sammanföra, sätt ihop gerbiler
Hej!
jag har en hanne på ca 5månader som miste sin kompis för snart en månad sen. Hämtade i går hem två 5veckors bebisar och delade av den stora buren. Min stora är otroligt stressad, och klättar runt i buren och stampar. Han verkar inte aggresiv,bara otroligt stressad. han lyckades t o m klättra över gallret och klämma sig emellan en liten springa, så han var i hop med de andra nån minut innan jag såg och fick tag i han.
Är det normalt att den "gamla" blir så stressad? De små är mest nyfikna.
Några tips?

Har du delat av "hans" bur för att föra samman dem? Hanar brukar man kunna sätta ihop rätt fort väl de har suttit ihop nån dag. Sällan de bråkar. Framför allt när ungarna är så små. Se till att allt är städat noga o inget luktar av den äldre. Testa att låta dem träffas på neutral plats en stund. Går allt bra kan du testa att sätta ihop dem i en bur. Helst en liten bur ett tag, men annars där de ska bo. Övervaka dem någa några timmar tills du ser att allt är lugnt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
ja, jag har delat hans bur, det är en bur med två våningar- så han har tillgång till den övre delen och halva nedre plan. Jag har en mindre bur som jag hämtade hem "bebisarna" i, är det bättre att dela av den?
gör ont i hjärtat att se vår "gamla" så stressad, nu verkar han dock ha gått och lagt sig uppe, men då har han varit en stirrboll sen kl 12 i dag.
Tanken är att jag ska byta sida på dom i kväll igen.
Ska jag prova att sammanföra dom i den lilla "neutrala" buren i morgon?

Man bör ha en liten bur för att de ska "tvingas" till att söka upp varandra och lära känna varandra. Men jag tror att du kan sätta ihop dem imorn. Hanar är som sagt ganska så enkla att få ihop. Men försök att dela av den de är i lite mer så han inte kan "fly" från de små.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag lät buren vara avdelad som innan, då våran stora blev så stressad på den lilla ytan. Lät de vara ihop i en annan liten bur en stund varje dag istället. idag släppte vi ihop dom i stora buren alla tre. var lite orolig då Sotis såg ut att bita de små först, men det var nog bara nån underkastelse ritual, då han mer slickade de små och när det var klart så lade sig alla tre i "boet" och sov. Så hoppas nu på att de fortsätter vara lika bra vänner!