Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1873 ggr
Tjorvis
2011-03-24 12:24
0

förstoppning?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hej!

En av mina gerbiler verkar lite hängig, han sitter slött och burrar upp sig, och öppnar knappt ögonen.

Min tidigare erfarenhet av dom symtomen har varit förkylning och/eller förstoppning, så jag undrar om det finns nån mat eller tillskott jag kan ge som är svagt laxerande, eller åtminstone som får igång tarmarna lite?

Gerbilerna har inte fått varit ute och springa på över en månad heller, för jag har varit bortrest. Kan han vara lite deppig?
Om några dagar kommer han iaf få springa som vanligt, hoppas han mår bättre med lite spring i benen.

Han dricker iaf som han ska, och hans burkompisar är som vanligt.

Tips?
Tacksam för råd.

cecilia34
2011-03-24 21:11
0

Hej tjorvis!

Mår han inte bra stackarn ? Blir han inte bättre så kanske du ska ta med han till vetrinären ? Vet inte vad det kan vara för fel, det klickar inte när han andas ? Bajsar han som vanligt ?

Tjorvis
2011-03-24 21:43
0

Hej!
Nä, han verkar rätt hängig tydligen :(
Klickar gör han inte. Bajset vet jag inte, jag frågade mamma (hon har dom fortfarande, vi kom precis hem) men hon var osäker eftersom dom är 4 st därinne, svårt å veta vems som e vems. Men just för bajsets skull tyckte jag att det vore bra att ha tips på nån (skonsam) mat eller tillskott man kan använda som får tarmarna att jobba lite, om det var det som va problemet.

Vi ska hämta hem gerbilerna nu i helgen iaf, så får vi ta det därifrån, vill ge det nån dag till iaf, ifall han blir bättre.
Han kanske piggnar till lite om han får ut och springa, både för psyket, tarmarna och de små benen. Men vi håller honom såklart under uppsikt.

cecilia34
2011-03-24 23:11
0

Ja, det kanske är en så enkel sak som att han behöver komma ut och spritta och sträcka på sina ben.

Man kan ge dom barnmat vet jag.  Men jag är osäker på, när man ger det på grund av vad , så att säga. Så svårt att råda om när man inte vet om han äter eller hur bajset ser ut, eller om han bajsar alls.

Vikten kan du hålla koll på, om han tappar vikt kan det vara ett tecken på att han inte mår så bra

Testa att ge gurka, tror att det är milt och så är det ganska mycket vätska i det.   

Hoppas han kryar på sig, gubben.

MoaL
2011-03-26 09:21
0

Om han är förstoppad borde det annars också gå bra att exempelvis ge honom lite olivolja, då olja (fett) är laxerande i större mängder. Och "större mängder" för en gerbil är ju inte särskilt mycket. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor