Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1618 ggr
Clariiz
0

Vad är bäst?

Jag har funderat lite om jag ska köpa mig en eller flera honor och kanske börja avla.
Så jag undrar vad som blir bäst, jag vill undvika att ha hur mycket burar som helst. Jag har just nu 3 killar, och tänkte då handpara en av dem med en tjej.

Så till frågan, jag skulle vilja behålla en tjej ur kullen som kan bo med mamman. Men 3 tjejer funkar ju inte alltid så bra. Så ska jag köpa en hona som får bo ensam fram tills att den första kullen kommer?
Men jag vill ju heller inte att den ska bo ensam..

Jag har bara funderat lite, det är inte alls säkert att jag kommer genföra detta. Men vad tycker ni?

1 eller 2 tjejer?

(eller ska jag köra på avelspar?)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

tjoffsa
0

när man avlar på gerbiler så måste man alltid vara förberedd på att kunna sätta ihop gerbilpar. Inge ska ju behöva vara ensam.

Hade jag vart du hade jag köpt 2 honor , obesläktade. och 2 hanar obesläktade, få de ihopsatta, du kan antingen handpara med den dominanta av respektive par. sen sätta ihop unge av kullen med de ensamma. när de är 5-6 veckor osv fortsätta  planera. På de sättet har man fler obesläktade djur samtidigt som man håller burantalet nere.

bebban18
0

ursäkta, men vad betyder handpara?  :P

tjoffsa
0

när en hona och hane endast träffas vid parning, och det måste ske när honan brunstar.

bebban18
0

aha ok.. och det som är bra med det?

tjoffsa
0

Du slipper två kullar efter varann. Jag rekomenderar att du läser på så mycket du kan innan du börjar avla =)