Extremt överviktig HJÄLP!
Nu är det så att min älskade Julia har gått uppnågot oerhört det senaste månaderna. Och då menar jag inte att hon är lite knubbig utan verkligen fet.
"Lilla" Julia vägde som ung ca: 55g om jag inte minns fel, sist jag vägde henne vägde hon 100g och hon har gått upp sedan dess. Hon får exakt samma mat som de andra gerbilerna. Hon är nart 3 år om åldern spelar någon roll.
Hon verkar ha svårt att andas för hon sitter bara i sitt bo och andas "tungt" och halvblundar. Hon har svårt att gå och nr jag gav gerbilerna mat förut så brydde hon sig knappt. Jag gav henne en servett att tugga på, mest för att se hur hon reagerade, och det tog väldigt lån tid för en gerbil och henne för att börja pyssla med den.
Snälla, jag vet inte vadjag ska göra, sätta på henne en diet, hur då isåfall?
TACKSAM FÖR ALLA SVAR!
//Elin

Är ingen expert på gerbiler, men har du kollat så att hon inte är sjuk på något sätt?
Kan även vara bra att veta mer exakt vad hon får för mat (för att veta vad som kan ändras i kosten) och om hon brukar få något lite extra gott utöver den vanliga maten.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Jo jag har funderat på om det ka vaa nån sjukdom,
.
De har pretty pets, havreringar, müsli, torkad persilja, torkad morot, torkad äpple, pumpafrön, kan finnas ett och annat solrosfrö men inte mycket, ärtplättar.
//Elin

#2 Funderar på vilken musli du använder, en del kan innehålla en hel del socker, speciellt de med frukt bär eller nötter i.
Är den torkade frukten osötad?
Annars så tycker jag att symtomen tung andning och slö kan tyda på sjukdom, speciellt om det kommit plötsligt och inte i takt med gradvis viktökning. Även snabb viktökning kan tyda på sjukdom.
Har hon alltid fått exakt samma matblandning eller har du ändrat något i den på senaste tiden?
Har du samma bottenmaterial nu som tidigare och bomaterial? Tänker då på andningen om något i omgivningen ändrats som kan ge upphov till allergiskreaktion.
_**/Mvh Anne

Nu vet jag inte om hon är sjuk på något sätt, men om vi utgår från att hon bara är gammal och överviktig:
Har du koll på hur mycket fett, protein, aska och fiber det är din blandning eftersom du blandar eget? En äldre gerbil på över 2 år ska inte ha mer än 3-5 % fett i sin mat.
Så hon behöver mat anpassad för en pensionär och även motion!
Ja, det var som sagt om hon inte är sjuk på något sätt. Hon kan säkert ha dragit på sig någon sjukdom (diabetes, fetma + cystor - är hon svullen eller bara tjock? mm) som gjort att hon blivit överviktig på ett eller annat sätt. Det kan bara en veterinär svara på.
#3 Hon började bli tjock innan jag blandade i müsli…
#4 Okej, tack så mycket :)
Jag kan försöka ta ett kot på henne om jag hittar en kamera.
//Elin
gnagar blandningar innehåller mycket fett.
fröer är godis för dem.
Är hon verkligen fet, så hon inte har exempelvis tumörer i magen?
Finns det fettvalk i nacken och kanske under hakan? Är hon mjuk och degig att hålla i?

Har hon tungt att andas låter det mer som hon är sjuk. En människa som går upp mycket i vikt och får tungt att andas misstänker man samlar på sig vätska. Hur fort har hon gått upp?
Tumör i mage gör att de ser dräktiga ut.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Då har hon nog en tumör… 
//Elin
Hade nyligt en hona med tumörer i magen, hon såg högdräktig ut i över en månad :/ Inte kul alls :(
Kramar till dig Elin!
Dock blir dem ju tydligt "knubbigare" vid hög ålder.
Hoppas de inte är något farligt med din lilla :(

Lycka till Elin! :(

#9 Har hon jobbigt av den skulle jag överväga att låta henne slippa lida. Hur jobbigt det än är :(
#11 Det är inte alls säkert att de är knubbigare vid hög ålder. Ingen av mina gamlingar som har dött på sistone har varit knubbigare än när de va unga.
Does it become a walk?
/Ida
13: I många fall blir dem det.
#14 Om de blir knubbiga eller inte beror ju på kost och motion, inte ålder.
//Elin
15: Ja precis de ligger väll i de att gamlingar oftast inte rör sig lika mycket som när dem var ex. 1 år.

#16 Det e först när de blir riktigt gamla i så fall. En 3åring behöver absolut inte vara mindre aktiv än en 1åring
Does it become a walk?
/Ida

Åh, hoppas det inte är något allvarligt.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Hur mår hon?
Stackare Elin med massa dödsfall just nu..
Kämpa på Julia!
17:Jag vet att den inte behöver. Men kan vara.

har en här med samma symtom som din elin. Hon är också 3 år precis. Jag misstänker njursvikt på henne eftersom hon drack så extremt mycket och skitrund om magen och slö samt jättejobbigt att andas. Det är vätska som tränger in i lungerna. Det kan vara samma symtom som på hjärtsvikt men då brukar de inte dricka så mycket innan de blir riktigt dåliga.
Jag tänkte det i fredags att jag måste ta henne till vet innan hon blir för dålig. Men det hant jag inte. Gick fortare än jag trodde.
Jag känner mig så hjälplös nu för som vanligt blir mina djur sjuka mitt under en helg och nån jour kan jag inte ringa från mobiltelefon heller.
Jag önskade jag hade någon som kunde avsluta hennes lidande fort på plats hemma.
Jag mår så dåligt så jag vet inte ens om jag vågar titta till henne nu på morgonen =(
Era honor låter ungefär som min hona på strax tre år innan hon dog, hon blev slö och trött, andades tungt, lite uppsvälld kring magen också och den kändes lite spänd. Min hona dog ironiskt nog under min mammas telefonsamtal till att boka tid hos veterinären, jag skulle försöka ta till veterinären så snabbt som möjligt, man ångrar sig annars. :( Det hela var riktigt tragiskt och sorgligt.
Hoppas det kommer gå bra för era honor.
En sak till: Det är märkligt hur mycket energi lite mat ger, min hona hade dålig aptit, men hon åt lättuggad mat och äggpulver, så fort hon ätit så blev hon ganska mycket piggare och sprang till och med runt lite i buren. Så försök få i dem mat om de inte äter normalt.

#21 Till distriktsveterinärernas jourtelefon kan man ringa när som hellst även från kontantkortstelefon så kan rekomendera att du ringer dem för en akut tid.
Ser på din personliga sida att du bor i Norrköping, ring till deras nummer, då brukar de ha på telefonsvararen att de ger ett journummer man kan ringa vid akuta fall.
Importgatan 43
602 28 Norrköping
Telefon 011-26 57 00, fax 011-18 33 54
Klinikchef: Carina Söderlund
_**/Mvh Anne

#24 Distriktsveterinärerna vill inte alltid ta i gerbiler.. Det har jag erfarat i två städer.
Does it become a walk?
/Ida

jag bodde i NKPG. Nu bor jag i lule. Fick en tid idag på dan så det blir fort dit!!!
#25 Varför vill de inte ta i gerbiler???

#26 Aha, kul med ännu en Lulebo 
Vilken veterinär fick du tid hos? Berätta gärna även om du tyckte de verkade bra med gerbiler eller ej.
_**/Mvh Anne

#26 många distriktsveterinärer håller inte på med mindre djur än katter.
Does it become a walk?
/Ida

Jag var i Gstad och vad jag fått intrycket av även tidigare så är gerbilen inte det vanligaste djuret de får in. Det var 3:e gången sen juni jag vart dit med några av mina djur och vissa veterinärer är trevligare och bra än andra.
Vissa pratar till en som om man inte visste nått om sina djur, påståenden och ta för givet att man har det dåligt med dom, vilket gör mig väldigt arg!
Så nu gör jag så att jag måste även om jag ine gillar det, visa dom att jag är en besservisser innan de öppnar mun.
Iallafall, avlivningen gick väldigt lungt och fort. Hon hade en jätteblödning i bröstet så det var en stor röd jätteknöl som puta ut. Förmodligen var det en pulsåder som brustit.
Ts: ursäkta om jag tagit del av min historia i din tråd. Hoppas din Julia har det bra nu, eller iallafall att du kan hjälpa henne så fort som möjligt.
Min kom tror jag från samma uppfödare som din och levde 3 bra år och var den första gerbilen jag skaffade.
Sen ska hon begravas bredvid en annan gerbil på landet. Hon fick en jättefin kartongkista från veterinären med en tryckt fredsduva på. Så på det sättet verkar de va måna om djuren, vad de än är för smådjur.
#30 oj en så fin låda :S Jag fick en överbliven kartong när jag avlivade Jagge i G-stad förra våren :S Lite bättre nu då!