Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2584 ggr
Jagelskarfala
0

Ensam hane

Hejsan!

Min hane på tre år dog väldigt plötsligt under natten/förmiddagen. Jag är inte helt säker på när och hur. Hittade honom död i buren och hans burkamrat for fram och tillbaka och verkade ganska stressad. Han var blodig i ansiktet, men det kan också ha varit burkompisen som har tuggat på honom.

Så nu undrar jag om jag borde skaffa en/två nya gerbiler till den gamla jag har kvar? Det har aldrig varit några problem mellan dessa två, så jag har svårt att tänka mig att de skulle ha haft ihjäl varandra, och blodet var ENBART i ansiktet.

Om jag ska skaffa nya gerbiler till honom, vad tror ni är bäst? Han-bebisar, en hona eller en gammal hane? Han är ganska dominant av sig, och jag är väl inne på bebisar.

Tror inte han är i skick att bli kastrerad direkt, och jag vill inte att honan ska behöva få ungar hela tiden, det kan ju inte vara särskilt nyttigt. Så hur ska jag göra? :)

Sen undrar jag också hur länge jag ska vänta innan jag eventuellt presenterar de nya för honom. Bör det ske snarast eller ska han få "sörja" ett tag? De har gått tillsammans hela livet. Robert (som gick bort) var född i januari 2008 och Alfredo i December 2007, så han är 3 år gammal. Han är fortfarande vääääldigt pigg, han har sprungit maraton i mitt rum idag, men jag vet inte om det är för att han är ledsen, stressad eller bara hör att han kände för det.

Solaika
0

Jag skulle rekommendera två smågrabbar på 6 veckor. Du behöver inte vänta innan du introducerar nya om du hittar de närmaste dagarna.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Jagelskarfala
0

Okej, det värsta är att jag åker till Norrland i en vecka nu, min kompis ska passa honom. Så så FORT jag kommer hem ska jag ordna två små kompisar till honom. Tack för svaret =)

jule
0

Om du köper en äldre hona på över 2 år så kan hon inte längre få ungar och du kan sätta henne med din hane.

Jagelskarfala
0

Ja, jag hade också för mig att de inte kunde få ungar längre vid en viss ålder. Får se hur jag gör då, om jag tar hona eller hane. =)

Fralice
0

Jag har också en "gammal" hane som blivit ensam nu. 2 år!

Jagelskarfala
0

Okej, ska du sätta in någon ny gerbil till honom? :)

Fralice
0

Inte ungar. Har inte tänkt att fortsätta med gerbiler så sådanafall en annan ensam äldre hane! :)

Jagelskarfala
0

Aha, okej :)

Jagelskarfala
0

Aha, okej :)

Fralice
0

Hur hade du tänkt med din? För jag vill ju mest av allt göra min kille lycklig så han slipper leva ensam den sista tiden. Men det beror ju på om jag hittar en äldre kompis. För ska inte köpa ungar just nu för då måste man ju fortsätta såhär hela tiden tyvärr!

Jagelskarfala
0

Jag tänkte köpa ett par ungar till den, men om du inte vill fortsätta med gerbler så kanske jag kan prova att sätta ihop honom med din? Det beror ju på var du bor och så! :)

jule
0

Ni kan absolut inte sätta ihop två vuxna gerbiler av samma kön. De kommer att börja slåss och det enda ni kommer få är köttfärs.

Fralice
0

12: Jag har hört massvis som gjort det och det är ju de dem rådar till när gamla gerbiler blir kvar själva, om man nu inte vill köpa en unge?

Jagelskarfala
0

Jasså? Hmm, gerbiler verkar ju vara snäppet aggressivare mot varandra än råttor, så kan tänka mig att det blir bråk på liv och död, men jag har också hört att folk har lyckats para ihop gamla hanar..

Fralice
0

Två honor skulle "aldrig" gå, två könsmogna hanar ska inte vara något problem i dem böcker jag läst. Däremot två vuxna hanGRUPPER skulle inte gå för då skulle de försvara sitt revir med slagsmål.

Men det beror ju såklart på hur man sätter ihop dem. Jag har testat göra de med mina x-antal gånger och de har gått 3 gånger av 4 tror jag exakt..! :)

Solaika
0

Det KAN gå att sätta ihop vuxna hanar.. men det är inget man rekommenderar. Framför allt inte om man inte är jättevan. Bättre i så fall att hitta en gammal tant som inte haft ungar tidigare o sätta ihop med gubben.

Does it become a walk?

/Ida

jule
0

Visst jag ska ju inte säga att det är omöjligt. Men jag skulle aldrig rekommendera det till någon över huvud taget att göra det. Det är jättesvårt att veta när gerbilerna faktiskt är kompisar eller om de faktiskt ens kommer att acceptera varandra. Man kan tro att de är vänner o de kanske de är i några dagar eller några veckor, men sen smäller det.

För att lyckas lär man dessutom behöva ha dem i delad bur extremt lång tid och det känns inte alls schysst mot gerbilerna. Varför försöka tvinga ihop dem med någon som de kanske aldrig kommer blir kompis med när det finns bättre alternativ?

Ni som vet fall där det har gått, redogör gärna för hur det gick till och gärna erfarenhetsnivån på dem som gjorde det med.

Jagelskarfala
0

Hm, ja jag har inte så mycket erfarenhet av gerbiler alls, och min vuxna hane är ganska dominant, han har left med samma hane i tre år och har alltid varit äldst och starkast. Jag fick i alla fall hem två 6-veckorshanar igår. Den ena är väldigt tuff och framåt, vilket den hane som dog förra veckan också var, och den andra var väldigt försiktig och "feg", som min gamla hane var. Han fick träffa den tuffa och nyfikna och det gick ganska bra på neutral mark, de nosade på varandra och sprang efter varandra, när jag däremot satte in den gamla hos de unga så började de bråka lite, men inte så farligt.

Hur ser man att de kommer överens, och hur länge ska man vänta innan man kan sätta in dem i samma bur? Vad finns det för tecken på att de kommer överens/att det kan bli bråk?

jule
0

#18 Det är en jättedålig idé att inte använda en delad bur när du sätter ihop dem. Sätt dem i delad bur, byt sida 2 ggr om dagen i minst 3-5 dagar.

Jagelskarfala
0

Jo, jag har dem i olika burar så en delad bur kan väl vara bättre, men hur delar man på ett akvarium då? :/

Solaika
0

#17 Jag har haft ett par killar som sattes ihop vid 2 resp 1,5 år. Men absolut inget jag rekommenderar att man gör. Mina två va dock mkt goda vänner.

#20 Använd nät att dela av med. Men gärna en mindre bur.. typ en 65-liters samla från ikea. Hanar kan man oftast sätta ihop rätt så fort. Men att ha dem delade ett par dagar skadar aldrig om man är osäker på hur man ska tolka deras kroppspråk.

Does it become a walk?

/Ida

Jagelskarfala
0

Okej, passar bra att jag har presentkort på Ikea då så att jag kan åka in och köpa en sådan :) Ja, jag är ju inte så bra på att tyda gerbilernas kroppsspråk direkt, men i nuläget så verkar faktiskt en av de yngre råttorna sätta sig över den gamla… Har ingen aning om det är bra eller dåligt.

isafisa
0

Jag har ganska nyligt satt ihop två vxna honor faktiskt, vi provade då jag hade bebisar på gång men det skulle ju dröja minst 6 veckor innan dem kunde flytta in hos de två ensamma honorna.

Vi hade dem i delad bur i ca 1 vecka bara, sen fick dem börja träffas i en lekhage under noga uppsikt. Inga stora bråk utlöstes utan mest bara tjafs om rang och sådär.

Efter några dagar åkte jag med dem till tjejen som skulle ha dem och så fick dem träffas i sitt nya hem, vi satt och kollade dem tillsammans ca 1 timme. Sen hade hon koll på dem hela kvällen och så fick dem sova i den delade buren på natten, tjafsen var inte helt över ännu.

Men nu har jag hälsat på dem efter några veckor och det går utmärkt, man ser stor skillnad på dem i beteendet mot varandra. De sover ihop och allt ser normalt ut. Båda mår bättre än tidigare, har lagt på sig vikt vilket båda behövde, och är mer tama faktiskt.

Sen är vi på det klara med att dem kan ryka ihop och hon har koll på dem.

Detta är inget jag rekommenderar att vem som helst gör. Vi hade tur då den ena honan var ganska dominant medans den andra inte gjorde några som helst anspråk på "tronen". Det underlättade då tjafsen snabbt tog slut eftersom den dominanta av dem inte mötte något motstånd alls, det som jag trodde skulle bli ett bråk rann ut i sanden helt enkelt. Så den här ihopsättningen blev bra på grund av gerbilerna, inte oss.

[Tassy]
0

som redan har nämnts i tråden är ju ingenting omöjligt, det fick både jag och Solaika erfara när en gerbilhona hade rymt, och vi fann henne i en annan bur med 2 honor. Ingne ihopsättning, en främmande gerbil i buren hos de två redan etablerade honorna. Alla oddsen skrek mass-slakt. Vad hände då med facit i hand? De var vänner.

Skulle jag då rekommendera att försöka få ihop vuxna honor? -Aldrig i livet. Lika lite som jag skulle rekommendera att prova med vuxna hanar. Det är liv i "leker" med hörrni.

[Tassy]
0

Vill bara förtydliga att jag skriver mitt eget resonemang, jag riktar ingen kritik emot någon. Glad