Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettjirdar-jerboas-degus-duprasi
Läst 3239 ggr
[Koppsal]
0

Pygmé möss och degusar ?

Är det någon här inne som har några pygmé möss eller degusar? Jag skulle väldigt gjärna veta mer om dem, ungefär hur stor bur de ska ha och hur länge de lever och lite allmän fakta sådär. Även vart och om det finns uppfödare i sverige? :)

Även Jirdar skulle vara roligt att få veta mer om :)

[Tassy]
0

Jag har persiska jirdar. Inne på exotiska djur iFokus finner du fler med pygmémöss och Degus.

Persiska jirdar kan bli över 5 år gamla, buren ska vara minst 0,5kvm om jag inte minns fel. Jag använder en stor råttvoljär/fågelbur som jag har satt upp genomskinlig plast på utsidorna nertill på alla sidor utom fronten för att minimera utskvätt burströ. De gräver precis som gerbiler, men det är praktiskt taget omöjligt att ha en bur som rymmer så mycket strö att de kan gräva egna gångar som håller, därför rekommenderar jag stora kartongrör. Mycket inredning som de kan klättra på och en fågelholk att bo i uppskattar mina tokfransar.

De vill ha en del färskmat typ sallad osv, äter gärna kött i form av maskar, syrsor osv. Gerbilmat fungerar som basfoder.

Vetegroddar och äggfoder för fågel är riktigt smaskens säger mina grabbar.

I övrigt så är de som stora löjligt nyfikna halvvilda gerbiler.

[Koppsal]
0

#1 haha ok! Det är jätte roligt att veta mer om dem. för några veckor sen visste jag knappt att de ens fanns :D

Men tack för infon! :D