Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1248 ggr
thildatessie
0

Allt man behöver veta

Hej,

ska ev få hem två gerbiler snart. Har läst på en del men man kan ju aldrig få för mycket fakta :) så skriv allt man behöver veta!

Undrar också om dem MÅSTE ha någpt material i boet, vet att det inte får vara trådigt.

Många här säger att man inte bör ha vanligt spån pga dammet, men jag har sett många här som har det.. det borde väl funka sålänge man ínte tar det "skadade" spånet som dammar mest? //Madde

vickis
0

du kanske ska hus och lite sånt rör som dom kan krypa i. jag har typ två hus, en lektunnel en stor byggnad. Glad

Angelclaw
0

Bomaterial, det kan du använda vanligt toalettpapper. En aldrig sinande källa av gnagkartonger är bra också. Mycket spån ska de ha, vill du inte ha spån så kan du istället använda "Toalätt", däremot så är det inte lika bra för dem att gräva gångar i så då kan det vara bra att ge dem substitut, typ toapappersrullar eller rullar till hushållspapper under toalätt:en.

Bra att du läser på :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

cecilia34
0

Kutterspån fungerar nog bra så länge inte gerbil eller människa är allergisk. Det är ju klart bäst att gräva gångar i. Önskar jag kunde ha det, men bågra gerbiler ha visat sig känsliga för det. Så jag kör med pappströ istället, funkar jättebra bara man packar det hårt när man lägger in det och ger några stödgångar också med stora papprör, kartonger och sånt som kan hålla uppe det.

Gerbilflicka
0

Spån dammar inte så farligt när det är nystädat tycker jag. Det är först när det blir skitigt som det blir riktigt dammigt.

Sen rekommenderar jag toalettpapper till bomaterial och gärna labyrinter i trä och tunnlar i papp.