Vattenflaskan?
Har en liten fråga ang. att fästa vattenflaskan till mina gerbiler. Jag kollade i en tråd här på iFokus och såg att någon hade skrivit en kommentar om att ha lagt i en neodymmagnet i vattenflaskan och sedan fäst den med en annan utanpå buren så att vattenflaskan sitter ordentligt fast utan krångel.
Jag tycker att detta lät jättesmart, men jag är lite orolig över att själva magneten ska utsöndra något giftigt ämne i vattnet?
Finns det någon som har provat detta sätt eller kan säga hur det ligger till med det här?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag antar att du har akvarium? jag skulle råda dig att inte stoppa in en magnet i vattenflaskan. Jag tog istället och gjorde det här som MoaL föreslog
http://mus.ifokus.se/discussions/4d713357b9cb46223304ac02-tips-#4d7124efb9cb462141047e48-1
Funkar otroligt bra och dom sitter som berget! Just ja, ''monteringsplattor'' och buntband kan man hitta på alla affärer i el av delningen. Det finns på Bauhaus och cheapy vet jag även clas ohlsons

Jag rekommenderar inte buntband till gerbiler. Det är plast - plast bits på. Ståltrådsställningen i artikeln använder jag till alla mina och det är aldrig nåt problem. Dessutom kan man då flytta flaskan vid behov. I några av mina burar hänger flaskan mitt i buren i tvärslån över akvariet. Mycket smidigt.
Men jag vill minnas att jag läste nåt om att just dessa magneter du skriver inte ska utsöndra något giftigt ämne. Själv är jag dock för feg för att testa.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#2: Ja, ståltråden blir det antagligen, det var hemskt fiffigt. Men jag är så lat, så det med magneten lät hur bra som helst. Dock så är jag också för feg för att testa - det vore inte värt att prova och se hur det går, om det finns möjlighet att göra djuret förgiftat. De är ju faktiskt inte försöksdjur!
Man skulle visserligen kunna klä in magneten i plast eller något.. det lär ju inte hindra dess "styrka", om varken glas eller tjockplast gör det.
jag har buntbanden och det där till mina gerbiler man klipper bara av det så det inte blir förlångt. Mina gnager inte alls på det men alla har iv ju olika gerbiler

#3 Frågan är hur länge plasten håller inne eventuella kemikalier bara. Men visst låter det bra om det funkar med magnet.
#4 Klart alla gerbiler är olika.. men de flesta är gnagomaner.. så för mig är det inte värt att ha plast. Eftersom inte flaskorna får vara ifred så känns det inte som att buntband skulle få vara det.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
hej hej jag kanske är lite sen i tråden men men min vatten flaskan sitter fast med en sug propp…. mamma limmade på den och sen tejpade för att själva flaskan är rund:) men det funkar toppen för man kan flytta flaskan ifall man möblerar om:D vill du ha en bils så kan jag lägga in en:P
#6 Det låter smart, jag har för mig att det finns vattenflaskor med sugproppar som man kan köpa också. Men biter de inte på sugproppen isåfall?
Förresten, jag gick in på djuraffären häromdagen och lade märke till en vattenflaska med en öggla i bottnen/toppen (vad säger man?) - är detta något som är bra? Jag tänkte att man kanske kan ta ståltråd eller något att fästa igenom ögglan och hänga upp den och fästa den på utsidan av akvariet, men då skulle den antagligen vagga lite när de väl ska dricka, och jag vet inte om detta är så bra då de bör kunna få i sig vatten utan konstigheter? Eller är jag för nojig då?

#7/8 Jag har haft flaska med sugpropp tidigare men har gett upp det nu då de konstant bet sönder sugpropparna och iallafall här är det inte lätt att få tag i dem.
Flaska med ögla har vi som vi hänger upp med ståltråd och de fungerar utmärkt hos oss iallafall.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Magneterna utsöndrar inga mätbara nivåer av något alls i vattnet. Är du ändå orolig så ha magneten i toppen och fyll inte flaskan ända upp.
Köpte en flaska med öggla idag, verkar sitta perfekt + gjorde en händig krok av stålskenan som följde med, så det blir hur lätt som helst att byta vatten!
I thank you all for your time.
mina gerbiler äter eller gnager inte på sugproppen dom får inte ens tag i den:P den sitter ju fast och då finns det ingenstans dom kan gnaga
har haft flaskor med ögla i botten/toppen det dröjde inte länge innan den låg på botten då mina klänger på flaskan
och de har ordentligt med syselsättning med att gräva och mängder med kartonger att gnaga etc men de ska leka att vattenflaskan är en boxsäck och något att klättra upp på
jag använder hellre ståltråd runt får då hänger den kvar