Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1909 ggr
vickis
0

undrar bara om, det e okej??

djuraffärer har oftast djur som hamstrar och gerbiler!

men deras burar är oftast jätte små får dom ha det för jag menar att vi andra måste ha en lag att följa med mått och sånt!!! jag var lite fundersam för jag tycker inte att dom ska ha så smått!!:P

om någon skulle veta svaret på detta inlägg skriv gärna ett svar!Oskyldig

Ellenfyrkant
0

L80-lagen måste även djuraffärer följa. Alltså gäller samma minimi-mått för djuraffärer som privatpersoner.

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

precis de måste följa lagen de med, därför handlar jag inte på affärer där de har för små burar

visst att de inte kan ha akvarium med tjockt strö för då skulle djuren aldrig vara frammamen burarna är stora där jag köper djur iallafall

vickis
0

jaha vad knäppt för att där på brommazoo är dom ganska små:P

tack för svaren!

jag tycker att dom e ganska små men det kanske dom inte…

jag hittar inte bilden men nästa gång jag e där kan jag ju ta kort ska ni få se:) kanske ni kan avgöra:D

[MollyKakan]
0

Jag skulle inte handla gerbilburar på en djuraffär för dom är oftast väldigt små och därför brukar jag gå in på blocket.se och köpa gerbilburar.

Marvelicious
0

borde man inte kunna anmäla såna djuraffärer som har alldeles för små burar?

vickis
0

tycker jag man borde kunna göra men det blir väl rätten och domstolen då eller?? Oskyldig eller är jag helt ute och snurrar:)

Elshira
0

Nja, inte för din del. Du anmäler dem till djurskyddsinspektionen och då får de traska ut och kolla i affären om det stämmer. Stämmer det så anmäler dom det. Det blir nog ingen rättslig sak, men säkert böter och en viss tid på sig att fixa större burar.

Men tänk på att lagligt sett får smådjur ha väldigt små burar… Vi som har djuren har ju däremot ett mått för vad som är "lämpligt". Att jämföra bland råttorna t.ex, så är 6 dm2 lagligt (typ en skokartong), och rekomenderad storlek för en råtta är 60 dm3 (alltså att de även ska kunna klättra ordentligt).

Så kolla upp minimum mått, försök att mäta burarna när du är där lite diskret (om det går) och handla sedan efter det. Att säga att man tycker burarna är små räcker inte, det är ju tyvärr lagen som gäller.

Hakuna matata!

bebban18
0

när jag var i en djuraffär i tisdags låg det en död hamster i den, och när jag sa till tog dom inte ens bort det på en gång. så tro mig. de har sina egna regler.

vickis
0

neee gud vad taskigt och sen en till sak jag har lagt märke till är att dom säger ju att vattenflaskan ska vara i en sån höjd så att gerbilerna exat stå på bak benen och på bromma zoo är det inte så den är jätte långt ner:O men man ska igentligen skapa en kampanj eller nåt mot det här:O;)

[tiffs92]
0

alla påstår oika saker hur man ska ta hand om djur.

man vet ju inte vad man ska tro på.

går själv på djurgymnasiet men vissa saker de lär ut är tydligen fel, tex de ger gerbiler grönsaker varje dag och endast pellets, inte fröblandning.

bebban18
0

10#  det där fick jag också lära mig om gerbiler först!

de ska ju ha ett grund foder och få grönsaker ibland..

Nali
0

Måste bara fråga, I min djuraffär här i stan vi bor i en liten stad så vi har bara 1 djuraffär (djurmagazinet) mannen där är jätte duktig med djur MEN dom har fåglar och gnagare i samma rum, är det lagligt?

vickis
0

på bromma zoo är det så att dom HÖG JUDDA fåglarna är i samma rum och om jag var en gerbil så skulle jag tyckt att det var irreterande men jag vet ej om det är lagligt:S :)

Nali
0

Nej, jag var på ett annat zoo i linköping och där hade dom 1 rum för gnagarna och 1 rum för fåglarna, funderar på om det är lagligt :/

Solaika
0

Om det är lagligt eller ej är jag osäker på.. däremot är det stressande för gerbilerna som hör bra och har fåglar som sin största fiende. Men väldigt många djuraffärer har gnagare och fåglar i samma rum. Jag har talat för döva öron när jag har varit på djuraffärerna här i stan. Så lagligt tror jag tyvärr att det är. Det handlar mer om hur de ser på djuren och hur mycket de bryr sig om deras välmående.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida