Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1406 ggr
cecilia34
2011-02-25 18:39
0

Under ihopsättning ??

Kommer inte ihåg hur många timmar det ska gå innan man byter sida under ihopsättning ,  3, 4 timmar ?

isafisa
2011-02-25 18:51
0

jag byter sida morgon och kväll :)

Solaika
2011-02-25 22:01
0

Jobbar jag så byter jag morgon o kväll.. men jag brukar försöka byta sida 3 ggr/dag.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

cecilia34
2011-02-25 23:27
0

ok, tack      Glad

cecilia34
2011-02-26 19:46
0

harhaft dem i delat nu sen i går kl 15, och provade nu att sätta ihop dem. det gick jättefint i den delade buren på samma sida, Doris putsade dem båda och ´det såg ut som och riktigt njöt av dem. HOn la sitt huvud liksom under dem och lät dem nosa på henne.

Efter 5 min satte jag in dem i ett rengjort terrarium med bara lite strö och inga direkt personliga saker. Det såg ut att gå väldigt bra, la även i pappret de haft i den delade buren för att få med ungarnas dofter in.

Efter tre minuter så började Doris ge sig på den ena och jag fick sanbbt isär dem igen så inget hände med någon.

Var alldeles för snabb att få ihop dem ?

Skulle de varit ihop en längre stund i den delade innan jag släppte in dem till det riktiga hemmet ?

Det var bara tillbaks i den delade igen, vilket naturligtvis inte uppskattade av Doris. Den är ju inte jättestor direkt.

Hur länge brukar man låta dem vara i den delade normalt ?

TAcksam för svar

Solaika
2011-02-26 21:25
0

Ja, du hade alldeles för bråttom.. det hör till ovanligheterna att man kan sätta ihop honor så snabbt. Ett par dagar tycker jag iaf. Sen brukar jag stoppa ner dem i en liten samla när jag sätter ihop djur.. där övervakar jag dem några timmar, sen får de spendera minst en natt i den.. gärna två.. sen släpper jag ner dem i det akvarium de ska bo i.. o då med bara lite spån till att börja med (och mat o vatten såklart) Där håller jag koll nån halvtimme-timme o sen börjar jag lägga ner lite toapapper/nån servett. När det gått bra nån dag fyller jag på med papper och sen introducerar jag en ny grej varje dag om det går bra. Allra helst när det är honor inblandade gör jag såhär. Hanar är jag inte lika petig med.

En gång har jag satt ihop en äldre hona med två bebistjejer efter bara en natt i delat. Stora tjejen hade varit ensam i tre månader o bebisarna va bara precis över 5 veckor. När jag kom upp på morgonen låg de tätt, tätt intill gallret alla tre så hade inte gallret varit där hade de legat i en hög. Så då testade jag att sätta ihop dem o de va bästa vänner ända tills för ett par månader sen när tanten dog o det bara va ena lilltjejen kvar. Men som sagt, det hör till ovanligheterna att det går så smidigt.

Does it become a walk?

/Ida

jule
2011-02-26 21:48
0

Ha dem i delad bur minst 3-5 dagar. Det är jätteolika hur snabbt det går. Hade 2 tjejer en gång som det tog 2 veckor för!

cecilia34
2011-02-26 22:04
0

Oj ! Ja då förstår jag att jag hade bråttom.  =)

Jag gjorde en ihopsättning för ett år sen ungefär och den gick så otroligt smidigt, 1 dygn tog det bara. Så jag trodde väl att det skulle vara så lätt denna gången också.

Den gången var det en vuxen hona och en bebishane, ( vi trodde  att den vuxna var en hane)

Denna gången är det Doris 1 ½ år och två småflickor 5 ½ veckor.

Tack för era svar, nu känner jag hopp igen. 

men jag kanske ska ha en större ihopsättningsbur, den jag har är på 40l ? Känns så liten i flera dagar ?

Hur stor ska man ha tycker ni för att de ska stå ut några dagar ?

Solaika
2011-02-26 22:12
0

Det är meningen att det ska vara litet.. de ska ha tråkigt och söka varandras sällskap. De klarar sig.

Does it become a walk?

/Ida

cecilia34
2011-02-27 00:00
0

Ok, tack för er hjälp. Det värmer      Glad

cecilia34
2011-02-27 15:09
0

Det skumt med Doris ögon just nu, hon har ju kliat sig i dem ett litet tag och har försökt tvätta dem med steril kokssaltlösning men de är alldeles smala och hon ser ut som hon är jättetrött. Undrar så vad det är, var hos vetten för två veckor sen och då såg allt bra ut .

Kan det vara för att hon varit själv ett tag att hon blivit deprimerad eller nåt ?

VAd tror ni om det ?

cecilia34
2011-02-27 16:03
0

Nu har de varit tillsammans i delningsburen i en timme och sover gott tillsammans där nu. Ser lovande ut so far.  De får vara där hela dan med varann      Glad

cecilia34
2011-03-01 23:01
0

Nu bor de fint tillsammans i sitt riktiga hem, och har gjort nu i två dagar och nätter. Det putsas och byggs och busas       Glad