Bananchips?
Hej
I den förra maten jag gav till mina gerbiler fanns det lite bananchips med i. Och de älskade det.
Men nu har jag bytt mat, och de finns inte med längre. Så idag när jag var i mataffären så tänkte jag köpa bananchips, men så fanns de inte på djuravdelningen. Jag hittade det på snacks till människor, men den innehöll socker så jag lät bli att köpa det.
Någon som har ett bra recept på hur man gör egna bananchips? :)
Det är samma sort som säljs som naturgodis till människor. Massor av socker och honung, plus att bananen i sig är väldigt söt. Så detta ska ges sparsamt som godis ibland.
Jaa, det var de jag tittade på, det till människor, men ville inte köpa de då de var i socker, men skulle man inte kunna göra egna sånna utan socker?
För hittade recept på google, man skivade bananen och sen kokade i olja till den va ljusbrun (bananen) och sen la man bananbitarna på papper för att de skulle torka upp oljan. Skulle man kunna göra så?
Jovisst kan man det, men att fritera dem (koka i olja) är ju knappast nyttigt det heller.
Naaej, de e sant,
Tänkte bara att då blir det inget socker, men vet du något recept på hur man kan göra när man ska göra det till gerbiler? :)
Och hur gör man moröttschips, eller torkade morötter kanske man säger, men hur gör man sånt? :)
Vet inte hur nyttigt banan är överhuvud taget. Men det går inte att torka dom i ugnen som vanligt?
Morötter torkade jag i ugnen till mina gerbiler. Skivade dom tunnt och bredde ut på en plåt och in i ugnen på låg värme tills dom var torra. Gjorde lika dant med äpple. Hade detta både som godis till gerbilerna och godis till mig =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jaha :) Okej, kanske ska prova med morötter då :)
Så man väntar tills de är torra då? med morötter och äpple? :)
Vilken temperatur ska man ha på ugnen? och hur tjocka ska skivorna vara? om man har en osthyvel kanske?