Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1326 ggr
[tiffs92]
0

Gerbil bet sönder bur,

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur ska jag få mina två gerbiler att sluta bita på buren? i natt blev det ett stort hål och så klart hoppa den ena gerbilen ut. Jag har försökt att aktivitera dem i buren men ingenting hjälper. vad ska jag göra?

bebban18
0

skaffa akvarium.

Sandrew1
0

Hänt mina också, de är två år nu. De har gjort sönder två burar, den sista nu har jag fått laga med trälister.

Ibland kan det vara brist på aktivering, men mina hade också mycket att göra så kunde inte vara de, och de har en stor bur.

Men jag har hört att gerbiler som kommer från djuraffär ibland kan vara felavlade. För gerbiler ska i regel inte bitas, men en av mina gör det. Och båda mina två är från djuraffär.

Är dina från djuraffär? Vart är det de biter eller gräver mest ngnstans i buren, mina gör det mest i hörnena

Sandrew1
0

#1 löser inte problemen med att de biter, de kan då inte bara göra sönder buren, man måste ju ta reda på va grunden är till varför de gör det? Och om man väl vet de så kan man göra något åt det.

[tiffs92]
0

Jag köpte dem från djur affär. de gräver och biter där man kan lägga in en vattenflaska. annars gör de inte det. Jag släpper ut dem i rumet ungefär två, tre timmar och när jag släpper in dem i buren igen vilar de lite och sen när jag ska gå och lägga mig då sätter de igång att bita. det är otroligt jobbigt jag kan inte sova.

Canaie
0

Har du ordentligt med spån i?

[tiffs92]
0

#5 ja det har jag, de gräver i spånet.

[tiffs92]
0

tror att det funkar med akvarium eftersom det inte finns några hål idem.
som med vattenflaska hålet.

MoaL
0

Sandrew1: Det är ju vanligt att gerbiler gnager mycket, det innebär ju inte att de bits! Det är stor skillnad på att gnaga på bur+inredning till att bitas. Och att de gnager på allt som går att gnaga på - inklusive plastbottnar eller gnaginbjudande hål för vattenflaskor - är inte heller konstigt.

tiffs92: Mitt tips är också att skaffa ett akvarium samt tillgodose deras gnagbehov med ogiftiga grenar, kartonger, trähus, trähyllor, och så vidare. Gerbiler är väldigt aktiva, de vill ha mycket utrymme och möjlighet att gräva ordentligt samt gnaga. När jag hade gerbiler så slängde jag ned kartonger och liknande dagligen, och jag hade vanligtvis minst femton centimeter djupt bottenströ. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[tiffs92]
0

Jag har massa grejer i buren, trä tunnel, trä hus, kartong och massa spån, dock inte gnagar pinnar från ute, men de kan ju likna gärna bita på sitt trä hus eller trä tunneln? de är ju av björk.

[tiffs92]
0

man får ju in massa ohyra.

MoaL
0

Ohyra? Knappast något att oroa sig för då vi inte har några vilda gerbiler här i Sverige. ^^ Jag tar in grenar och växter utifrån varje år, till alla mina djur. Dessutom sköljer man ju av grenar och liknande man tar utifrån. :) Om du slänger in någon gren eller lite gräs och växter utifrån så skulle de nog uppskatta det, men det är förstås inget måste. Glad

Mvh,
Moa

Sandrew1
0

MoaL - Jo de e sant, vet faktist inte va jag tänkte på där Skäms

Jag brukar också ta in grenar :) de älskar de, och speciellt knopparna :) Sen jobbar min mamma som undersköterska så hon tar hem rullarna som man använder till pappret som finns på undersökningsbordet :) Otroligt mycket kraftigare kartong än toarullar lr äggkartong :) de tycker de är jätte kul och sen håller ju de bra också :)

MoaL
0

Sandrew1: Jo, knoppar är poppis, och barken brukar också fort försvinna från lite smalare grenar. ^^
Jag har stora tjocka kartongrör som det har varit korkmattor på (så ett tips till alla är att ta kontakt med en mattfirma. :P ). Det håller länge som attan också, en riktig utmaning för små gerbiltänder. ;)

Mvh,
Moa

[tiffs92]
0

Jag menar ohyra för oss männsikor, typ som småkryp. det finns ju pytte små som man inte ens ser.

Nali
0

#14 man ''steker''pinnarna i ungnen sen är ohyran borta