Få gerbilerna handtama?
Hallojsan! Igår plockade jag hem mina två sötnosar, en svart hane på 6 veckor (Sirius Black) och en ca 9 veckor gammal hane, möjligen burmese (Remus Lupin), men iallafall!
Då de kom hem så lät jag dem vara så de fick installera sig i sitt nya hem, det blev ett väldigt liv då de skulle på upptäcktsfärd och gräva överallt och stoja på. Riktigt skojigt var det att se på!
Hade tänkt att börja hålla på med dem lite smått fr.o.m idag då de blivit lite mer hemastadda.
Kruxet just nu är ju dock att de mest bara ligger nergrävda i spånet inne i huset. Sirius visar sig inte alls, men Remus kommer ut ibland på korta turer för att rulla sig i sandbadet eller dricka vatten, då har jag passat på att försiktigt sänka ner handen med lite solrosfrön för att se om han kommer fram, vilket han har gjort varje gång. Men han bara ställer sig med framtassarna i handen en kort stund och går sedan därifrån - och jag vill ju inte hetsa honom genom att försöka "förfölja" honom med handen eller liknande. Jag är absolut tålmodig, men det tråkiga är att de inte kommer ut så ofta så jag får inte så många chanser.
Funderade på om jag kanske ska bestämma mig för att flytta ut huset några minuter så jag kan få lite "extra tid" med dem eller hur man ska säga, men vet inte om det är någon bra idé, jag är rätt så mesig och vill inte prova något som kanske bara gör allt sämre.
Finns det någon som kan ge några tips på hur jag kan göra för att kunna få lite kontakt med dem? Eller kanske jag ska vänta några dagar innan jag försöker mig på det igen? Detta är mitt första gerbilpar men jag har läst på om allt möjligt och trodde mig veta det jag behöver, men känner mig väldigt osäker nu!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Här hittar du en mycket bra skriven artikel om hur man gör för att få gerbilerna handtama 
Önskar dig lycka till med dina småttingar och hoppas på få se många bilder på dem i framtiden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Okej, tack så mycket, ska läsa igenom grundligt, haha! Absolut. Då de blivit tama så ska jag se till att slänga upp en massa foton på mina små älsklingar!

Vart har du köpt dem ifrån? Tänkte om det är djuraffär eller uppfödare? *nyfiken*
Fick du med någon information om vad de ska ha för mat, aktivering, mm? Annars är det bara att leta bland artiklarna på den här sajten för där hittar man det mesta 
_**/Mvh Anne
Minstingen, Sirius, köpte jag av en privatperson. Vet inte om hon var direkt uppfödare, men hon hade iallafall en kull och jag passade på att tinga den sista hanen hon hade kvar. Men eftersom att han kräver en kompis så fick jag kolla runt, och då inget annat fanns till hands så fick det bli från en zooaffär i Gävle - han verkar dock väldigt social, nyfiken och ganska orädd, så han blir nog inte så svår som folk har sagt att det kan bli med zoodjur! (kan visserligen vara svårt att avgöra efter ett dygn, men ja)
Jag har läst massor om foder, aktivering mm, har gjort grundliga undersökningar innan jag bestämde mig för att skaffa dem (känner att det blir lite synd om djuren om man bara skaffar dem utan att ha någon aning om hur man ska göra sedan) men har nu insett att det finns en del saker som jag verkligen inte vet, haha! Men man lär sig väl.
Sedan så fick jag tips om en billig foderblandning som de flesta djuraffärer säljer som gerbilerna föredrar framför alla foderblandningar, och lite sådant.
Vad gäller aktivering så känner jag att jag inte kan plocka upp dem och ha dem i sängen eller så innan jag fått dem handtama, därför känns det som att jag borde sätta igång med den processen såhär lite nu på en gång, haha! Hade tänkt att se om de tycker det är roligt med agility sedan om de blir tillräckligt tama och intresserade, för det ser så hemskt roligt ut och verkar vara väldigt bra träning för gerbilen. Men har du några extra tips på saker man kan göra med gerbilen för att aktivera den så bra som möjligt så tar jag gärna emot all möjlig information!

#4 Ja de tips jag kan komma på så här på rak arm är väl att ha mycket spån så de kan gräva tunnlar, möblera om då och då och ruska om i spånet med några dagars mellanrum så de får bygga nya tunnlar.
Ha mycket "leksaker" av trä (inte plastsaker, det akn förstöra tänderna) tex trärör, klättertorn i trä (brukar finnas för hamster), ge dem kvistar att gnaga på ibland.
Hjortron älskar då hon får jaga katternas fjädervippa runt i akvariumet.
Göra matgömmor i spånet så de får leta efter maten och inte bara ha den i skålen (se dock upp med fruktbitar och annan färsk mat, de kan mögla om de får ligga för länge).
_**/Mvh Anne
Okej, tack för tipsen! Maten har jag för närvarande lagt lite utspritt över deras hustak och lite på spånet runt huset, har inga träleksaker bortsett från en stor pinne och en lite mindre, men ska ta och införskaffa detta så fort som möjligt, absolut! Jag gav dem 4 toalettrullar igår, nu ligger de allihopa i smulor gömda under spånet.. haha!