gånger igen.
Har 2 frågor:
1: Varför hoppar han ut? vill dom vara ute mer och springa på dagarna eller är dom bara rent nyfikna och vill se allt
2: Var kan jag köpa nät som jag kan ha över akvariumet då en stor kartongbit inte är så snyggt :)
svar på fråga nummer 1: han kanske vill hoppa ut för att han vill springa och se omgivningen, om det var dom som du fick av dom där ägarna som var lite konstiga kanske han inte gillar sin bur och vill ut där ifrån… vet ej men annars kan det vara så att han inte har fått vara ute och springa så mycket… så han vill ut och röra på sig….. jag vet ej men en ren gissning…
det kan också vara att du har två små busiga rackare som vill smita:P
svar på nummer 2: nätet tror jag att du kan köpa på dom flesta byggaffärer… jag tycker att det borde finnas där….
och sen glöm inte att du måste ha gjort små hål i kartong biten så dom får någon luft….
om du har den över asså:)
vickis
#1 tack vickis!, Dom har aldrig ens försökt smita förut utan det böjade 1a april (ironiskt nog), jag tror att dom kanske är i den åldern då dom vill smita och se sig om. Ja det är dom jag fick från dom personerna, jag antar att både Barney och Dexter är från djuraffären men jag kan ha fel eller så har jag fått riktigt bra djur från djuraffären.
Jag kollade cheapy och där hade dom allt från hönsnät till insektsnät osv, inte speciellt dyrt heller.
Funderar själv på att gå och köpa hönsnät till dom, dock har jag ingen aning om hur jag ska göra för att det ska sitta kvar på akvariumet men det kanske finns någon artikel här
ja det är det som är lite svårt… hmmmm….
man skulle kunna göra som ett lock… om du förstår vad jag menar… att man gör som en ram som passar runt akvariumet och sen så häftar man på nätet på ramen så ska det nog sitta säkert bara du gör en ram som man kan sätta så den sitter utanpå buren asså förstår du vad jag menar annars kan jag skicka en bild??
:D
skicka gärna en bild då jag är lite halvtrög :)
kan man köpa ramen någonstans?
nja jag vet inte men det är ju enkelt att göra själv:) annars kanske man kan hitta en tavelram som är så stor som akvariumet…
#7 drog till cheapy, köpte hönsnät och så sågade jag några plankor, nu har jag ett nät så förhoppningsvis kommer dom inte ur xD