För litet?
Jag ska köpa 3 gerbilhonor inom kort och har just nu två akvarier att välja mellan. Det stora akvariet som jag planerat att ha har ett hål i botten, och glaslim har jag inte tillgång till.
Det andra akvariet är helt och fint men dock endast 60*30*35,5 cm stort.
Är det ett okej mått för 3 gerbiler? Känns lite trångt, då mina förra tjejer hade ett betydligt större. Så fort jag hittar ett bättre akvarie tänkte jag byta till det, men jag vet inte hur lång tid det kan ta.
Vad tror ni?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ja det är för trångt för 3 gerbiler. Jag rekomenderar minst 100 liter till tvågerbiler, men ju större desto bättre!
Sen vill jag även säga att det är stor risk för bråk att ha tre honor, hade jag varit du hade jag nöjt med med två.
Lycka till!
Googla på L80 och kolla vad lagen säger om de måtten.
Att tänka på: Ju mindre bur, desto mer aktivering vill gerbilerna ha.
Man kan ha en enorm bur men om det inte finns någon aktivering för gerbilerna i den så är det ändå värdelöst hur stor buren än är.
är det inte lagligt med 45 liter till 2 gerbiler (även om det är i minsta laget enligt mig
tycker att 2 honor räcker, hade 3 jag med i början och ett stort akvarium, men de började slåss eller tvinga ut en av dem ur flcken
men glaslim eller akvariesilicon det finns ju att köpa nästan vart som helst ju iallafall som jag vet och jag bor i en liten byhåla
3 honor avråder jag dig starkt ifrån.
Det finns en enorm risk för bråk.
Däremot, 3 hanar fungerar vanligtvis hur bra som helt, själv har jag en flock på 5 hanar, de är så mysiga.

Vad är det som gör att 3 gerbilhonor lätt ryker ihop ? Är det att en blir "utanför" ?
Mvh Ellenfyrkant

Är man nybörjare är 3 honor inte det bästa eftersom det lätt kan bli rangbråk osv.. honor är väldigt revirkänsliga. Men jag har aldrig haft problem med flockar med 3 honor. Har 3 tjejer nu som har bott tillsammans i 2 år utan minsta lilla gnabb. Mor och 2 döttrar funkar ofta bra. Men som sagt, är man nybörjare.. hellre grabbar om man vill ha fler än 2.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag hade 3 honor förut som gick hur bra som helst tillsammans. När en dog kunde jag utan problem introducera en nu till flocken.
Men jag har bestämt mig för att köpa hanar istället, kan vara roligt att se skillnaden :)
Får bli det större akvariet då :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Har en tanke till kring det större akvariet. Det är endast ca 30-40 cm högt, men är stor annars.
Funkar det ändå? Jag tänkte för man vill ju ha mycket spån, men dom behöver ju ändå kunna röra sig ovanför spånet också
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jag har ett som är 40 högt. Funkar utmärkt. Dock kan jag inte vara utan lock på det som jag kan på såna som är högre.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag skulle rekomendera det stora akvariumet till tre gerbiler.