Para två syskon?
Hej! Kan man para två syskon med varandra från samma kull? :)
Kan och kan, det går förstås att göra en sådan parning men personligen är det ingenting jag skulle göra. Jag tycker inte det känns rätt att para syskon och nära släktingar, dessutom är det mycket riskabelt och kan resultera i gerbiler med taskiga gener (Dåliga gener, exempelvis defekter, som finns gömda i gerbilernas "bagage" förstärks vid en besläktad parning). Visserligen förstärks positiva gener också, men frågan är om det är värt att riskera? Hur det ligger till med missbildningar och liknande har jag ingen vidare koll på.
Håller man på med kaninavel kan det vara bra att göra en sådan parning, just eftersom generna "dubblas". Det är alltså ett bra sätt att få fram defekta gener och helt enkelt se om man har bar och friska avelsdjur.
Vet dock ej hur det ligger till med gerbiler, men det kanske kan vara något liknande där?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Nej, det ska man inte göra

Kan, kan man.. men man ska INTE! Våra tama gerbiler är redan väldigt inavlade och att dubbla deras gener på det viset är inte bra. Jag har 4 av 6 ungar kvar i en sån parning. Det va ju inte en planerad parning dock utan vi hade våra första gerbiler och uppfödaren hade sett fel på könen. Meen.. båda sönerna fick cancer alldeles för tidigt och fick somna in. Pappan fick cancer och somnade in. Mamman har nyss dött, precis 3 år gammal bara. En av de yngsta döttrarna har cancer.. de är världens mysigaste allihop.. men hade vi fått välja så hade vi aldrig parat dem.
Så.. NEJ.. para inte syskon.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Okej tack för svaren! För min kompis har två gerbiler. En hona och en hane som bor i olika burar. Hon ska para dom och säger att hon ska spara en tjej och en kille från kullen, så att dom kan para sig när föräldrarna dör "/ Innan jag ens gjorde den här tråden eller kollade upp om man kan para två syskon, så sa jag till henne "Det kan du ju inte göra, dom kommer ju bli sjuka" Men hon svarar bara att hon har läst på nätet och frågat tre peroner, och dom säger att det inte är så med gerbiler..
Jag behöver inte bry mig egentligen, jag har inget med hennes gerbiler att göra..men jag vill ju bara djurens bästa. Hon har liksom köpt en gerbil på djuraffären och den andra av en person. Bör man inte köpa gerbil från uppfödare så att man har stamtavla och sånt på dom? Det känns ganska oseriöst om hon inte ens vet nåt om deras släkt, om dom har bettfel eller nåt "/ Men det kanske inte spelar någon roll i gerbil avel?
Jodå det är ju viktigt att man vet bakgrunden hos föräldrarna, speciellt om man nu ger sig in på syskonparning… Finns det mycket sjukdomar bakåt i släkten så kan det bli en liten katastrof vid syskonparning. Så var inte ok med det, du behöver ju inte pressa din kompis för mycket men visa ditt ogillande bara.
Ska hon ta ungar ska hon nog läsa på lite mer om genetik m.m. så hon vet vad hon gör och vad som kan hända om hon gör som hon tänkt nu.
Jo för jag vet hur det är med kaniner och tänkte att det ungefär var samma med gerbiler ;) Fast då får jag som svar "men kanin och gerbil är ju två helt olika djur du kan ju inte jämföra som.."
Men skit samma, jag kommer inte kunna övertala henne om att hon inte ska para syskon. Gerbilerna har det iaf jättebra hos henne, är friska och så. :)