Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1251 ggr
JessicaN
0

Kan jag skaffa en till..?

Jag har 2 gerbilpojkar, den ena född 3 augusti förra året och den andra är ungefär lika gammal, dom kommer från 2 olika djuraffärer.

Dom bor i ett akvarium på ca 100 liter och jag undrar om ni tror att jag skulle kunna introducera en pojke till? Är det bästa att han är liten för att dom ska funka ihop? Dom jag har nu gick bra med varandra från första stund, trots att dom kommer från olika djuraffärer.

Tack på förhand! Glad

JessicaN
0

Ingen som har några tips..?

loviisa
0

Det skulle nog funka , dock får ungen inte vara könsmogen! Hanar brukar funka att ha i grupp, dock ej honor som ska vara i par.

lovisa

JessicaN
0

Tänkte kanske skaffa en liten pojke som precis har blivit leveransklar, det borde funka va..?

Ellenfyrkant
0

#3 Garantier finns det ju aldrig men chansen är ju stor. Glad

Mvh Ellenfyrkant

[00liviaaaa]
0

Du borde nog skaffa ett större akvarium om du ska ha en till, för max i liter för två gerbiler är ju 100 literObestämd

cecilia34
0

Håller med , hade inte haft mindre än 200 l till tre     Glad

Solaika
0

Jag har en liten flock med mor och två döttrar på 130 liter.. men som alltid, ju större desto bättre.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Ellenfyrkant
0

Vad är det som gör att många tycker att minimum-måtten bör vara så himla mycket större än angivet i L80 till skillnad från för t.ex. guldhamster som kräver samma mått? Är gerbiler väldigt väldigt aktiva eller vad handlar det om?

Mvh Ellenfyrkant

[00liviaaaa]
0

#8 Det handlar om att man vill att sina älsklingar ska trivas och man vill skämma bort dem lite…:P Men också att de ska kunna ha mycket spån så de kan gräva fina gångar;) Själv har jag ett 330 liters akvarium till mina två grabbar, det är roligt att se dem gräva gångar och hålla på där i!:D

Solaika
0

#8 Vad guldhamstermänniskor tycker vet jag inte och det måste vara upp till dem/er. Men gerbiler är oerhört akiva och gånggrävande djur.. för att de ska må bra och inte utveckla stereotypa beteenden/störningar så behöver de större utrymme än vad L80 säger. Jordbruksverket skulle verkligen behöva lära sig ett och annat om alla smågnagare.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Ellenfyrkant
0

#9 Skulle inte kalla det att skämma bort men..

#10 Visst är det så att var och en bestämmer för sig, men det var just vad jag syftade på.. Om de möjligtvis är otroligt aktiva så de har större behov av och kanske egentligen borde ha större minimimått än vad guldhamstrar har.

Dessutom är det ju lagligt att hålla 2 gerbiler p´å samma yta som 1 guldhamster så mindre har de ju faktiskt per individ.

Mvh Ellenfyrkant

cecilia34
0

Men bara för att nåt är lagligt så betyder det inte automatiskt att det är bra och rätt för det. Långt ifrån

Ellenfyrkant
0

#12 Har heller aldrig sagt något sådant.

Mvh Ellenfyrkant

cecilia34
0

Bara säger det, inte riktat mot dig     Glad

UlrikaD
0

Jag har både gerbiler och guldhamstrar. Mina två gerbiler bor i den största samla-lådan och att försöka "trycka in" dem på en mindre yta än så skulle kännas helt galet.

Guldhamstrar sover väldigt mycket av dygnet, medans jag tycker gerbilerna är uppe och stökar och röjer runt väldigt mycket.

Sen tycker jag väl överlag att alla djur borde ha mer yta än vad lagen kräver men jag tror just gerbiler verkligen behöver all yta de kan få.

[00liviaaaa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Joo, men jag vill skämma bort mina LITE i alla fall. Man vill ju att de ska ha det så bra som möjligt:)

cecilia34
0

#16 Så klart, det vill man ju. Och så är det roligt också       Glad

[00liviaaaa]
0

#17 Yes!;)