Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1792 ggr
CatchFatch
0

Någon skillnad?

Jag bara undrar om det är någon stor skillnad på honor och hanar rent allmänt?  Mina har haft rätt stor skillnad och jag undrar om det är fler som har så eller om det bara var mina.

Hade honor förut och de blev ganska revir tänkande vid könsmognaden medan hanar är rätt lugna hela tiden.

Min hona dödade sin kompis och var ganska aggresiv när jag försökte sätta ihop några unga med henne så hon fick bo själv resten av tiden. Hon var jätte pigg och glad och älskade att boa och pyssla i buren.Hon älskade toarullar. Hon bet heller aldrig sönder plast som man la i buren ( hade en liten matlåda i hårdplast till sanden ) och hon bet bara på katong och nästan aldrig på något träd eller liknande.

Men mina hanar sover jätte ofta, gräver några gångar och kanske äter lite innan de lägger sig igen. De biter sönder trä saker och stora kartonger jätte ofta och hatar toarullar och de tycker knappt om att boa. Brukar bara ha ner lite spån för att sova på och kanske något hö strå eller så.  

Honan var köpt i djuraffär medan hanarna är köpt hos uppfödare. ( isafisa )

Brukar det vara så stor skillnad på just honor och hanar eller är det bara så att deras personligheter skiljer sig mycket från varandra?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

tjoffsa
0

hur många honor hade du? har aldrig vart med om så aggressiv hona då jag endast har de 2 och 2.

CatchFatch
0

Jag hade två stycken, en blev sjuk och dog, nästa funkade inte så min syster fick den till sin hona och de funkade. Den tredje funkade jätte bra vid första försöket i djuraffären, vi tog hem den och de fick bo i en stor duna bur under natten medan vi gjorde rent akvariumet för att de skulle kunna vara där ( de skulle få "flytta in" nästa morgon ) När vi vaknade var ungen död så vi antar att hon döda den. Då fick hon bo själv..

cecilia34
0

Jättetråkigt att det blev så . Jag tror att det är individuellt och deras personligheter som spelar in. Jag har både honor och hanar och jag tycker de beter sig på ungefär samma sätt allihop, men naturligtvis är de något olika varann här och där i sina personligheter

jule
0

#2 Tyvärr tror jag inte att det var gerbilen som inte gick ihop med andra utan att ihopsättningen inte gick rätt till. Gerbiler behöver gå i delad bur minst 3-5 dagar, byta av sida två gånger om dagen och efter det kan man försiktigt testa att sätta ihop dem.

Gerbilflicka
0

Jag håller med jule.

Skillnaden mellan honor och hanar är väl att honor brukar vara lite mindre och de är jobbigare att sätta ihop med en ny kompis. Men oavsett kön så är det viktigt att man tar det väldigt lugnt när man sätter ihop två gerbiler och den yngsta bör endast vara 5-6 veckor gammal.

CatchFatch
0

4# och 5#  Ja, jag vet det nu och vi provade även en under dagen hemma. Eftersom att de var personalen i djuraffären som hjälpte och sa att de nog skulle funka så litade jag ju på dem. Men jag vet bättre nu och även om det är synd att det krävdes så många misslyckanden så är jag ändå lite glad för de nya kunskaperna det ger. Om ni förstår vad jag menar?  + att min hona vart så trygg med mig och hon och en av mina katter + min förra hund gick så otroligt bra tillsammans så även om vi inte var en art kompis så var vi mycket med henne och hon hälsade ofta på min hund och hade en egen liten vakt om dagen ( Katten ). 

NEJ gerbilen var inte lös själv med katten, jag var alltid med och hade uppsikt. Samma med hunden.